Γ.Δ.
1392.44 -0,81%
ACAG
-0,72%
5.51
BOCHGR
+0,67%
4.49
CENER
-1,88%
8.34
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-2,25%
8.69
NOVAL
-2,50%
2.34
OPTIMA
-0,62%
12.76
TITC
-0,71%
34.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,41%
1.4
ΑΒΕ
-1,26%
0.469
ΑΔΜΗΕ
-1,68%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.68
ΑΛΜΥ
-0,80%
3.72
ΑΛΦΑ
-0,95%
1.564
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-1,65%
9.53
ΑΣΚΟ
-1,16%
2.55
ΑΣΤΑΚ
+2,59%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,86%
1.515
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.12
ΒΙΟ
-4,14%
5.1
ΒΙΟΚΑ
+1,17%
1.73
ΒΙΟΣΚ
-2,35%
1.455
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,91%
17.34
ΔΑΑ
-0,53%
7.86
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+0,17%
12.07
ΔΟΜΙΚ
-2,67%
2.92
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,66%
0.3
ΕΒΡΟΦ
-2,07%
1.42
ΕΕΕ
-0,36%
32.98
ΕΚΤΕΡ
-5,25%
1.48
ΕΛΒΕ
-2,08%
4.7
ΕΛΙΝ
+1,00%
2.03
ΕΛΛ
+0,38%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,64%
1.676
ΕΛΠΕ
-0,51%
6.765
ΕΛΣΤΡ
+3,00%
2.06
ΕΛΤΟΝ
-0,84%
1.89
ΕΛΧΑ
-2,30%
1.7
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,71%
1.15
ΕΤΕ
-3,01%
6.888
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.16
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+1,83%
2.006
ΕΧΑΕ
-1,85%
4.25
ΙΑΤΡ
+5,35%
1.575
ΙΚΤΙΝ
-2,90%
0.301
ΙΛΥΔΑ
-2,52%
1.74
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.8
ΙΝΛΙΦ
-2,51%
4.28
ΙΝΛΟΤ
-3,04%
0.893
ΙΝΤΕΚ
-2,96%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,54%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-2,86%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-2,20%
2.67
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
338
ΚΕΚΡ
-2,44%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,02%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,21%
1.062
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.58
ΚΡΙ
-2,43%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,21%
0.938
ΛΑΒΙ
-2,53%
0.77
ΛΑΜΔΑ
-1,63%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
+0,59%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
-2,15%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-0,47%
2.1
ΜΕΡΚΟ
-6,82%
41
ΜΙΓ
-0,78%
3.175
ΜΙΝ
-5,56%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,41%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-3,46%
3.63
ΜΟΤΟ
+0,60%
2.515
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,49%
24.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-1,48%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,06%
32.32
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+1,37%
0.886
ΞΥΛΚ
-3,80%
0.253
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
-2,53%
28.95
ΟΛΥΜΠ
-0,85%
2.33
ΟΠΑΠ
-1,06%
14.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
+0,67%
14.99
ΟΤΟΕΛ
-0,96%
10.32
ΠΑΙΡ
-3,01%
0.968
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-2,36%
3.597
ΠΕΡΦ
-2,15%
5.47
ΠΕΤΡΟ
-1,00%
7.92
ΠΛΑΘ
+0,25%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-4,11%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-1,72%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-1,52%
1.625
ΣΑΡ
-2,30%
10.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,29%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+1,94%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-4,05%
5.68
ΣΠΙ
-3,64%
0.53
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.76
ΤΖΚΑ
+0,35%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-8,00%
0.23
ΦΡΛΚ
-3,63%
3.58
ΧΑΙΔΕ
-1,69%
0.58

Moody’s: Διατήρησε το Ba3 με θετικό outlook

Η Moody’s επιβεβαίωσε την αξιολόγηση Ba3 της Ελλάδας αργά το βράδυ της Παρασκευής, αναβαθμίζοντας όμως το outlook για την προοπτική της οικονομίας σε θετικό από σταθερό. H αξιολόγηση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Moody’s έρχεται σε μία δύσκολη συγκυρία, ειδικά μετά τις καταρρεύσεις τραπεζών στις ΗΠΑ και την κρίση στην Credit Suisse. Στην εξίσωση προστίθενται ο επίμονα υψηλός πληθωρισμός, οι αυξήσεις των επιτοκίων, αλλά και η προεκλογική περίοδος στην οποία ατύπως βρίσκεται η χώρα. Σημειώνεται ότι η επόμενη προγραμματισμένη αξιολόγηση του οίκου για την Ελλάδα είναι στις 15 Σεπτεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι η Moody’s είναι ο μοναδικός από τους τέσσερις επιλέξιμους οίκους αξιολόγησης από την ΕΚΤ που κατατάσσει την Ελλάδα τρία σκαλοπάτια μακριά από την πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα, ενώ οι υπόλοιποι τρεις μόλις ένα.

Το σκεπτικό για την αναβάθμιση του outlook

Οι βασικοί μοχλοί για την αλλαγή του outlook σε θετικό, όπως επισημαίνει η Moody’s, είναι οι προοπτικές μιας περιόδου υψηλότερης αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ από ό,τι την περασμένη δεκαετία, εν μέρει αποτέλεσμα βελτιώσεων στη διακυβέρνηση και αποτελεσματικών προηγούμενων μεταρρυθμίσεων του οικονομικού και τραπεζικού τομέα που αποδίδουν πιο εμφανώς καρπούς. Μαζί με τη συνεχιζόμενη δέσμευση για υγιείς δημοσιονομικές μετρήσεις που υποστηρίζονται από την εφαρμογή δημοσιονομικών μέτρων, η υψηλότερη αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ θα συμβάλει σε σημαντική μείωση του χρέους της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια. Η επιβεβαίωση της αξιολόγησης Ba3 της Ελλάδας αντανακλά μια ισορροπία μεταξύ των βελτιώσεων που παρατηρούνται σε πολλούς τομείς του πιστωτικού προφίλ της Ελλάδας με συνεχείς προκλήσεις. Ειδικότερα, περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στους τομείς της δικαιοσύνης, της εκπαίδευσης, του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και των αγορών εργασίας θα υποστήριζαν υψηλότερη βαθμολογία. Επιπλέον, η επιβάρυνση του δημόσιου χρέους παραμένει πολύ υψηλή και υποστηρίζεται από τους επίσημους πιστωτές, με μελλοντικές βελτιώσεις και πλήρη επιστροφή στη χρηματοδότηση βάσει της αγοράς που συνεπάγεται τη διατήρηση μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων για τα επόμενα χρόνια. Τα ανώτατα όρια χωρών σε τοπικό και ξένο νόμισμα της Ελλάδας παραμένουν αμετάβλητα στο Α3. Για τις χώρες της ζώνης του ευρώ είναι τυπικό χάσμα έξι βαθμίδων μεταξύ του ανώτατου ορίου σε τοπικό νόμισμα και της αξιολόγησης του εκδότη σε τοπικό νόμισμα, καθώς και ένα χάσμα μηδενικής βαθμίδας μεταξύ του ανώτατου ορίου σε τοπικό νόμισμα και του ανώτατου ορίου ξένου νομίσματος, αντανακλώντας τα οφέλη από την ισχυρή κοινή θεσμική ισχύ της ζώνης του ευρώ. νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και υποστήριξη ρευστότητας και άλλους μηχανισμούς διαχείρισης κρίσεων. Αντανακλά επίσης την άποψη της Moody’s για τον de minimis κίνδυνο εξόδου από τη ζώνη του ευρώ.

Πιο ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης του ονομαστικού ΑΕΠ

Τα επόμενα χρόνια, όπως επισημαίνει ο οίκος στο σκεπτικό του, η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ της Ελλάδας θα υποστηριχθεί από επενδύσεις, τόσο μέσω κεφαλαίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ, Aaa stable) όσο και μέσω ιδιωτικών επενδύσεων. Μαζί με τις επιπτώσεις των προηγούμενων μεταρρυθμίσεων –για παράδειγμα που αντικατοπτρίζονται σε ένα βελτιωμένο επιχειρηματικό περιβάλλον– και τις συνεχείς διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα και της δικαιοσύνης, αυτό είναι πιθανό να ανεβάσει τη δυνητική ανάπτυξη σε 2% έως 3% τα επόμενα πέντε χρόνια, και υποστήριξη της μακροπρόθεσμης δυνητικής ανάπτυξης. Επιπλέον, και σε αντίθεση με τη δεκαετία έως το 2020, καθώς απορροφάται η πλεονάζουσα οικονομική ικανότητα, οι αποπληθωριστικές και αποπληθωριστικές πιέσεις θα υποχωρήσουν και ο μέτριος πληθωρισμός θα υποστηρίξει την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ.

Η Ελλάδα έχει ανακάμψει γρήγορα από την πανδημία και ξεπέρασε καλά την ενεργειακή κρίση, υπογραμμίζοντας τη συνολική οικονομική ανθεκτικότητά της. Το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 5,9% το 2022, μετά από 8,4% το 2021.

Η ισχυρή ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τον πολύ ισχυρό τουρισμό, την εγχώρια κατανάλωση και τις επενδύσεις. Η καλύτερη από ό,τι φοβόταν η ενεργειακή κατάσταση στην Ευρώπη θα υποστηρίξει την ανάπτυξη στην Ελλάδα, την οποία ο Moody’s προβλέπει περίπου 1,8% το 2023 και το 2024, κυρίως λόγω της ισχυρής κατανάλωσης και της συνεχιζόμενης ισχυρής αύξησης των επενδύσεων. Επιπλέον, το πλαίσιο NextGeneration EU (NGEU) θα υποστηρίξει τις επενδύσεις και τις συνεχείς μεταρρυθμίσεις σε τομείς όπως η ενεργειακή μετάβαση, η ψηφιοποίηση και οι τομείς ανάπτυξης που ενισχύουν την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας του NGEU (RRF), η Ελλάδα έχει πρόσβαση σε 30,5 δισεκατομμύρια ευρώ συνολικά (18% του ονομαστικού ΑΕΠ του 2021 διαιρείται σε 12,7 δισεκατομμύρια ευρώ σε δάνεια και 17,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις).

Η Ελλάδα είναι μεταξύ των πρωτοπόρων στην εφαρμογή του εθνικού της σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (NRRP), με περισσότερα από 11 δισ. ευρώ να έχουν ήδη εκταμιευθεί. Μαζί με τις εισροές από τον τακτικό προϋπολογισμό της ΕΕ, αυτό θα υπερδιπλασιάσει τις δημόσιες επενδύσεις σε 14 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως κατά την περίοδο 2023-26 σε σύγκριση με τον μέσο όρο πριν από το 2020.

Η Moody’s εκτιμά ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να δει ώθηση στον δυνητικό ρυθμό ανάπτυξής της περίπου 0,4 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως έως το 2030. Σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό σε μέτρια αλλά θετικά επίπεδα, μόλις υποχωρήσει το τρέχον σοκ στις τιμές της ενέργειας, ο Moody’s αναμένει αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ γύρω στο 4-6% τα επόμενα χρόνια, σε σύγκριση με κάτω του 2% και συχνά αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης τη δεκαετία έως το 2020.

Συνεχείς βελτιώσεις στο τραπεζικό σύστημα

Οι αναλυτές σημειώνουν ότι οι ελληνικές τράπεζες μείωσαν σημαντικά τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (NPE) το 2021 και το 2022, κυρίως μέσω τιτλοποιήσεων με το κυβερνητικό σύστημα προστασίας περιουσιακών στοιχείων (Hercules) που βοήθησε στην εκκαθάριση των ισολογισμών των τραπεζών από επισφαλή περιουσιακά στοιχεία. Το πρόγραμμα Hercules εισήχθη στα τέλη του 2019 και έληξε επίσημα τον Οκτώβριο του 2022. Στο τέλος του 2022, οι συνολικές κρατικές εγγυήσεις στο πλαίσιο του καθεστώτος ανήλθαν σε 17,9 δισ. ευρώ (8,6% του ΑΕΠ).

Η Moody’s εκτιμά ότι ο μέσος σταθμισμένος δείκτης NPE για τις τέσσερις συστημικά σημαντικές ελληνικές τράπεζες έφτασε στο 6,3% των ακαθάριστων δανείων τον Δεκέμβριο του 2022, υποδηλώνοντας περαιτέρω μείωση του δείκτη σε όλο το σύστημα, ο οποίος ήταν 9,1% στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2022, σε σύγκριση σε ανώτατο όριο 49% τον Δεκέμβριο του 2016.[3] Τα περιθώρια και τα καθαρά έσοδα από τόκους των ελληνικών τραπεζών θα ωφεληθούν από υψηλότερα επιτόκια και νέο εταιρικό δανεισμό, που θα μετριάσει τον αντίκτυπο από τις πωλήσεις NPE που μείωσαν τα υπόλοιπα των δανείων τα τελευταία δύο χρόνια.

Αντίστοιχα, η Moody’s αναμένει βελτίωση της κερδοφορίας των τραπεζών, υποστηριζόμενη επίσης από υψηλότερα έσοδα από προμήθειες, συγκράτηση κόστους (ισορροπημένη από συνεχείς επενδύσεις στην τεχνολογική καινοτομία) και μέτριες προβλέψεις για ζημίες δανείων τους επόμενους 12-18 μήνες. Η βελτιωμένη κερδοφορία θα υποστηρίξει την εσωτερική δημιουργία κεφαλαίου των τραπεζών μέσω παρακρατηθέντων κερδών, παρά το ενδεχόμενο μέτριων πληρωμών μερισμάτων το 2024. Με τη σειρά τους, οι βελτιώσεις στη χρηματοοικονομική υγεία των τραπεζών θα τους επιτρέψουν να υποστηρίξουν την πιστωτική ανάπτυξη και την οικονομική δραστηριότητα.

Η μείωση του χρέους

Η πιο ισχυρή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ θα θέσει τις προϋποθέσεις για να μειωθεί αισθητά το δημόσιο χρέος της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια, αναφέρει η Moody’s. Επιπλέον, η επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα, υποβοηθούμενη από την οικονομική ανάκαμψη και τη δημοσιονομική εξυγίανση, θα μειώσει επίσης το βάρος του χρέους. Μεταξύ 2021 και 2023, τα έργα της Moody’s για την Ελλάδα σχεδιάζουν μια από τις μεγαλύτερες μειώσεις του χρέους όλων των αξιολογημένων κρατών και τη μεγαλύτερη μεταξύ των προηγμένων οικονομιών και των μελών της ζώνης του ευρώ, με το δημόσιο χρέος να μειώνεται στο 162% του ΑΕΠ το 2023 από 194,5% που αναφέρθηκε το 2021.

Συνολικά, το δημόσιο χρέος προς το ΑΕΠ θα πρέπει να μειωθεί σε λιγότερο από το 150% του ΑΕΠ έως το 2026. Η Moody’s εκτιμά ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδας μειώθηκε σημαντικά πέρυσι, στο 3,2% του ΑΕΠ από 7,5% το 2021.

Για το 2023, η Moody’s προβλέπει περαιτέρω βελτίωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο -1,5% του ΑΕΠ και πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% του ΑΕΠ 2023. Τα πρωτογενή πλεονάσματα θα ανέλθουν σε περίπου 2% από το 2024, λόγω της εξομάλυνσης των επιπέδων δαπανών κάτω από το 50% του ΑΕΠ, κυρίως ως αποτέλεσμα της μείωσης των πληρωμών επιδοτήσεων και μεταβιβάσεων καθώς καταργούνται σταδιακά τα προσωρινά μέτρα στήριξης.

Ταυτόχρονα, οι προβλέψεις της Moody’s λαμβάνουν υπόψη την βραδύτερη αύξηση των εσόδων λόγω της μόνιμης μείωσης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και της κατάργησης της προσαύξησης αλληλεγγύης. Η διατήρηση σταθερών πρωτογενών πλεονασμάτων μεσοπρόθεσμα θα προκύψει εν μέρει από τη βελτίωση των θεσμών και της διακυβέρνησης της Ελλάδας. Η δέσμευση για συνέχιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης είναι αξιόπιστη και η εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων έχει ήδη επιφέρει απτή πρόοδο σε τομείς όπως η φορολογική διοίκηση και η συμμόρφωση, κάτι που κατά την άποψη της Moody’s αντικατοπτρίζει τη βελτιωμένη ποιότητα των νομοθετικών και εκτελεστικών θεσμών.

Η αξιολόγηση

Η αξιολόγηση Ba3 της Ελλάδας υποστηρίζεται από ισχυρή οικονομική ισχύ σε παγκόσμιο πλαίσιο, αν και με ορισμένες αδυναμίες, όπως επισημαίνεται. Τα σχετικά υψηλά επίπεδα πλούτου της Ελλάδας εξισορροπούνται από το μέτριο μέγεθος της οικονομίας και το εξίσου μέτριο επίπεδο οικονομικής διαφοροποίησης και πολυπλοκότητας. Τα ποσοστά ανεργίας έχουν μειωθεί σημαντικά στο 12,4% το 2022 από 14,8% το 2021, αλλά η ανεργία των νέων παραμένει υψηλή και ο άτυπος τομέας συνεχίζει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία. Η εισοδηματική ανισότητα είναι πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ και παρά τις βελτιώσεις από το 2015, το ποσοστό των ατόμων που κινδυνεύουν από τη φτώχεια είναι συγκριτικά υψηλό. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει επίσης ένα εξαιρετικά δυσμενές δημογραφικό προφίλ, το οποίο θα επιβαρύνει τη δυνητική ανάπτυξη.

Παρά τις σημαντικές βελτιώσεις τα τελευταία δέκα χρόνια, η εκτίμηση της Moody’s για τη θεσμική ισχύ της Ελλάδας εξακολουθεί να επηρεάζεται αρνητικά από την αναδιάρθρωση του χρέους του ιδιωτικού τομέα από την κυβέρνηση το 2012. Ο έλεγχος της διαφθοράς και η βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος παραμένουν ένας τομέας πρόκλησης, με αρνητικές επιπτώσεις στο επιχειρηματικό και επενδυτικό περιβάλλον σε περίπτωση επιβράδυνσης της μεταρρυθμιστικής δυναμικής ή ανατροπής των αποφάσεων. Η Ελλάδα θα εξακολουθεί να έχει ένα από τα υψηλότερα χρέη παγκοσμίως τα επόμενα 3-5 χρόνια, παρά την αναμενόμενη σημαντική μείωση. Η μεγάλη και επαναλαμβανόμενη ελάφρυνση του χρέους που παρέχεται από τους πιστωτές της ευρωζώνης της Ελλάδας αντανακλάται σε μετρήσεις προσιτότητας χρέους (πληρωμές τόκων σε σχέση με το ΑΕΠ και τα κρατικά έσοδα) που είναι σημαντικά ισχυρότερες από ό,τι υποδηλώνει η μέτρηση του χρέους. Η ευαισθησία της Ελλάδας στον κίνδυνο γεγονότων παραμένει καθορισμένη από κινδύνους που σχετίζονται με τον τραπεζικό τομέα.

Παρά τις σημαντικές βελτιώσεις, εξακολουθούν να υπάρχουν αδυναμίες οι οποίες σε συνδυασμό με το σχετικά μεγάλο μέγεθος δημιουργούν μια μεγάλη πιθανή ενδεχόμενη υποχρέωση που θα μπορούσε να αποκρυσταλλωθεί στον ισολογισμό της κυβέρνησης. Η ευνοϊκή διάρθρωση του δημόσιου χρέους, που χαρακτηρίζεται από μακροχρόνιο μέσο όρο έως τη λήξη περίπου 20 ετών, μαζί με το μεγάλο ταμειακό απόθεμα της Ελλάδας αποτελούν σημαντικούς μετριασμούς και θωρακίζουν το πιστωτικό προφίλ από την αύξηση των επιτοκίων.

Η επενδυτική βαθμίδα, η «επιμονή» της Moody’s και τα επόμενα «ραντεβού»

Πρόκειται μία απαραίτητη προϋπόθεση, που η Ελλάδα έχει απολέσει από το 2010 και θα εξισώσει τα ελληνικά ομόλογα με τα υπόλοιπα της ευρωζώνης ώστε να συμμετέχουν στα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΚΤ, χωρίς ειδικές αναφορές και ξεχωριστές δράσεις.

«Η τελευταία αναβάθμιση της Moody’s έγινε τον Νοέμβριο του 2020 όταν είχε αξιολογήσει την Ελλάδα με Ba3, με σταθερό outlook. Στην τελευταία της αξιολόγηση, στις 16 Σεπτεμβρίου 2022, διατήρησε τη βαθμολογία  Ba3 με σταθερές προοπτικές, επισημαίνοντας όμως τη βελτίωση των θεμελιωδών πιστωτικών μεγεθών της Ελλάδας τα τελευταία δύο χρόνια. Στο διάστημα αυτό, Fitch, S&P και DBRS έχουν προχωρήσει σε αλλεπάλληλες αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας αξιολογώντας τηνπρόοδο της ελληνικής οικονομίαςφέρνοντας τη χώρα μια «ανάσα» από την επενδυτική βαθμίδα.

Η Αθήνα έχει στη συνέχεια να περιμένει την επόμενη αξιολόγηση της S&P  στις 21 Απριλίου, η οποία στην τελευταία αξιολόγηση στις 21 Οκτωβρίου 2022  είχε διατηρήσει το ΒΒ+ με σταθερή προοπτική. Ακολουθείστις 9 Ιουλίου η Fitch, η οποία στις 27 Ιανουαρίου 2023 προχώρησε σε αναβάθμιση σε ΒΒ+ με σταθερό outlook. Τέλος στις 8 Σεπτεμβρίου ακολουθεί η αξιολόγηση της DBRS, που στις 10 Μαρτίου 2023 είχε διατηρήσει το ΒΒ High με σταθερές προοπτικές.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!