THEPOWERGAME
Ξεκινά άμεσα η αξιοποίηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης από το ΤΑΙΠΕΔ. Η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων φέρεται να έχει καταλήξει στα πρώτα έργα που θα καταστήσουν το λιμάνι περισσότερο λειτουργικό και αποτελεσματικό, τόσο για την κάλυψη των αναγκών της Κοινής Αμυντικής Συμφωνία Ελλάδος – ΗΠΑ όσο και για την κάλυψη των εμπορικών αναγκών, καθώς το λιμάνι μετασχηματίζεται σε ενεργειακή πύλη της χώρας και των Βαλκανίων.
Οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί από το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πολλές και διαχωρίζονται σε τρία επίπεδα.
Πρόκειται για:
- Τέσσερα έργα άμεσης αναβάθμισης των υποδομών του λιμένα, ύψους 35 εκατ. ευρώ, τα οποία θα ολοκληρωθούν μέχρι τα μέσα του 2025.
- Tην πρόσληψη τεχνικού και οικονομικού συμβούλου, που θα συμβάλει στη μακροχρόνια ανάπτυξη και αξιοποίηση του λιμένα.
- Τη διαχείριση των σχέσεων του λιμένα με τους χρήστες του.
Και οι τρεις κατηγορίες παρεμβάσεων θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται παράλληλα, καθώς έχουν επείγοντα χαρακτήρα. Για παράδειγμα, η τελευταία κατηγορία παρεμβάσεων έχει πιεστικό χαρακτήρα, καθώς αφορά τις επιχειρήσεις-πελάτες του λιμένα, όπως η Gastrade και ο σταθμός αεριοποίησης LNG που δημιουργεί στα ανοικτά του λιμένα. Η Gastrade επιδιώκει τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων για το φυσικό αέριο. Επίσης, στους πελάτες-χρήστες του λιμένα περιλαμβάνεται ο αμερικανικός στρατός, ακόμη και η ΑΑΔΕ, η οποία διατηρεί τελωνειακό γραφείο και αποθήκες και τα οποία θα πρέπει να τοποθετηθούν σε μια θέση που δεν εμποδίζουν άλλες, πιο παραγωγικές δραστηριότητες.
Η πρώτη κατηγορία παρεμβάσεων αφορά τέσσερα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ.
Τα έργα αυτά είναι:
- Η εμβάθυνση του λιμένα και του διαύλου προσέγγισης/απομάκρυνσης πλοίων από τις προσχώσεις που δημιουργεί ο Έβρος ποταμός.
- Η αναβάθμιση του οδικού δικτύου εντός της λιμενικής ζώνης.
- Η προμήθεια εξοπλισμού.
- Η δημιουργία βασικών υποδομών λειτουργίας του λιμένα.
Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, ο λιμένας Αλεξανδρούπολης δεν έχει ούτε έναν γερανό φορτοεκφόρτωσης, μην αναφέρουμε για γερανογέφυρες, σιλό σιτηρών κ.λπ. Επίσης, δεν διαθέτει υποδομές για νυχτερινή λειτουργία. Παρ’ όλο που έχουν τοποθετηθεί στύλοι φωτισμού, απουσιάζει ο φωτιστικός εξοπλισμός. Έτσι, όταν, για παράδειγμα, οι Αμερικανοί ξεφορτώνουν αμυντικό εξοπλισμό, οι εργολάβοι που αναλαμβάνουν την υποστήριξη του έργου μεταφέρουν μαζί και τους και φωτιστικά σώματα, προκειμένου να μη σταματά το έργο την νύχτα.
Και τα τέσσερα προαναφερόμενα έργα θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης σε ποσοστό περίπου 65% και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) σε ποσοστό περίπου 35%. Τα έργα αυτά θα χαρακτηριστούν τις επόμενες ημέρες έργα στρατηγικής σημασίας, που θα έχουν ως φορέα ωρίμανσης τη Μονάδα Συντονισμού Στρατηγικών Συμβάσεων (ΜΣΣΣ), το γνωστό PPF. Για την υλοποίηση των έργων το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεργαστεί τόσο με το υπουργείο Ναυτιλίας, που θα καταστεί φορέας χρηματοδότησης, και το υπουργείο Υποδομών, που θα καταστεί αναθέτουσα αρχή.
Το δεύτερο επίπεδο παρεμβάσεων θα περιλάβει την πρόσληψη από το ΤΑΙΠΕΔ των συμβούλων που θα χαράξουν μια μακροχρόνια στρατηγική ανάπτυξης του λιμένα. Ουσιαστικός στόχος των δύο συμβούλων (τεχνικός και οικονομικός) θα είναι να υποδείξουν στο ΤΑΙΠΕΔ την καλύτερη στρατηγική αξιοποίησης του λιμένα και το ενδεχόμενο μιας πιθανής επέκτασής του, π.χ. με τη δημιουργία νέων προβλητών, την περαιτέρω βυθοκόρηση του λιμένα, έτσι ώστε να πιάνουν στο λιμάνι περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία, τη δημιουργία νέων εγκαταστάσεων, π.χ. αποθηκών, θαλάσσιων ανεμογεννητριών κ.λπ.
Ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί άμεσα, με στόχο να προσληφθούν οι σύμβουλοι μέσα στους επόμενους μήνες. Προς την κατεύθυνση αυτήν πιέζει την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ ο αμερικανικός παράγοντας, που φέρεται να ενδιαφέρεται για τον ελλιμενισμό μεγαλύτερων σκαφών στο λιμάνι.