THEPOWERGAME
Τρεις θα γίνουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες οι υπογεγραμμένες συμβάσεις για κατασκευή και διαχείριση οδικών έργων μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Μετά την υπογραφή της σύμβασης για την Ανατολική Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης με το flyover (από την κοινοπραξία Mytilineos – ΑΒΑΞ), μέχρι το Πάσχα υπογράφονται τα ΣΔΙΤ για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 312,3 εκατ. ευρώ (με την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat) και για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ύψους 290 εκατ. ευρώ (η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat).
Με την προσθήκη της σύμβασης για την παράκαμψη Χαλκίδας, ύψους περί τα 200 εκατ. ευρώ, που θα υπογράψει εντός των ημερών η Mytilineos, το ανεκτέλεστο των ισχυρών κατασκευαστών αυξάνεται κατά σχεδόν 1 δισ. ευρώ. Την εβδομάδα που πέρασε υπεγράφη και η σύμβαση για το Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 260 εκατ. ευρώ, από την ΑΒΑΞ. Αντίθετα, για μετά τις εκλογές πάει, όπως φαίνεται, η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, λόγω προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Για το κρίσιμο έργο, που θα αποσυμφορήσει την Αττική Οδό, έχει μειοδοτήσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.
Έτσι, επιτυγχάνεται και ο στόχος που είχαν θέσει ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, και ο υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης, για την υπογραφή σειράς οδικών έργων μέχρι τις εκλογές. Το μεγάλο στοίχημα, τόσο του υπουργείου, όσο και των τεχνικών εταιρειών, είναι να προχωρήσουν έγκαιρα στην κατασκευή των σημαντικών έργων που έχουν αναλάβει. «Η έγκαιρη υλοποίηση των έργων είναι το κύριο ζήτημα που θα μας απασχολήσει μετά τις εκλογές», λένε στο υπουργείο. Οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων έχουν εδώ και μήνες αναδείξει ζητήματα που συνδέονται με την έλλειψη εργατικών χεριών και την αύξηση κόστους σε πρώτες ύλες και οικοδομικά υλικά.
Το πρώτο από τα δύο οδικά ΣΔΙΤ που θα υπογραφούν τις προσεχείς εβδομάδες, ο άξονας Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, είναι στην ουσία συνέχεια του οδικού άξονα «Μορέας» (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), που διαχειρίζεται η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ – Intrakat. Η διάρκεια της σύμβασης της ΣΔΙΤ θα είναι 360 μήνες (30 χρόνια). Η αποπληρωμή του έργου θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας ή άλλες τμηματικές καταβολές, κατά την περίοδο λειτουργίας. Ο οδικός άξονας έχει μήκος 49 χιλιομέτρων και ο ανάδοχος θα αναλάβει να αναβαθμίσει την πρόσβαση σε μια περιοχή σημαντικής τουριστικής ανάπτυξης, κυρίως λόγω της μεγάλης επένδυσης του ομίλου ΤΕΜΕΣ στο Costa Navarino.
Το δεύτερο οδικό ΣΔΙΤ που θα υπογραφεί είναι το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, μήκους 22,44 χιλιομέτρων, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Και γι’ αυτό το έργο προβλέπονται σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών. Στα τέλη του 2022 είχε υπογραφεί η σύμβαση για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος), που δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για το κύριο τμήμα του ΒΟΑΚ (Χανιά – Ηράκλειο), που προωθείται με σύμβαση παραχώρησης και διόδια.