THEPOWERGAME
Μεγαλώνει σταθερά η πίτα των online αγορών στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα που πραγματοποίησαν πρόσφατα η Focus Bari και η plushost, η οποία παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα στο ΕΒΕΑ, στο πλαίσιο του Phygital Commerce Summit. Ένα από τα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι ότι πλέον υπάρχουν αρκετές κατηγορίες προϊόντων που οι καταναλωτές επιλέγουν να τα ψωνίζουν από τα e-shops, παρά στα φυσικά καταστήματα.
Όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια την παρουσίασης η ιδρύτρια της Focus Bari, Ξένια Κούρτογλου, το 76% των χρηστών Ίντερνετ που έλαβαν μέρος στην έρευνα ανέφεραν ότι πραγματοποίησαν τουλάχιστον μία αγορά online τους τελευταίους μήνες. Σύμφωνα με την κ. Κούρτογλου, ο σημερινός καταναλωτής στην Ελλάδα είναι phygital (κοινώς αγοράζει τόσο από φυσικά όσο και από ψηφιακά καταστήματα). Το τελευταίο δίμηνο το 95% των ερωτηθέντων απάντησε ότι έχει πραγματοποιήσει αγορές από φυσικό κατάστημα, ενώ το 78% από e-shop. Ενδιαφέρον έχει το στοιχείο ότι οι γυναίκες (80%) ξεπερνούν τους άνδρες (77%) στις αγορές από online καταστήματα, καθώς και ότι ένα μεγάλο ποσοστό (63%) που χρησιμοποίησαν e-shop είναι ηλικίας άνω των 65 ετών.
Η έρευνα προχώρησε στον διαχωρισμό σε 27 κατηγορίες, που σε αρκετές από αυτές η ψαλίδα μεταξύ των φυσικών και των ψηφιακών καταστημάτων έχει κλείσει σημαντικά, σε πέντε έχουμε «ισοψηφία» και σε δύο οι πωλήσεις μέσω του ψηφιακού διαύλου ξεπερνούν αυτές του παραδοσιακού καταστήματος. Όπως φαίνεται στον πρώτο πίνακα, όπου είναι οι πλέον μαζικές κατηγορίες (σ.σ.: αγοράστηκαν πάνω από το 50% των ερωτηθέντων), στην αθλητική ένδυση και υπόδηση το ψηφιακό κανάλι έχει απόσταση μόλις τριών ποσοστιαίων μονάδων. Αυτό οφείλεται τόσο στα «απόνερα» της πανδημίας όσο και στην πολιτική των δύο μεγάλων brands του χώρου (Nike – Adidas) να στρέψουν τους καταναλωτές στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Μικρή είναι και η διαφορά στον χώρο του βιβλίου, όπου η ψηφιακή οδός απέχει μόλις 6 ποσοστιαίες μονάδες από τα φυσικά βιβλιοπωλεία.
Στον δεύτερο πίνακα, όπου συμμετέχουν κατηγορίες που αγοράστηκαν από 30%-50% των συμμετεχόντων στην έρευνα, υπάρχουν δύο κατηγορίες που οι online πωλήσεις είναι στα ίδια επίπεδα με αυτές των φυσικών καταστημάτων. Πρόκειται για τα είδη τεχνολογίας (25% στo κάθε κανάλι) και τον εξοπλισμό γραφείου (20%-20%). Παράλληλα, στη «μεσαία» κατηγορία έχουμε και την πρώτη περίπτωση, αυτή των ηλεκτρικών μικροσυσκευών, που οι ψηφιακές πωλήσεις (21%) ξεπερνούν αυτές του παραδοσιακού εμπορίου (20%).
Σε ό,τι αφορά τα λιγότερο ταχυκίνητα προϊόντα, η επιλογή του online ξεπερνά κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες (10%) το φυσικό κατάστημα (8%), ενώ έχουμε «ισοψηφία» σε έπιπλα γραφείου, ρολόγια χειρός και βρεφικά έπιπλα. Τέλος, με μόλις μία ποσοστιαία μονάδα προηγούνται τα φυσικά καταστήματα (13%) έναντι των ψηφιακών (12%) στην κατηγορία των μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών.
Οι βασικότεροι λόγοι που οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν τις online αγορές είναι οι καλύτερες τιμές και προσφορές (74%), η εξοικονόμηση χρόνου (62%), η μη μετακίνηση προς το φυσικό κατάστημα (55%) και η μεγαλύτερη γκάμα επιλογών (50%). Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο ποσοστό (37%) δήλωσε ότι επιλέγει το online κανάλι, καθώς βρίσκει σε αυτό προϊόντα και μάρκες που δεν βρίσκει στα φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 34% αφορά αγορές από καταστήματα του εξωτερικού. Στον αντίποδα, οι βασικοί λόγοι προτίμησης αγορών από φυσικά καταστήματα είναι η άμεση παραλαβή του προϊόντος (69%), η φυσική επαφή με το προϊόν (65%), ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 21% που θεωρεί ότι μπορεί να πετύχει έκπτωση είτε με παζάρι είτε με αγορά χωρίς απόδειξη.