Γ.Δ.
1399.66 +0,65%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
+0,24%
4.23
CENER
-0,68%
8.71
CNLCAP
+0,72%
6.95
DIMAND
0,00%
9.2
NOVAL
-0,80%
2.48
OPTIMA
-0,16%
12.78
TITC
+0,76%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.408
ΑΒΕ
-0,42%
0.476
ΑΔΜΗΕ
-1,27%
2.33
ΑΚΡΙΤ
+0,71%
0.71
ΑΛΜΥ
+2,77%
3.34
ΑΛΦΑ
+0,96%
1.4145
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,46%
9.8
ΑΣΚΟ
+0,38%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-1,12%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
-2,16%
6.34
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
-0,47%
2.1
ΒΙΟ
-0,19%
5.25
ΒΙΟΚΑ
+3,63%
1.715
ΒΙΟΣΚ
+0,68%
1.485
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.285
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,47%
17.14
ΔΑΑ
+0,97%
7.886
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+0,17%
12.05
ΔΟΜΙΚ
-1,34%
2.585
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,97%
0.288
ΕΒΡΟΦ
-0,35%
1.415
ΕΕΕ
+0,06%
33.06
ΕΚΤΕΡ
+0,14%
1.456
ΕΛΒΕ
0,00%
4.86
ΕΛΙΝ
+2,02%
2.02
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,45%
1.754
ΕΛΠΕ
+0,30%
6.75
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,80%
1.766
ΕΛΧΑ
+0,91%
1.766
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,91%
1.11
ΕΤΕ
+2,85%
7.518
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+1,55%
1.97
ΕΧΑΕ
+1,29%
4.315
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+2,30%
0.2895
ΙΛΥΔΑ
+2,34%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,31%
4.83
ΙΝΛΙΦ
+0,47%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+3,89%
1.016
ΙΝΤΕΚ
-0,50%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
+5,08%
2.48
ΙΝΤΕΤ
+3,47%
1.045
ΙΝΤΚΑ
+3,15%
2.785
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
346
ΚΕΚΡ
+3,20%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-2,88%
1.52
ΚΟΡΔΕ
+0,24%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+2,08%
1.078
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.58
ΚΡΙ
0,00%
13.65
ΚΤΗΛΑ
-1,76%
1.67
ΚΥΡΙΟ
-2,57%
0.91
ΛΑΒΙ
+1,24%
0.735
ΛΑΜΔΑ
-1,09%
7.29
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
-8,96%
0.244
ΛΕΒΠ
-11,76%
0.3
ΛΟΓΟΣ
-0,78%
1.28
ΛΟΥΛΗ
+0,37%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-0,92%
2.15
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,70%
3.185
ΜΙΝ
-4,76%
0.5
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,31%
19.58
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.74
ΜΟΤΟ
-0,38%
2.645
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,14%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
+1,48%
2.06
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,50%
32.1
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+1,79%
0.908
ΞΥΛΚ
-0,37%
0.267
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
-0,68%
29
ΟΛΥΜΠ
+1,27%
2.39
ΟΠΑΠ
+0,20%
15.28
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,12%
0.802
ΟΤΕ
+1,24%
15.47
ΟΤΟΕΛ
-0,90%
10.96
ΠΑΙΡ
0,00%
1.01
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
+1,58%
3.655
ΠΕΡΦ
-0,34%
5.84
ΠΕΤΡΟ
-0,75%
7.9
ΠΛΑΘ
+0,83%
3.665
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
+4,80%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.142
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
-0,92%
1.62
ΣΑΡ
-1,27%
10.86
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,41%
0.34
ΣΙΔΜΑ
+2,27%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-1,34%
5.9
ΣΠΙ
-0,71%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.7
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.608
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,90%
0.206
ΦΡΛΚ
-0,40%
3.72
ΧΑΙΔΕ
+1,71%
0.595

Τρένα: Οι ευρωπαϊκές φιλοδοξίες και η ελληνική θολή πραγματικότητα

Το 2050 οι επιβάτες θα φτάνουν από την Αθήνα στο Βελιγράδι με το τρένο σε πέντε ώρες και 39 λεπτά, ενώ θα χρειάζονται άλλες δύο ώρες μέχρι το Ζάγκρεμπ. Σε μία ώρα και 43 λεπτά θα έχουν φτάσει από το Ζάγκρεμπ στη Βουδαπέστη. Για τη γραμμή Αθήνα – Τίρανα θα διαφημίζεται ένα άνετο σιδηροδρομικό ταξίδι σε τρεις ώρες και 40 λεπτά, όταν σήμερα χρειάζεσαι 8-10 ώρες με το αυτοκίνητο!

Οι ευρωπαϊκοί φορείς του σιδηροδρόμου ονειρεύονται συνδέσεις με γρήγορα τρένα, με μέση ταχύτητα 200 χιλιόμετρα την ώρα, μεταξύ των μεγάλων πόλεων της Ευρώπης στην επόμενη τριακονταετία και πιέζουν για να προχωρήσουν τα σχετικά έργα. Επικαλούνται τους στόχους για την πράσινη συμφωνία, την ασφάλεια και την ταχύτητα που προσφέρει ο σιδηρόδρομος.

Την ίδια στιγμή εμείς πανηγυρίζουμε για την επανέναρξη των δρομολογίων, μετά την τραγωδία των Τεμπών. Με ακόμα χαμηλότερες ταχύτητες ώστε να περιοριστεί ακόμα περισσότερο η ανταγωνιστικότητα του σιδηροδρόμου ως μέσο επιβατικών μεταφορών όταν σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες έχει καταφέρει να κερδίσει ακόμα και το αεροπλάνο. Και με την ελπίδα πως κάποια στιγμή θα εγκατασταθούν τα τεχνολογικά συστήματα που θα επιτρέπουν κανονικές ταχύτητες για τα ελληνικά τρένα. Όσο για τα 200 χιλιόμετρα την ώρα, αυτή τη στιγμή μοιάζουν μακρινό όνειρο.

Η «επανεκκίνηση» του σιδηροδρόμου τις επόμενες ημέρες πρέπει να είναι μόνο η αρχή μιας πολυετούς προσπάθειας που πρέπει να καταβληθεί για να αναστηθούν ουσιαστικά τα τρένα στη χώρα μας. Εμείς προς το παρόν έχουμε πολιτικοποιήσει μια τραγωδία η οποία επιχειρείται να παραμείνει στο επίκεντρο της προεκλογικής εκστρατείας που θα αρχίσει τις επόμενες ημέρες. Χωρίς ουσιαστικές προτάσεις για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου, χωρίς ουσιαστικό διάλογο για την επίλυση των πολυετών προβλημάτων, χωρίς σχέδιο ώστε να ολοκληρωθούν επιτέλους τα έργα αναβάθμισης.

Στελέχη της αγοράς μεταφορών υπενθυμίζουν πως για να προτιμήσει ένας τουρίστας το τρένο και όχι το αεροπλάνο πρέπει το ταξίδι με το σιδηρόδρομο να έχει διάρκεια λιγότερη από έξι ώρες. Και για να προτιμήσει ένα στέλεχος που ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους το τρένο και όχι το αεροπλάνο πρέπει το ταξίδι να διαρκεί λιγότερες από τέσσερις ώρες. Συνεπώς όταν κάποτε φτάσουμε να διανύουμε την απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε τρεις ώρες (το ακούμε από το 2000!) τότε θα απειληθούν πραγματικά οι αεροπορικές εταιρείες. Η Trenitalia, μητρική της Hellenic Train, προσφέρει σύνδεση Ρώμης με Μιλάνο σε περίπου τρεις ώρες με αποτέλεσμα να περιοριστούν σημαντικά τα αεροπορικά δρομολόγια, ακόμα και των εταιρειών φθηνών πτήσεων.

Η πρόσφατη μελέτη των ευρωπαϊκών φορέων του σιδηροδρόμου, που έχουν κάθε λόγο να κατεβάζουν τα κόστη και να ανεβάζουν τις προσδοκίες, αναφέρει πως θα απαιτηθούν περίπου 550 δισ. ευρώ για να συνδεθούν οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις με γρήγορα τρένα και ταχύτητες 200 χιλιόμετρα την ώρα. Πολλά, βέβαια, θα κριθούν από το κόστος των εισιτηρίων, με τα στελέχη του σιδηροδρόμου να υποστηρίζουν πως όσο ανεβαίνει η επιβατική κίνηση, τόσο θα μειώνονται οι τιμές.

Μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου του 2018 υπολόγισε το κόστος κατασκευής ανά χιλιόμετρο της γραμμής γρήγορων τρένων μεταξύ Παρισιού και Στρασβούργο στα 16,5 εκατ. ευρώ. Το μέσο κόστος για άλλες δέκα σιδηροδρομικές γραμμές είχε υπολογιστεί στα 25 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο ενώ άλλες μελέτες το περιόριζαν στα 12,5 εκατ. το χιλιόμετρο.

Πόσο κοστίζει άραγε ένα χιλιόμετρο σιδηροδρόμου στην Ελλάδα; Άγνωστο, αφού πρέπει κάποιος να υπολογίσει τις δαπάνες απαλλοτριώσεων (ενίοτε φουσκωμένες αφού ανακαλύπτονται φυτείες φοινικόδεντρων!), τις συμπληρωματικές συμβάσεις, τις διαφορετικές συμβάσεις για υποδομή, επιδομή και τεχνολογικά συστήματα, τις αιώνιες μελέτες, κ.α. Όσοι βιάζονται να βάλουν στο κάδρο μόνο τους εργολάβους ας αναρωτηθούν μήπως το κόστος μειώνονταν αν τα έργα σχεδιάζονταν καλύτερα και με καλύτερες μελέτες.

Όλα αυτά για το μέλλον του σιδηροδρόμου μοιάζουν πολύ μακρινά για τη χώρα μας, αφού προς το παρόν το τρένο βρίσκεται στο επίκεντρο έρευνας σειράς αρχών και επιτροπών μεταξύ των οποίων και ο Ευρωπαίος Εισαγγελέας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!