THEPOWERGAME
Του Φώτη Κόλλια
Με την πρόβλεψη για πρόσθετα έργα, κατά το πρότυπο της διαδικασίας για την Εγνατία Οδό, θα βγει στον αέρα μέχρι τα τέλη του χρόνου ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, του πλέον κερδοφόρου οδικού άξονα της χώρας.
Η μάχη για τα 70 «χρυσά χιλιόμετρα» του οδικού άξονα θα είναι σκληρή καθώς πέρυσι(πριν την καραντίνα που συμπίεσε την κίνηση) μοίρασε μερίσματα 92,6 εκατ. ευρώ.
Εκτός από τις ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ που ελέγχουν σήμερα την Αττική Οδό ΑΕ, ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλωθεί από αρκετούς ξένους και ελληνικούς ομίλους.
Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) προχωράει τη διαδικασία για μια νέα πολυετή σύμβαση, με τον ανάδοχο να δεσμεύεται για πρόσθετα έργα.
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Υποδομών έχει ανακοινώσει πως θα δημοπρατήσει ξεχωριστά, ως δημόσιο έργο, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό.
Στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, οι οικονομικές προσφορές για την σύμβαση παραχώρησης της οποίας κατατίθενται στις 1 Απριλίου, ο επενδυτής αναλαμβάνει και σειρά έργων στους κάθετους οδικούς άξονες.
Αλλά και στην Αττική Οδό απαιτούνται έργα για την ομαλή λειτουργία της καθώς πριν την πανδημία υπήρχαν προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κεντρικό της τμήμα, μεταξύ των κόμβων Δουκίσσης Πλακεντίας και Μεταμόρφωσης (στην εθνική οδό).
Το συγκεκριμένο τμήμα είναι μήκος 8χιλιομέτρων και περιλαμβάνει έξι ανισόπεδους κόμβους (Α/Κ). Μερικά από τα πρόσθετα έργα που είχαν προταθεί στο παρελθόν, χωρίς να είναι γνωστό αν θα ενταχθούν στη νέα σύμβαση παραχώρησης είναι η κατασκευή νέας ράμπας εξόδου στον Α/Κ Μεταμόρφωσης καθώς σήμερα είναι μόλις μία λωρίδα!
Η πλέον φιλόδοξη πρόταση περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού άξονα της Αττικής Οδού από τρεις σε τέσσερις λωρίδες, στο κεντρικό τμήμα, με υπογειοποίηση της γραμμής του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Για την περαιτέρω βελτίωση της κατάστασης απαιτούνταικαι ανισόπεδες αναστροφές στους Α/Κ Λεονταρίου και Παλλήνης.
Παραμένει ωστόσο άγνωστη η τύχη ορισμένων επεκτάσεων που είχαν σχεδιαστείκαι ανακοινωθεί στο παρελθόν χωρίς να προχωρήσουν.
Πριν από αρκετούς μήνες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε ανακοινώσει πως θα προχωρήσουν ως ξεχωριστά δημόσιαέργα τόσο η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, όσο και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Στην πορεία, ωστόσο, η επέκταση προς την Βουλιαγμένης (με αστική σήραγγα στο μεγαλύτερο τμήμα) χάθηκε από το κάδρο πιθανώς επειδή δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες και το κόστος είναι πολύ υψηλό.
Προ ημερών στην Βουλή ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής είχε ανακοινώσει πως μέχρι
τα τέλη του 2021 θα προκηρυχθεί μόνο ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό.
Οι συχνοί χρήστες του οδικού άξονα θα διαπιστώσουν πως απουσιάζει ο Α/Κ 3καθώς από εκεί θα περνούσε ο αναβαθμισμένος οδικός άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη.
Ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου έργου προωθείται εδώ και χρόνια, πάλι με σύμβαση παραχώρησης, και έχει ενταχθεί στο διαμόρφωση Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών. ]Όμως δεν φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα, για λόγους που συνδέονται με τις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης και το κόστος, για την κυβέρνηση.
Ο κόμβος 3 δεν είναι ο μοναδικός που λείπει από την Αττική Οδό. Απουσιάζει και ο κόμβος 19 στον οποίο θα συνδέονταν η περίφημη σήραγγα Υμηττού η οποία, σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών (επί ΥΠΕΧΩΔΕ) θα ένωνε απ’ ευθείας το Λεκανοπέδιο με τα Μεσόγεια επιτρέποντας ταχεία μετάβαση από μεγάλο μέρος του Λεκανοπεδίου προς το αεροδρόμιο και τα νότια παράλια της Αττικής.
Στο διαγωνισμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που είχε προκηρυχθεί επί Γ. Σουφλιά στο ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά στη συνέχεια ακυρώθηκε, προβλέπονταν πως η μεγάλη σήραγγα Υμηττού θα είχε δύο ξεχωριστούς κλάδους (έναν για κάθε κατεύθυνση), θα άρχιζε αμέσως μετά τον Α/Κ Σακέτα της περιφερειακής Υμηττού, θα είχε μήκος 4 χιλιόμετρα., (3.915 μ.) και θα αναδύονταν στην περιοχή Κορωπίου στις ανατολικές υπώρειες του Υμηττού. Κατά καιρούς το συγκεκριμένο σχέδιο επανεμφανίζεται.
Τον τελικό λόγο για τα πρόσθετα έργα και τις επεκτάσεις που θα ενταχθούν στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα έχουν οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ. Η προηγούμενη σύμβαση είχε υπογραφεί τον Μάιο του 1996 με κοινοπραξία 14 ελληνικών τεχνικών εταιρειών και της γαλλικής Transroute InternaVonal S.A. (σήμερα Egis S.A.).