THEPOWERGAME
Η επαναφορά του τουρισμού το 2022 πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019 και οι ενδείξεις ότι οι τουρίστες φέρνουν μαζί τους και τις διατροφικές τους συνήθειες αυξάνοντας και τις εισαγωγές τροπικών φρούτων (όπως μπανάνες, αβοκάντο και ανανά) αλλά και η προτίμησή τους στο παραδοσιακό σουβλάκι που οδήγησε σε εκτίναξη των εισαγωγών πατάτας προκειμένου οι επιχειρήσεις εστίασης να ανταπεξέλθουν στη μεγάλη ζήτηση στο έδαφος της μειωμένης ελληνικής παραγωγής, συνέβαλαν στην αύξηση των εισαγωγών νωπών οπωροκηπευτικών το 2022.
Όσον αφορά ειδικότερα στην πατάτα, το 2022 εισήχθησαν 41.174 περισσότεροι τόνοι πατάτας συγκριτικά με το 2021 με αποτέλεσμα να ανέλθουν στις 208.104 τόνους (από 166.930 τον. το 2021) και να φέρουν την πατάτα πρώτη σε όγκο στις εισαγωγές λαχανικών και φρούτων με σημαντική αύξηση κατά 52,9% και σε αξία (90,78 εκατ. ευρώ από 59,36 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT-HELLAS, το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών πατάτας προήλθε από την Αίγυπτο κι ακολουθούν Γαλλία, Κύπρος και Γερμανία, ενώ η μέση τιμή ανά τόνο διαμορφώθηκε στα 436,3 ευρώ με την υψηλότερη τιμή στην πατάτα Κύπρου (753,9 ευρώ) και τη χαμηλότερη στην πατάτα Γερμανίας (268,5).
Αναλυτικά, οι εισαγωγές πατάτας το 2022 (σημειώνεται ότι η αναφερόμενη τιμή αφορά στην τιμή εισαγωγής στην Ελλάδα στην οποία προστίθενται φόροι, δαπάνες διακίνησης και το περιθώριο κέρδους στη χονδρική και λιανική αγορά):
ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΠΑΤΑΤΑΣ 2022 | |||||
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ | ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ | ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΤΟΝΟΥΣ | ΤΙΜΗ ΕΥΡΩ/
ΤΟΝΟ |
||
1 | ΑΙΓΥΠΤΟΣ | 33.453.383,0 | 83.743,1 | 399,5 | |
2 | ΓΑΛΛΙΑ | 16.485.916,0 | 39.672,4 | 415,6 | |
3 | ΚΥΠΡΟΣ | 18.789.634,0 | 24.923,6 | 753,9 | |
4 | ΓΕΡΜΑΝΙΑ | 5.001.507,0 | 18.626,0 | 268,5 | |
5 | ΙΤΑΛΙΑ | 3.509.547,0 | 10.771,3 | 325,8 | |
6 | ΆΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ | 13.545.907,0 | 30.367,3 | ||
ΣΥΝΟΛΟ | 90.785.894,0 | 208.103,7 | 436,3 |
Αύξηση στις εισαγωγές φρούτων και λαχανικών
Η αύξηση της ζήτησης λόγω τουρισμού αλλά και η αύξηση των τιμών σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο ήταν οι κινητήριες δυνάμεις της αύξησης των εισαγωγών φρούτων και λαχανικών το 2022 τόσο σε όγκο κατά 2,9% όσο και σε αξία κατά 15% σε σύγκριση με το 2021 (6% και 23,2% αντίστοιχα σε σχέση με το 2020) επανερχόμενες στην ανοδική τάση τους προ του 2020. Θετικά κινήθηκαν και οι εξαγωγές ελληνικών φρούτων και λαχανικών που αυξήθηκαν κατά 15% σε όγκο και 7,2% σε αξία το 2022 συγκριτικά με το 2021 (23,2% και 9,4% αντίστοιχα συγκριτικά με το 2020).
Λόγω της πατάτας η μεγαλύτερη αύξηση το 2022 σημειώθηκε στην εισαγωγή λαχανικών: κατά 29,9% σε αξία στα 306 εκατ. ευρώ και κατά 11,3% σε όγκο στις 386,9 χιλ. τόνους.
Όσον αφορά στις εισαγωγές φρούτων το 2022, ήταν μειωμένες σε όγκο κατά -5,2% στις 342,4 χιλιάδες τόνους και αυξημένες σε αξία κατά 5,9% στα 408 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικά, τα στοιχεία:
ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΝΩΠΩΝ ΟΠΩΡΟΚΗΠΕΥΤΙΚΩΝ ΔΩΔΕΚΑΜΗΝΟΥ 2022 ΕΝΑΝΤΙ 2021 | |||||||
ΠΡΟΊΟΝΤΑ | 2022 | 2021 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ % 2022/2021 | ||||
ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ | ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΤΟΝΟΥΣ | ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ | ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΤΟΝΟΥΣ | ΣΕ ΕΥΡΩ | ΣΕ TΟΝΟΥΣ | ||
ΛΑΧΑΝΙΚΑ ΝΩΠΑ,
ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΑ ΚΛΠ Σύνολο |
306.029.962 | 386.965 | 235.570.700 | 347.737 | 29,9% | 11,3% | |
E.E-27 | 180.973.730 | 219.933 | 151.309.753 | 208.351 | |||
Τρίτες Χώρες | 125.056.232 | 167.032 | 84.260.947 | 139.386 | |||
ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΚΑΡΠΟΙ ΝΩΠΑ Ή ΑΠΟΞΗΡΑΜΕΝΑ
Σύνολο |
408.035.042 | 342.418 | 385.256.561 | 361.187 | 5,9% | -5,2% | |
E.E-27 | 125.065.480 | 65.856 | 132.201.597 | 72.209 | |||
Τρίτες Χώρες | 282.969.562 | 276.562 | 253.054.964 | 288.979 | |||
ΣΥΝΟΛΟ | 714.065.004 | 729.383 | 620.827.261 | 708.924 | 15% | 2,9% | |
E.E-27 | 306.039.210 | 285.789 | 283.511.350 | 280.560 | |||
Τρίτες Χώρες | 408.025.794 | 443.594 | 337.315.911 | 428.364 |
Μπανάνες, πατάτες, λεμόνια και αβοκάντο
Η πατάτα αναρριχήθηκε το 2022 στην πρώτη θέση στις εισαγωγές φρούτων και λαχανικών προσπερνώντας σε όγκο τη μπανάνα, που παραμένει, όμως, πρώτη σε αξία. Η μπανάνα διατηρεί παραδοσιακά τα σκήπτρα στις εισαγωγές φρούτων. Το 2022 εισήχθησαν 204.859 τον. μπανάνας αξίας 141,5 εκατ. ευρώ.
Στις πρώτες θέσεις στις εισαγωγές οπωροκηπευτικών βρίσκονται λεμόνια, αβοκάντο, ανανάδες και τομάτες όπως φαίνεται στον πίνακα, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάσθηκαν από τον Incofruit-Hellas:
ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΝΩΠΩΝ ΟΠΩΡΟΚΗΠΕΥΤΙΚΩΝ 2022 ΕΝΑΝΤΙ 2021 | |||||||
ΠΡΟΊΟΝΤΑ | 2022 | 2021 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ % 2022/2021 | ||||
ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ | ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΤΟΝΟΥΣ | ΑΞΙΑ ΣΕ ΕΥΡΩ | ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΕ ΤΟΝΟΥΣ | ΣΕ ΕΥΡΩ | ΣΕ TΟΝΟΥΣ | ||
Μπανάνες, στις οποίες περιλαμβάνονται και του είδους των Αντιλλών, νωπές ή αποξεραμένες | 141.498.664 | 204.859 | 123.418.704 | 209.748 | 14,6% | -2,3% | |
Πατάτες, νωπές ή διατηρημένες με απλή ψύξη
(δεν συμπεριλαμβάνονται οι γλυκοπατάτες) |
90.785.894 | 208.104 | 59.362.181 | 166.930 | 52,9% | 24,7% | |
Κρεμμύδια και ασκαλώνια, νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη | 3.455.322 | 9.330 | 4.031.039 | 11.134 | -14,3% | -16,2% | |
Ντομάτες νωπές ή διατηρημένες με απλή ψύξη | 16.378.800 | 15.729 | 19.192.117 | 19.670 | -14,7% | -20,0% | |
Ανανάδες, νωποί ή αποξεραμένοι | 13.565.303 | 18.192 | 10.805.849 | 16.793 | 25,5% | 8,3% | |
Ακτινίδια | 4.623.308 | 2.225 | 5.761.240 | 2.617 | -19,8% | -15,0% | |
Μήλα, νωπά | 6.645.129 | 12.942 | 9.845.054 | 30.577 | -32,5% | -57,7% | |
Λεμόνια και γλυκολέμονα, νωπά ή αποξεραμένα | 27.629.737 | 26.870 | 23.713.313 | 23.695 | 16,5% | 13,4% | |
Αχλάδια | 3.786.445 | 3.263 | 4.501.521 | 3.896 | -15,9% | -16,2% | |
Αvocats, goyaves, μάγγες και μαγγούστες, νωπά ή αποξεραμένα | 20.840.567 | 9.190 | 16.131.152 | 7.349 | 29,2% | 25,0% | |
329.209.169 | 510.704 | 276.762.170 | 492.410 | 19,0% | 3,7% |
Γ. Πολυχρονάκης: «Εντείνεται ο ανταγωνισμός, αναγκαία η χάραξη στρατηγικής»
«Η εισαγωγή νωπών φρούτων και λαχανικών δείχνει τη συνεχή ανάπτυξη του ξένου ανταγωνισμού τόσο στην χώρα μας όσο και στις κοινοτικές αγορές και οφείλεται σε λιγότερο απαιτητικούς κανονισμούς στους τόπους παραγωγής, σε διάφορους τομείς όπως ο φυτοϋγειονομικός, ο ηθικός και ο περιβαλλοντολογικός καθιστώντας το κοινοτικό μοντέλο παραγωγής στις καταναλωτικές αγορές όλο και λιγότερο ανταγωνιστικό», σχολιάζει ο ειδικός σύμβουλος – εκπρόσωπος του INCOFRUIT – HELLAS, κ. Γιώργος Πολυχρονάκης και τονίζει:
«Η συνεχιζόμενη αύξηση των εισαγωγών απαιτεί λεπτομερή ανάλυση της ελληνικής αγοράς και των καταναλωτικών τάσεων που έχουν προκαλέσει αύξηση των εισαγωγών, κυρίως από τρίτες χώρες, γεγονός που δείχνει ότι για την πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών δεν καθορίζει την προτίμησή τους η προέλευση των τροφίμων που αγοράζουν και απαιτείται η χάραξη στρατηγικής πολιτικής υποκατάστασης των εισαγομένων φρούτων και λαχανικών από ομοειδή παραγόμενα στη χώρα μας.
Θα πρέπει να επιδιωχθεί – προσθέτει – όπως οι μεν ελληνικές ελεγκτικές αρχές να επιτηρούν την αυστηρή τήρηση των εμπορικών προδιαγραφών – ποιότητας για τα εισαγόμενα και τα διακινούμενα εγχώριας παραγωγής προϊόντα στην ελληνική αγορά αλλά και τα αποστελλόμενα-εξαγόμενα οπωροκηπευτικά προϊόντα προς διασφάλιση της φήμης των προϊόντων μας που θα συμβάλλει στην περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών τους».