THEPOWERGAME
Παρά τις συστηματικές προσπάθειες εξάλειψης του παράνομου τζόγου που έγιναν τα τελευταία χρόνια και παρά την αδειοδότηση των βασικών παικτών της αγοράς, τα παράνομα τυχερά παίγνια παραμένουν διαδεδομένα και τα επιλέγει μεγάλος αριθμός πολιτών, που αντιστοιχεί στο 12% του ενεργού πληθυσμού. Τα στοιχεία της Επιτροπής Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) έδειξαν ότι πέρυσι στη χώρα μας:
- 380.000 άτομα έπαιξαν παράνομα διαδικτυακά «φρουτάκια»,
- 205.000 άτομα έπαιξαν παράνομα σε διαδικτυακό καζίνο,
- 326.000 άτομα έπαιξαν παράνομο διαδικτυακό στοίχημα,
- 362.000 άτομα έπαιξαν χαρτιά σε παράνομες λέσχες και άλλους χώρους και
- 103.000 άτομα έπαιξαν ζάρια σε παράνομες λέσχες και άλλους χώρους.
Ο συνολικός αριθμός όσων έπαιξαν ένα τουλάχιστον παράνομο τυχερό παίγνιο ανήλθε σε 800.000, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των παικτών παίζουν περισσότερα από ένα παράνομα τυχερά παίγνια. Το νούμερο αυτό, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΕΕΕΠ σε πρόσφατο συνέδριο, είναι διπλάσιο εκείνου που καταγράφηκε στη Μεγ. Βρετανία (400.000 άτομα), παρ’ όλο που η τελευταία είναι μια χώρα με τουλάχιστον εξαπλάσιο πληθυσμό από εκείνον της Ελλάδας.
Ο βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η υψηλή φορολογία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Παιγνίων (Hellenic Gaming Association), Χρήστο Παναγόπουλο, η επιβαλλόμενη φορολογία ανέρχεται στο 55% των ακαθάριστων εσόδων. Από αυτό, το 35% αφορά τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα των παρόχων (GGR Tax), ενώ το υπόλοιπο περίπου 20%, προέρχεται από τη φορολογία κερδών των παικτών και το τίμημα της εκχωρούμενης άδειας, το οποίο για επτά χρόνια ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ.
Η HGA είναι μια ένωση πέντε επιχειρήσεων παροχής τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου, που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των «μικρών» του συγκεκριμένου κλάδου. Η ένωση αυτή, εκτός από τη μείωση της φορολογίας, ζητεί επιπλέον την εξάλειψη της διαφήμισης των παράνομων παρόχων στη χώρα μας. Οι τελευταίοι, παρά τη ρητή απαγόρευση, συνεχίζουν να διαφημίζονται αξιοποιώντας τα «παράθυρα» που προσφέρει η Google (Google Ads) και οι άλλοι πάροχοι περιεχομένου, Facebook κ.λπ. -programmatic ads, οι οποίες μάλιστα είναι προσαρμοσμένες στα ιδιαίτερα «γούστα» του κάθε χρήστη του Διαδικτύου.
Επιπλέον, οι παράνομοι πάροχοι ακολουθούν επιθετικές πολιτικές marketing, του τύπου «γύρισε τον τροχό και κέρδισε 1.000 ευρώ». Προς την κατεύθυνση αυτήν αξιοποιούν και παρελκυστικές τακτικές, αφού κάνουν συχνά παράνομη χρήση εμπορικών σημάτων, όπως τραπεζών, εμπορικών επιχειρήσεων κ.λπ., προκειμένου να δελεάσουν νέους χρήστες. Στη συνέχεια, αφού ο χρήστης «κερδίσει» το εκάστοτε ποσό, η πλατφόρμα της παράνομης συναλλαγής τον καλεί να δώσει τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας του, προκειμένου να πιστωθούν τα χρήματα. Μόλις συμβεί αυτό, τότε ζητείται η εκ των προτέρων καταβολή ενός ποσού εγγύησης και πάει λέγοντας.
Πάντως, όπως επισήμανε στο ίδιο συνέδριο ο επικεφαλής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Βασίλης Παπακώστας, το μεγαλύτερο μέρος των Ελλήνων παικτών στους παράνομους διαδικτυακούς τόπους βρίσκεται εκεί συνειδητά. Ο λόγος δε που συμβαίνει αυτό είναι η απουσία φορολογίας, η μη υποχρεωτική υποβολή όλων των στοιχείων ταυτότητας του χρήστη κ.λπ. Τα στοιχεία αυτά προέκυψαν και στην έρευνα που πραγματοποίησε η Kapa Research για λογαριασμό της EEEΠ, σε δείγμα περίπου 6.200 ερωτηθέντων.
Συγκεκριμένα, όπως έδειξε η έρευνα, το 74% όσων παίζουν σε παράνομα παίγνια απάντησαν ότι τα προτιμούν λόγω φορολογίας. Επίσης, το:
- 55% το πράττει λόγω των ελκυστικών αποδόσεων (που είναι αποτέλεσμα της απουσίας φορολογίας),
- 35% το κάνει λόγω απουσίας ταυτοποίησης του παίκτη,
- 33% λόγω καλύτερων παρεχόμεων bonuses,
- 23% επειδή προσφέρουν ανωνυμία στις συναλλαγές και τέλος
- 18% επειδή δεν επιβάλλουν όρια στη δραστηριότητα του παίκτη.
Εξίσου σημαντικό στοιχείο της έρευνας που πραγματοποίησε η Kapa Research σε δείγμα 6.200 ατόμων είναι ότι από τους παίκτες που παίζουν σε παράνομα παίγνια, πολύ λίγοι είναι εκείνοι που παίζουν ταυτοχρόνως στα νόμιμα.