THEPOWERGAME
Με το δεξί ξεκίνησε η υλοποίηση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου (ν.4887/2022). Στα τρία από τα 13 καθεστώτα ενισχύσεων που προκηρύχθηκαν μέχρι τώρα, συγκεντρώθηκαν 1.293 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων, συνολικού επενδυτικού ύψους 2,1 δισ. ευρώ. Η ζήτηση είναι τέτοια, που η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης προσανατολίζεται άμεσα σε επαναπροκήρυξη των τριών προαναφερόμενων καθεστώτων ενίσχυσης.
Ειδικότερα για τα τρία πρώτα καθεστώτα ενισχύσεων, υποβλήθηκαν οι παρακάτω αιτήσεις:
- Μεταποίηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας: υποβλήθηκαν 401 αιτήσεις υπαγωγής, συνολικού προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ.
- Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων: υποβλήθηκαν 562 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων, συνολικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ,
- Αγροδιατροφής: υποβλήθηκαν 330 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων συνολικού προϋπολογισμού 483 εκατ. ευρώ.
Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων και για το τέταρτο καθεστώς ενισχύσεων που έχει περιλάβει ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που αφορά την «Επιχειρηματικότητα 360ο». Πρόκειται για το καθεστώς ενισχύσεων που στόχο έχει να συμπεριλάβει τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν υπάγονται στα άλλα 12 καθεστώτα ενίσχυσης (π.χ. τουρισμός, αγροδιατροφή, μεταποίηση κ.λπ.). Επομένως, από το καθεστώς της «Επιχειρηματικότητας 360ο» εξαιρούνται τα επενδυτικά σχέδια που εμπίπτουν στα καθεστώτα ενισχύσεων της αγροδιατροφής, της μεταποίησης-εφοδιαστικής αλυσίδας, της ενίσχυσης τουριστικών επενδύσεων και των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, τα οποία ήδη έχουν ανοίξει.
Στις επόμενες εβδομάδες, σύμφωνα με τον αρμόδιο αν. υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση, θα ανοίξει ένα ακόμη καθεστώς ενισχύσεων, το οποίο αφορά το Καθεστώς της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Πρόκειται για ένα καθεστώς ενισχύσεως επιχειρήσεων που λειτουργούν στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ), δηλαδή τη Δυτ. Μακεδονία, την Αρκαδία και τα νησιά, στα οποία θα ολοκληρωθεί η απανθρακοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Τώρα, αναμένεται ο δεύτερος κύκλος ενισχύσεων για τα ίδια καθεστώτα, που προκηρύχθηκαν μέσα στο 2022. Η προκήρυξη του δεύτερου κύκλου δεν θα αργήσει, παραδέχονται στο υπ. Ανάπτυξης, και εξαρτάται αποκλειστικά από τις προκηρύξεις σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης κ.λπ.). Και με δεδομένο ότι υπάρχουν πολλά εργαλεία ενίσχυσης επιχειρήσεων, π.χ. στον ψηφιακό μετασχηματισμό, εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει το άνοιγμα ενός τέτοιου κύκλου στον Αναπτυξιακό Νόμο.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αν. υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση, η ζήτηση στα τρία ανοικτά καθεστώτα είναι υψηλή και αποδίδεται αφενός μεν στη στροφή της ελληνικής αγοράς να καλύψει το επενδυτικό κενό που δημιουργήθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια της οικονομικής και πανδημικής κρίσης, αφετέρου δε στο καθεστώς διαφάνειας και αποτελεσματικότητας που εισάγει το νέο πλαίσιο εφαρμογής του Αναπτυξιακού Νόμου.
«Με το που υποβάλλεται μια αίτηση (χρηματοδότησης), ο ενδιαφερόμενος άμεσα γνωρίζει τη βαθμολογία που έχει λάβει», παραδέχεται ο κ. Παπαθανάσης. Η βαθμολογία αυτή συνοδεύει το επενδυτικό σχέδιο μέχρι την τελική έγκριση ή απόρριψη, που είναι συνάρτηση της βαθμολογίας των άλλων επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβληθεί και της κάλυψης του ετήσιου συνολικού προϋπολογισμού. Υπενθυμίζεται ότι για κάθε καθεστώς ενίσχυσης ο ετήσιος προϋπολογισμός ενισχύσεων ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% αφορά επιχορηγήσεις και το υπόλοιπο 50% φοροαπαλλαγές.
Καθοριστικό ρόλο στην υψηλή ζήτηση χρηματοδοτήσεων διαδραματίζει η πλήρης αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην υλοποίηση των στόχων του νόμου. Κάθε επενδυτικό σχέδιο υποβάλλεται ηλεκτρονικά, αξιολογείται ηλεκτρονικά και ελέγχεται ηλεκτρονικά, μέσω του αναβαθμισμένου Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), που τέθηκε σε λειτουργία στη ΓΓ Ιδιωτικών Επενδύσεων & ΣΔΙΤ. Το σύστημα αυτό, εκτός από μεγαλύτερη διαφάνεια και άρα μεγαλύτερη εμπιστοσύνη, επιφέρει μείωση της γραφειοκρατίας, μεγαλύτερη ταχύτητα και μικρότερα κόστη. Και αυτό αφορά τόσο τον άμεσα ενδιαφερόμενο όσο και τη ΓΓ Ιδιωτικών Επενδύσεων.