THEPOWERGAME
Mε αγωνία παρακολουθούν οι παράγοντες της εγχώριας αγοράς το νέο διεθνές «ράλι» των τιμών των υγρών καυσίμων, μετά και την απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου. Η τιμή του μπρεντ τη Δευτέρα πλησίασε τα 85 δολάρια ανά βαρέλι, ένα άλμα της τάξης του 6%.
«Αναμένουμε τις επόμενες ημέρες περαιτέρω αύξηση σε αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης, κάτι που φάνηκε αμέσως μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ. Το Πάσχα είναι πολύ πιθανό να ξαναδούμε στην αντλία τον αριθμό 2 μπροστά στη μέση τιμή του λίτρου πανελλαδικά», δηλώνει στην «Απογευματινή» ο πρόεδρος των πρατηριούχων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου.
Τους φόβους του βέβαια δεν συμμερίζονται όλοι οι συνάδελφοί του, οι οποίοι συνιστούν αναμονή, καθώς δεν μπορεί να προεξοφληθεί μια ραγδαία αύξηση στις τιμές των καυσίμων που να δικαιολογεί τον χαρακτηρισμό «σοκ». «Πριν από το Πάσχα των Καθολικών, στατιστικά, συνήθως ανεβαίνει το καύσιμο. Συνυπολογίζουμε την απόφαση του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής. Σε δυο τρεις ημέρες θα φανεί αν και πόση αύξηση θα έχουμε στα καύσιμα», αναφέρει από την πλευρά του στην «Ααπογευματινή» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Θέμης Κιουρτζής, εξηγώντας: «Μπορεί η τιμή του πετρελαίου μπρεντ -ως χρηματιστηριακό προϊόν- να αυξηθεί, όμως δεν είναι βέβαιο ότι θα δούμε ταυτόχρονη χρηματιστηριακή άνοδο της τιμής του διυλισμένου προϊόντος».
Αμόλυβδη πάνω, ντίζελ κάτω
Πάντως η πορεία των τιμών των καυσίμων -και διεθνώς- φαίνεται ότι παραμένει απρόβλεπτη, καθώς στην αγορά καταγράφηκε τον Μάρτιο και ένα παράδοξο γεγονός: η βενζίνη ανέβηκε, με το πετρέλαιο κίνησης να πέφτει. Παράγοντες της εγχώριας αγοράς θεωρούν ότι το φυσικό αέριο «παρέσυρε προς τα κάτω» και το ντίζελ κίνησης, ενώ αποδίδουν τη μείωση της τιμής στη μειωμένη ζήτηση και στη χονδρική και τη λιανική αγορά: όχι μόνο οι οδηγοί της Ευρώπης έχουν στραφεί σε χρήση οχημάτων που καταναλώνουν άλλα καύσιμα, αλλά -κυρίως- υπάρχει μειωμένη ζήτηση από τις βιομηχανίες.
Συγκεκριμένα, οι χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts) αποδεικνύουν ότι τα δύο προϊόντα δεν ακολουθούν κοινή τροχιά. Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολάρια / τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολάρια / τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά, στα 896 δολάρια / τόνο.
Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο σκαμπανέβασμα. Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ / λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398 ευρώ / λίτρο, για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ / λίτρο.
Η μέση τιμή όμως της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2-17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ / λίτρο στις 31 Μαρτίου. Αντιθέτως, στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολάρια / τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ / λίτρο στα 1,164 ευρώ / λίτρο. Αλλά και η τελική τιμή του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ / λίτρο στα 1,66 ευρώ / λίτρο για το ίδιο χρονικό διάστημα.