THEPOWERGAME
Πυκνώνουν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες κάποιοι από τους ισχυρούς ομίλους που διεκδικούν τις δύο μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων της χώρας, την Αττική Οδό και το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) έχουν δεύτερες σκέψεις για τη συμμετοχή τους. Στην περίπτωση της Αττικής Οδού, δεν ευχαριστήθηκαν όλοι από την απόφαση της κυβέρνησης, που είχε αποκαλύψει το Powergame.gr, για μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ (από 2,8 ευρώ σήμερα) στη νέα σύμβαση παραχώρησης.
Στο βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, προβληματίζει η εκτόξευση του κόστους κατασκευής από τα περίπου 1,3 δισ. ευρώ, που είχε εκτιμηθεί αρχικά, σε επίπεδα κοντά στα δύο δισ. ευρώ, όπως υποστηρίζουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου. Η μεγάλη αύξηση συνδέεται με την εκτίναξη του κόστους πρώτων υλών και υλικών καθώς και με τις προβλέψεις των τεχνικών μελετών για το μεγάλο οδικό έργο.
Και στους δύο διαγωνισμούς συμμετέχουν ισχυροί εγχώριοι και διεθνείς όμιλοι. Για τη νέα 25ετή σύμβαση της Αττικής Οδού έχουν περάσει στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ οκτώ κοινοπραξίες. Μέσα στους επόμενους μήνες, σχεδόν σίγουρα μετά τις εκλογές, θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές o διεθνής όμιλος Abertis, η ιταλική INC SpA (Gruppo Fininc), η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ – Adrian Infrastructure, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First Centier, η κοινοπραξία Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone Bidco στην οποία εντάχθηκε και η Intrakat, η κοινοπραξία της Egis Projects με τις επενδυτικές εταιρείες Bauban και DIF, η κοινοπραξία του ομίλου Κοπελούζου με την αυστραλιανή Macquarie και η κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος – Mobility Partners.
«Η Αττική Οδός δεν θα είναι πλέον η χρυσοτόκος όρνιθα μέσω της οποίας οι δύο σημερινοί μέτοχοι (ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ) εισέπραξαν μερίσματα άνω των 800 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια» υποστηρίζουν στην αγορά κατασκευών. Εκτός από τα μειωμένα διόδια (στα 2,5 ευρώ, δηλαδή κοντά στα δύο ευρώ αν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ), η νέα σύμβαση που συζητά αυτή την περίοδο το ΤΑΙΠΕΔ με τους υποψηφίους δεν αφήνει και πολλά περιθώρια κερδοφορίας «από την πίσω πόρτα» στους μετόχους της εταιρείας παραχώρησης, μέσω των δαπανών συντήρησης.
Η Αττική Οδός είναι ένας από τους λίγους οδικούς άξονες διεθνώς με σύμβαση παραχώρησης στην οποία η απόδοση των κεφαλαίων (γνωστή ως IRR) δεν υπολογίζεται επί των εσόδων, όπως στους υπόλοιπους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους με συμβάσεις παραχώρησης. Αντίθετα, υπολογίζεται επί των κερδών, δηλαδή ενός μεγέθους που μπορείς να διαμορφώσεις με την προσθήκη δαπανών. Αυτό αλλάζει στη νέα σύμβαση παραχώρησης.
Για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ (με πρόβλεψη για κατασκευή ολόκληρου του τμήματος Κίσσαμος – Ηράκλειο) έχουν περάσει στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Vinci και η κοινοπραξία Mytilineos – Intertoll. Κάποια σχήματα έχουν ήδη διευρυνθεί ή θα διευρυνθούν και με κάποιες άλλες διεθνείς συμμετοχές. Η απόφαση για την ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπει πως ο ανάδοχος θα έχει επιλεγεί στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 κάτι που θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο.
Ακόμα και αν υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές των υποψηφίων μέσα στο πρώτο τρίμηνο (στο τέλος Μαρτίου, όπως προβλέπεται) είναι αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής αναδόχου μέχρι τις 30 Ιουνίου. Ακόμα πιο δύσκολη φαντάζει η πρόβλεψη για πρόοδο 15% των κατασκευαστικών εργασιών μέσα στη φετινή χρονιά. Ειδικά όταν ήδη εγείρονται ζητήματα για το τελικό κόστος του έργου.