THEPOWERGAME
Αν και το ταμείο θα γίνει σε λίγες εβδομάδες, συγκλίνουσες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η πασχαλινή αγορά κινήθηκε στα περσινά επίπεδα -και πιθανώς λίγο χαμηλότερα, αν «αφαιρέσουμε» τον πληθωρισμό-, ενώ υπάρχουν και ορισμένοι, λίγοι, επιχειρηματίες που μιλούν για «Ανάσταση» στο λιανεμπόριο.
Τα καταστήματα τροφίμων απέσπασαν το μεγαλύτερο μερίδιο του εορταστικού τζίρου, ενώ οι εμπορικές επιχειρήσεις στις κεντρικές αγορές φαίνεται ότι πέτυχαν καλύτερες επιδόσεις από αυτές στην περιφέρεια, στοιχείο που αναδεικνύει τις πολλές ταχύτητες στην αγορά.
Η επισκεψιμότητα στα καταστήματα ήταν αυξημένη τη Μεγάλη Εβδομάδα σε σχέση με πέρυσι και οι πωλήσεις ήταν βελτιωμένες σε επιχειρήσεις παιχνιδιών, παιδικών και εποχιακών ειδών. Το «καλάθι του Πάσχα» και το «καλάθι των νονών» λειτούργησαν θετικά, συγκρατώντας τις τιμές σε βασικά αγαθά, χωρίς ωστόσο να ανατρέπουν το γενικό σκηνικό, όπου οι ανατιμήσεις, ειδικά στα τρόφιμα, έχουν εδραιωθεί.
Παρά τις υψηλές τιμές στα τρόφιμα, η πασχαλινή εορταστική περίοδος ξεπέρασε την αγοραστική κίνηση των προηγούμενων ετών, με βάση τις εκτιμήσεις του προέδρου του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλη Κορκίδη, που είχε προβλέψει ότι φέτος η αγορά θα πραγματοποιήσει τζίρο πάνω από το 1,5 δισ. ευρώ της περσινής πασχαλινής περιόδου.
Από την πλευρά του, ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), εκτιμά ότι αν συνυπολογίσουμε τον πληθωρισμό, ο τζίρος της αγοράς είναι λίγο χαμηλότερος από πέρυσι. Εξηγεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος, ειδικά στην περίπτωση των χαμηλόμισθων, κατευθύνεται στα σούπερ μάρκετ. Ως αποτέλεσμα, δεν περισσεύουν διαθέσιμα για δαπάνες σε άλλα εμπορικά είδη ή εξόδους για αναψυχή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις πωλήσεις άλλων κλάδων του λιανεμπορίου. Όπως τονίζει στο powergame.gr ο κ. Σαββίδης, για 8ο συνεχόμενο μήνα οι εταιρείες τροφίμων συνεχίζουν να αυξάνουν τις τιμές σε επίπεδα πάνω από τον μέσο πληθωρισμό.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης του πληθωρισμού τον Μάρτιο διαμορφώθηκε σε 4,6%, αλλά στα τρόφιμα συνεχίστηκε η «κούρσα», με την αύξηση σε είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά να ανέρχεται σε 14,3%. Ενδεικτικές ήταν οι αυξήσεις σε γαλακτοκομικά και αυγά, 23,1%, κρεατικά, 19,8%, έλαια και λίπη, 17,5% κ.λπ.
Αυτές οι τάσεις έχουν αποτέλεσμα μείωση της ζήτησης για μια σειρά αγαθών στα σούπερ μάρκετ και στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εκπτωτικές αλυσίδες και καταστήματα με προϊόντα χαμηλού κόστους. Είναι σαφές ότι οι συνεχείς ανατιμήσεις στα τρόφιμα μπορεί να συντηρούν συγκυριακά τους τζίρους των εταιρειών τροφίμων, αλλά η τάση δεν είναι βιώσιμη. Δεδομένων δε και των περιορισμένων «αντοχών» των καταναλωτών, λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων, όπως σημειώνει ο κ. Σαββίδης, εκτιμάται ότι οι τιμές θα αρχίσουν να διορθώνουν στο προσεχές διάστημα. Υπάρχουν, ωστόσο, και λιγότερο αισιόδοξοι φορείς, που εκτιμούν ότι οι τιμές θα συντηρηθούν σε υψηλά επίπεδα επί μακρόν, λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής και της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, παρενέργειες του πολέμου στην Ουκρανία, που συνεχίζουν να υφίστανται.
Η «αβάντα» του τουρισμού στην εστίαση
Εν τω μεταξύ, συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στην εστίαση μετά τις σχετικά ικανοποιητικές επιδόσεις της πασχαλινής περιόδου. Ειδικά τη Μεγάλη Παρασκευή και την Κυριακή του Πάσχα, μεζεδοπωλεία με νηστίσιμα και ταβέρνες αντίστοιχα προσέλκυσαν αξιοσημείωτη καταναλωτική κίνηση, όπως αναφέρει στο powergame.gr ο Γιάννης Δαβερώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής. Ειδικά στο κέντρο της Αττικής, αλλά και σε δημοφιλή νησιά όπως Μύκονος, Σαντορίνη, Κρήτη, Ρόδος, Κέρκυρα, ο τουρισμός κάνει ήδη τη διαφορά στους τζίρους των επιχειρήσεων εστίασης και λιανεμπορίου ενώ από τον επόμενο μήνα αναμένεται θετικό αποτύπωμα και σε άλλες περιοχές. Κάποιες ανησυχίες, πάντως, εκφράζουν οι επαγγελματίες για τα πακέτα «all inclusive», που στερούν τζίρο από ταβέρνες και εστιατόρια τοπικών αγορών.
«Πονοκέφαλο», πάντως, συνεχίζουν να δημιουργούν στους επιχειρηματίες της εστίασης τα κόστη. Σύμφωνα με τον κ. Δαβερώνη, οι τιμές αυξήθηκαν σε τιμολόγια ρεύματος και πρώτες ύλες, αλλά δεν αποκλιμακώθηκαν από το ξέσπασμα του πολέμου. Χαρακτηρίζει παράδοξο να αυξάνεται η τουριστική κίνηση και να επιστρέφουν οι καταναλωτές στην εστίαση, αλλά στο τέλος της ημέρας οι επιχειρηματίες να μη γράφουν κέρδος.