THEPOWERGAME
Επαφές με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είχαν στελέχη της Lockheed Martin. Η εταιρεία ενδιαφέρεται για το νέο συμβόλαιο ύψους 5-6 δισ. ευρώ που έχει ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, και δεν το κρύβει.
«Εργαζόμαστε για να προσφέρουμε αναβαθμισμένες ναυτικές ικανότητες στο Ελληνικό Ναυτικό και μια οικονομική ευκαιρία στην Ελλάδα με τις φρεγάτεςMulti-MissionSurfaceCombatant. Αυτή την εβδομάδα μια ομάδα μας επισκέφτηκε ελληνικά ναυπηγεία για να συζητήσει πώς μπορούμε να συνεργαστούμε για να παραδώσουμε αυτήν την δυνατότητα στην Ελλάδα», αναφέρει το tweet της εταιρείας.
We’re working to bring maritime capability to the Hellenic Navy and economic opportunity to Greece with the Multi-Mission Surface Combatant. This week our team visited Greek shipyards to discuss how we can partner to deliver this capability to Greece. https://t.co/oHX9KqVraS pic.twitter.com/H5CCg3kW4u
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) March 11, 2021
H εταιρεία σημειώνει ότι μπορεί να συνδράμει τη χώρα στην αμυντική της θωράκιση, να της προσφέρει ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό όπλο στη θάλασσα αλλά και τον κυβερνοχώρο και ταυτόχρονα να ενισχύσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία.
Ωστόσοτο που θα καταλήξει το μεγάλο αυτό συμβόλαιο των τεσσάρων φρεγατών, συνιστά ένα πολυπαραγοντικό σύστημα. Οι Αμερικάνοι ήδη έχουν αναλάβει την αναβάθμιση των F-16 σε F-16 Viper και αν προχωρήσει το νέο συμβόλαιο με τη Lockheed Martin για ταF-22, τότε θα είναι πολύ δύσκολο να της ανατεθεί και το συμβόλαιο των φρεγατών. Η Lockheed Martin είναι ένας παραδοσιακός συνεργάτης της χώρας στον αμυντικό τομέα, αφού ήταν συνιδρυτής της ΕΑΒ και σήμερα συμπράττει στις δραστηριότητες της αμυντικής κρατικής βιομηχανίας σε ποσοστό πάνω από 80%.
Από την άλλη πλευρά οι Γάλλοι της Naval έχουν καλές πιθανότητες, καθώς οι δικές τους φρεγάτες ταιριάζουν καλύτερα στη Μεσόγειο Θάλασσα παρά στον ανοικτό ωκεανό που είναι σχεδιασμένες οι φρεγάτες, Άγγλων, Αμερικανών και Ολλανδών.
Oι Γερμανοί της Thyssen Group, παρόλο που ποτέ μην λες «ποτέ», είναι δύσκολο να αναλάβουν στο συμβόλαιο αυτό. Ως πρώην ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δεν έχουν αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις στην χώρα μας. Αντίθετα η εταιρεία αποχώρησε από τα ναυπηγεία καταγγέλλοντας μάλιστα τις συμβάσεις που είχε με το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Εξάλλου το γεωπολιτικό παιχνίδι που διαδραματίζεται το τελευταίο διάστημα, δείχνει την απόσταση που χωρίζει την Αθήνα με το Βερολίνο.
Λιγότερο πιθανό είναι να «παίξουν» οι Βρετανοί της Babcok, που επισκέφθηκαν επίσης τη χώρα μας, αλλά και οι Ολλανδοί της Damien Shipyards. Οι τελευταίοι ωστόσο μπορούν να αποτελέσουν τοoutsiderστην περίπτωση που οι δεινόσαυροι (Αμερικάνοι, Γερμανοί, Γάλλοι) στυλώσουν τα πόδια και δεν κάνουν πίσω στις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Εξάλλου και οι Γερμανοί πρόσφατα απέκτησαν Ολλανδικές φρεγάτες, παρά το γεγονός ότι παράγει και η εγχώρια βιομηχανία τους.
Τέλος υπάρχει και μια σειρά παραγόντων, εντός και εκτός Ελλάδος, που πιέζει για την μη υλοποίηση ή τη μερική υλοποίησή του συμβολαίου των φρεγατών που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός τον προηγούμενο Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή επιθυμούν την μείωση της αμυντικής ικανότητας της χώρας, αλλά επειδή εκτιμούν ότι άλλου είδους αμυντικά συστήματα, θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν την αμυντική θωράκιση της χώρας.