Γ.Δ.
1417.87 +0,77%
ACAG
+1,03%
5.86
CENER
+0,82%
9.88
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+0,47%
8.54
NOVAL
-1,84%
2.67
OPTIMA
+1,51%
12.08
TITC
+0,70%
28.85
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,43%
1.412
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
-0,22%
2.23
ΑΚΡΙΤ
-1,37%
0.72
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
+1,15%
1.578
ΑΝΔΡΟ
-0,93%
6.36
ΑΡΑΙΓ
+1,24%
11.4
ΑΣΚΟ
+3,39%
3.05
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+1,25%
2.43
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,22%
5.8
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,61%
16.5
ΔΑΑ
+1,06%
7.798
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,09%
11.19
ΔΟΜΙΚ
-5,05%
3.665
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
+1,27%
31.9
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+2,68%
2.3
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,61%
2.53
ΕΛΠΕ
+1,79%
7.98
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
-0,97%
1.842
ΕΝΤΕΡ
-1,76%
7.81
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+2,38%
1.29
ΕΤΕ
+1,51%
7.814
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
+1,21%
2.095
ΕΧΑΕ
-0,31%
4.83
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
+0,20%
5.05
ΙΝΛΙΦ
-1,47%
4.68
ΙΝΛΟΤ
+0,86%
1.172
ΙΝΤΕΚ
+0,54%
5.55
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
+1,08%
3.265
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
-0,19%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
+1,19%
6.82
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,13%
23.32
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.05
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,35%
27.08
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,87%
3.4
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,64%
36.04
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
+3,41%
21.2
ΟΛΠ
+1,19%
25.6
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
+0,82%
14.79
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
+0,89%
13.68
ΟΤΟΕΛ
-1,93%
11.18
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
+1,08%
3.556
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.24
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.82
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+0,55%
4.56
ΡΕΒΟΙΛ
+7,00%
2.14
ΣΑΡ
-0,89%
11.1
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.55
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.52
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.614
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
-3,03%
0.64

Ιχθυοκαλλιέργειες: Μάχη Ελλάδας – Τουρκίας για την κυριαρχία στις ΗΠΑ

Στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών θα επικεντρώσει τις δυνάμεις της τα επόμενα χρόνια η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια. Αυτό αποφάσισε χθες η Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΕΛΟΠΥ (Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας), που τα μέλη του αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% των ελληνικών ιχθυοκαλλιεργειών. Όπως ανέφερε σε εκδήλωση που ακολούθησε τη Γενική Συνέλευση ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΛΟΠΥ, Απόστολος Τουραλιάς: «Αγορά-στόχος για το 2023 είναι αυτή της Αμερικής. Πρόκειται για μία αγορά με ιδιαίτερη δυναμική, όπου ήδη αναπτυσσόμαστε ραγδαία τα δύο τελευταία χρόνια».

Βασικός ανταγωνιστής της Ελλάδας στα προϊόντα μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας στην αγορά της Αμερικής είναι η Τουρκία, η οποία έχει καταφέρει να διατηρεί τα ηνία τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2021, οι τουρκικές εξαγωγές ψαριών στις ΗΠΑ διαμορφώθηκαν σε 4.500 χιλ. τόνους, όταν οι ελληνικές εξαγωγές ήταν της τάξης των 3.500 χιλ. τόνων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τουρκικές ιχθυοκαλλιέργειες εμφανίζουν ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και το 2021 ξεπέρασαν σε επίπεδο παραγωγής τους 280 χιλ. τόνους (σ.σ.: την ίδια χρονιά η ελληνική παραγωγή ήταν στο επίπεδο των 130 χιλ. τόνων). Σύμφωνα με τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στη γειτονική χώρα, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι το 2024 η τουρκική παραγωγή θα ξεπεράσει τους 350 χιλ. τόνους.

Η επιλογή της Αμερικής ως αγοράς-στόχου αποφασίστηκε καθώς, πέρα από την Τουρκία, την παραγωγική τους δυναμικότητα αυξάνουν σταθερά τα τελευταία χρόνια σχεδόν όλες οι χώρες της Βορείου Αφρικής. Οι συγκεκριμένες χώρες, οι οποίες έχουν σημαντικό πλεονέκτημα έναντι της Ελλάδας σε ό,τι αφορά τα εργατικά -και όχι μόνο- κόστη, στρέφονται και στην ευρωπαϊκή αγορά, όμως λόγω των χαμηλών ακόμη όγκων δεν μπορούν να κινηθούν σε πιο μακρινούς προορισμούς, όπως είναι η αγορά της Αμερικής.

Ανατροπή το 2023

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Τουραλιάς στο περιθώριο της εκδήλωσης, δεν αποκλείεται μέσα στο 2023 να γίνει η ανατροπή και τα προϊόντα των ελληνικών ιχθυοκαλλιεργειών να ξεπεράσουν αυτά της Τουρκίας σε επίπεδο εξαγωγών προς τις ΗΠΑ. Το 2022 εκτιμάται ότι οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ διαμορφώθηκαν σε 5.500-6.000 τόνους και στόχος είναι μέσα στην επόμενη τετραετία οι ποσότητες αυτές να πολλαπλασιαστούν. Μόνο για το 2023 για την προώθηση των ελληνικών ψαριών στην Αμερική η ΕΛΟΠΥ θα διαθέσει 1 εκατ. ευρώ από τα 3,5 που είναι ο προϋπολογισμός της για φέτος. Για φέτος η στόχευση θα αφορά κυρίως την Πολιτεία της Νέας Υόρκης, που έως σήμερα καταναλώνει περίπου το 50% των ελληνικών ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας που εξάγονται στις ΗΠΑ.

Η αισιοδοξία του κ. Τουραλιά για ανατροπή πηγάζει από δύο δεδομένα. Το πρώτο έχει να κάνει με το «ταβάνι» που θα πιάσει σύντομα η τουρκική παραγωγή, καθώς εκτιμάται ότι κλείνει ο κύκλος των αδειών που μπορούν να δοθούν, την ίδια ώρα που αναμένεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί η ελληνική παραγωγή, καθώς ξεκαθαρίζει το τοπίο στο χωροταξικό. Καθώς εκτιμάται ότι ένα μεγάλο μέρος της τουρκικής παραγωγής κατευθύνεται σχεδόν μονοπωλιακά στην αγορά της Ρωσίας, αλλά καικ στην εσωτερική της αγορά που μεγαλώνει, δεν υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για αύξηση των ποσοτήτων που κατευθύνονται προς την Αμερική.

Μεταφορικά κόστη

Το δεύτερο δεδομένο έχει να κάνει με την ισορροπία που επανήλθε σε επίπεδο μεταφορικών. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ απέναντι στην Τουρκία ήταν το χαμηλότερο μεταφορικό κόστος, καθώς οι τουρκικές εξαγωγές, πέρα από την κρατική επιδότηση, στηρίζονταν και από τον εθνικό αερομεταφορέα, την Turkish Airlines. H «τουριστική» επίθεση από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα και η κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων και των αεροπορικών που προσγειώνονται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μετά το τέλος της πανδημίας δημιούργησαν συνθήκες ανταγωνισμού και μείωση των τιμών στα μεταφορικά.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του powergame, o κ. Τουραλιάς ανέφερε ότι το μεταφορικό κόστος διαμορφώνεται στα επίπεδα των 4,5-5 ευρώ ανά κιλό, όταν πριν από την περίοδο του Covid ήταν στα 2,5-2,8 ευρώ. Όταν για ένα διάστημα τους πρώτους μήνες της πανδημίας διακόπηκε και η μοναδική απευθείας αεροπορική σύνδεση που είχε η Αθήνα με τη Νέα Υόρκη, αυτή της Emirates, το κόστος για τους Έλληνες ιχθυοκαλλιεργητές είχε εκτοξευθεί από την Turkish Airlines στα 6 ευρώ ανά κιλό. Σήμερα έχουν αυξηθεί τα κόστη για τις τουρκικές ιχθυοκαλλιέργειες, τα οποία πλέον ξεπερνούν τα 3,5 ευρώ ανά κιλό. Καθώς τους επόμενους μήνες αναμένεται να αυξηθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών που θα πετούν από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι η ψαλίδα στο μεταφορικό κόστος θα μειωθεί κι άλλο για τα ελληνικά ψάρια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!