THEPOWERGAME
Μπορεί το delivery και τα «παιδιά με τα μηχανάκια» να υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στους δρόμους της Ελλάδας, όμως τα τελευταία μόλις χρόνια δημιουργήθηκε μία νέα κατηγορία, αυτή των αυτοαπασχολούμενων. Η δραστηριότητά τους ξεκίνησε πριν από ακριβώς τέσσερα χρόνια, στα τέλη Ιανουαρίου του 2019, με την έλευση της φινλανδικής Wolt, η οποία, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε έως τότε στην ελληνική αγορά, αντί για μισθωτούς υπαλλήλους ανέπτυξε και στη χώρα μας το μοντέλο συνεργασίας με ελεύθερους επαγγελματίες. Μοντέλο που ακολούθησαν στη συνέχεια, σε έναν μεγάλο βαθμό, η e-food και πρόσφατα η BOX της Cosmote.
Την περασμένη δεκαετία υπήρξε μια πρώτη προσπάθεια ικανοποίησης των αιτημάτων των διανομέων, κυρίως σε εργασιακά θέματα και θέματα ασφάλειας, ενώ και πρόσφατα, μέσω του νόμου 4808/2021 για την προστασία της Εργασίας, λύθηκαν αρκετά από τα θέματα που είχαν οι μεταφορείς που συνεργάζονται με ψηφιακές πλατφόρμες με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών-έργου και χρησιμοποιούν δικά τους μέσα προστασίας ή οχήματα. Ο τελευταίος ενάμισης χρόνος και η αύξηση της τιμής των καυσίμων έφερε στο φως ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου, που πλέον υπολογίζονται σε πάνω από 7.000.
Ένας κλάδος χωρίς ΚΑΔ
Λόγω της έλλειψης σχετικού Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας, οι αυτοαπασχολούμενοι στο delivery ανοίγουν «βιβλία» κάτω από τον ΚΑΔ που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις εστίασης που παρέχουν υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων στους πελάτες τους. Το Σωματείο Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων Τροφίμων Αττικής, που δημιουργήθηκε μόλις πέρυσι, ξεκίνησε εδώ και λίγες ημέρες διάλογο με εκπροσώπους της κυβέρνησης, με στόχο να δημιουργηθεί ένας νέος ΚΑΔ που να «κουμπώνει» πάνω στη νέα δραστηριότητα που προέκυψε και σε φορολογικό επίπεδο να καλύπτει αιτήματα όπως αυτά των εξόδων κίνησης.
Την περασμένη εβδομάδα απέστειλαν ανοιχτή επιστολή στον υφυπουργό Οικονομικών, Απόστολο Βεσυρόπουλο, που μεταξύ των άλλων αναφέρουν: «Λόγω της ταχύτητας με την οποία αναπτύχθηκε το συγκεκριμένο επάγγελμα, αποτέλεσμα της πανδημίας COVID και των lockdowns που επιβλήθηκαν στη χώρα μας, και αναλογιζόμενοι τις προβλέψεις για περαιτέρω ανάπτυξη της συγκεκριμένης δραστηριότητας, αποτελεί για εμάς επιτακτική ανάγκη η χρήση ενός νέου ΚΑΔ, από τον οποίο θα προκύπτει ξεκάθαρα ότι πρόκειται για αυτοαπασχολούμενους διανομείς, που εκτελούν μεταφορές καταναλωτικών ή μη προϊόντων κάνοντας χρήση δίκυκλου οχήματος, μοτοσικλέτας ή μοτοποδηλάτου».
Όπως σημειώνουν στην επιστολή τους οι αυτοαπασχολούμενοι διανομείς: «Μετά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τον κ. υφυπουργό Μεταφορών, Παπαδόπουλο Μιχάλη, στις 24/1/2023, στον οποίο απευθυνθήκαμε προκειμένου να αναγνωριστεί το επάγγελμά μας, αιτούμαστε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, των οποίων προΐσταστε, την απόδοση του ΚΑΔ 53.20.20 και με προτεινόμενο τίτλο “Υπηρεσίες διανομής (delivery) με δίκυκλο”, μια και αποτελεί το κύριο μέσο με το οποίο παρέχουμε τις υπηρεσίες μας και θα έπρεπε κατά την άποψή μας τα έξοδα κίνησης (καύσιμα, συντήρηση), τα οποία καθημερινά πραγματοποιούμε επιβαρυνόμενοι το αντίστοιχο ποσό ΦΠΑ, να εκπίπτουν από τον αποδιδόμενο ανά τρίμηνο ΦΠΑ που καταβάλλουμε. Δυστυχώς, με τον ήδη υπάρχοντα ΚΑΔ και λόγω του ότι αποτελεί δευτερεύουσα δραστηριότητα επιχειρήσεων εστίασης, δεν μπορούμε να εκπέσουμε του ΦΠΑ των καυσίμων που χρησιμοποιούμε, μια και είναι το μεγαλύτερο και καθημερινό έξοδο που χρησιμοποιούμε προκειμένου να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας».
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο υπουργεία είναι θετικά στη δημιουργία του νέου ΚΑΔ και βρίσκονται σε επαφή με τους εκπροσώπους των αυτοαπασχολούμενων διανομέων, ώστε να συμφωνηθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες γύρω από τις προδιαγραφές που θα διέπουν το «νέο» επάγγελμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το διάστημα ξεκαθαρίζει το τοπίο σε νομοθετικό επίπεδο, σε μία επίσης σχετικά νέα δραστηριότητα, αυτή των escape rooms. Συγκεκριμένα, το υπουργείο Ανάπτυξης προωθεί τροπολογία που σκοπό έχει να οριστεί ειδικό κανονιστικό πλαίσιο, κυρίως σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή ανηλίκων.