THEPOWERGAME
Κώδικα δεοντολογίας που θα εξυγιάνει την λειτουργία της αγοράς κατα την περίοδο εκπτώσεων παρουσίασε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Παράλληλα παρουσιάσθηκε η νέα πλατφόρμα καταγγελιών καταναλωτών απο την πλευρά της ΓΓ Εμπορίου και Πρστασιας του Καταναλωτή.
Ο κώδικας δεοντολογίας ο οποίος ήδη εχει παρουσιαστεί εν είδει προδιαβούλευσης με τους εταίρους της αγοράς, θα έλθει με την μορφή υπουργικής απόφασης που θα υπογράφει ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιαδης. Ο κώδικας θα αφορά τόσο την λειτουργία της αγοράς σε περιόδους εκπτώσεων, στόχο εχει την καλύτερη ενημέρωση του καταναλωτή, αλλά και την παρουσίαση των τιμών, αρχικών και εκπτωτικών με στόχο την προστασία των καταναλωτών. Ουσιαστικός στόχος ειναι η προστασία των καταναλωτών απο πλασματικές εκπτωτικές χρέωσεις.
Η υπουργική απόφαση, οπως ανέφεραν τα στελέχη του Υπ. Αναπτυξης, θα αποτελέσει ενα είδος «μαλακής νομοθεσίας» που θα επιτρέψει το χαμηλότερο τμήμα της αγοράς, να γνωρίζει καλύτερα το τι επιτρέπεται και τι όχι.
Σε ό,τι αφορά την πλατφόρμα των καταγγελιών καταναλωτών, ο κώδικας προβλέπει 7 κατηγορίες παραβάσεων, που περιέχουν 62 είδη καταγγελιών (π.χ. Ασφάλεια τροφίμων, αθέμιτη κερδοφορία, παραπλανητική πληροφόρηση κ.λπ.). Η διεύθυνση ειναι kataggelies.mindev.gov.gr
Αναφερόμενος στο καλάθι του νοικοκυριού, ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιαδης, ειπε οτι εξετάζεται η υποχρεωτικότητα ενός επωνύμου προϊόντος σε κάθε κατηγορία του καλαθιού. Η διαδικασία ωστόσο δεν εχει ολοκληρωθεί, καθώς εξετάζεται η νομική του βαση.
Το αίτημα της συμπερίληψης των επωνύμων προϊόντων στο καλάθι της νοικοκυράς προήλθε απο τους προμηθευτές και παραγωγούς που βλέπουν να χάνουν μερίδιο αγοράς εξαιτίας της αποχής τους απο το καλάθι του νοικοκυριού. Τέλος οπως αναφέρθηκε απο τα στελέχη του υπ. Ανάπτυξης, η επέκταση της ισχύος του καλαθιού του νοικοκυριού θα ειναι ενα στοιχείο που θα εξεταστεί οταν έρθεις ωρα και αν το επιβάλουν οι συνθήκες.
Στον νέο ιστότοπο της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Τομέας Προστάσίας Καταναλωτή), μπορούν οι καταναλωτές να ενημερώνονται για τα δικαιώματα που απορρέουν από την καταναλωτική νομοθεσία που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των αρχών και να υποβάλλουν καταγγελίες.
Βασικά Στοιχεία
- 7 κατηγορίες παραβάσεων κατά των συμφερόντων του καταναλωτή
- 62 διαφορετικά είδη καταγγελιών
- Δυνατότητα για υποβολή επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών σε 24 διαφορετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς
Πρακτικός οδηγός για εκπτώσεις
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
«Παρά τον πληθωρισμό, στο καλάθι οι τιμές παραμένουν σταθερές»
Το καλάθι του νοικοκυριού μετριέται στην ταμιακή μηχανή των σούπερ μάρκετ καθώς, πλέον, ένας στους δυο καταναλωτές ψωνίζει περισσότερα από ένα προϊόντα από το συγκεκριμένο καλάθι. Όπως σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, στη συνέντευξη Τύπου, ήδη τα σούπερ μάρκετ διαμαρτύρονται ότι το καλάθι τους κοστίζει στον τζίρο, καθώς λόγω της δημοφιλίας του, κάποιοι, υποχρεώνονται να πουλάνε ακόμη και κάτω του κόστους ορισμένα προϊόντα, για να παραμένουν ανταγωνιστικοί.
Ο υπουργός ανέφερε ότι το καλάθι του νοικοκυριού θα έχει μεγάλο τμήμα επίπτωσης στα ετήσια αποτελέσματα των σούπερ μάρκετ ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η συζήτηση με τις βιομηχανίες και το λιανεμπόριο για την ένταξη περισσότερων επωνύμων προϊόντων σε αυτό. Ο ίδιος σημείωσε ότι οι βιομηχανίες ζητούν με έμφαση να ενταχθούν στο καλάθι και επώνυμα προϊόντα καθώς έχουν χάσει μεγάλο μερίδιο αγοράς.
Τις επόμενες μέρες θα υπάρξει νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους των επωνύμων προϊόντων και τα σούπερ μάρκετ γι’ αυτό το θέμα και πρόσθεσε ότι εξετάζεται η πρόταση να είναι υποχρεωτικό να υπάρχει σε κάθε κατηγορία του καλαθιού, τουλάχιστον, ένα επώνυμο προϊόν.
Σε ό,τι αφορά στην διάρκεια του μέτρου επανέλαβε ότι όσο συνεχίζονται οι έκτακτοι λόγοι για τους οποίους ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία, θα παρατείνεται και η διάρκειά του.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, την 11η εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού, από 833 προϊόντα 55 (7%) ανέβηκαν, 52 (6%) μειώθηκαν και 726 (87%) παρέμειναν σταθερά.
Σημειώνεται ότι οι αυξήσεις είναι μόνο σε νωπά προϊόντα.
«Παρά τον πληθωρισμό, στο καλάθι οι τιμές παραμένουν σταθερές» σημείωσε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι για το εύρος του χρόνου που εφαρμόζεται η πρωτοβουλία είναι εντυπωσιακό ότι κρατάει σταθερές τιμές. Δηλαδή κρατάει σταθερές, τις μειωμένες τιμές, όπως εξήγησε ο ίδιος.