THEPOWERGAME
«Σήμερα η μεσαία τάξη στην Κίνα αριθμεί 400 εκατ. ανθρώπους, η οποία εκτιμάται ότι θα διπλασιαστεί και θα φτάσει τα 800 εκατ. Αυτό αποτελεί από μόνο του ένα γερό θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να στηριχθεί η τουριστική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών». Τα παραπάνω ανέφερε ο Κινέζος πρέσβης στην Ελλάδα, Σιάο Τζουντσέγκ, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες με αφορμή την έναρξη της αεροπορικής σύνδεσης της Σαγκάης με την Αθήνα από την Air China.
Οι παραπάνω αριθμοί αναφέρθηκαν για να τονίσουν τη δυναμική που έχει η κινεζική οικονομία και τον ρόλο που μπορεί να παίξει και στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Όπως ανέφερε ο Κινέζος πρέσβης, το 2019, την τελευταία χρονιά πριν από την πανδημία, οι Κινέζοι που ταξίδευσαν στο εξωτερικό ανήλθαν σε 155 εκατ., με αυτούς που επισκέφθηκαν την Ευρώπη να ανέρχονται σε 7 εκατ. Από αυτήν την πίτα η ελληνική αγορά απέσπασε ένα πολύ μικρό κομμάτι, που υπολογίζεται μεταξύ 220 και 300 χιλιάδων το 2019.
Οι τουρισμός των Κινέζων στην Ευρώπη αποτέλεσε ένα φαινόμενο που ξεκίνησε ουσιαστικά στις αρχές της περασμένης δεκαετίας και όσο προχωρούσαν τα χρόνια διογκωνόταν και σε κάποιες περιπτώσεις «τρόμαζε» λόγω της μαζικότητας και του όγκου του. Για το αεροδρόμιο της Αθήνας, όπως ανέφερε η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου, οι επισκέπτες από την Κίνα κινήθηκαν την περασμένη δεκαετία πάνω από τον μέσο όρο του αεροδρομίου. «Την περίοδο της επανάκαμψης, μεταξύ 2013 και 2019, η κινεζική αγορά αναπτύχθηκε κατά 166%, ταχύτερα σε σχέση με τη συνολική κίνηση που είχε το αεροδρόμιο, και ήταν της τάξης του 104%».
Σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι απευθείας πτήσεις της Air China που ξεκίνησαν στις 30 Σεπτεμβρίου του 2017, συνδέοντας το Πεκίνο με την Αθήνα, και οδήγησαν για πρώτη φορά σε νούμερα πάνω από 200.000 επισκέπτες το 2019. Μεταξύ 2017 και 2019 ο αριθμός των επισκεπτών από την Κίνα υπερδιπλασιάστηκε, ενώ η αγορά μεταξύ 2018 και 2019 εμφάνισε αύξηση της τάξης του 22% στην απευθείας σύνδεση και 21% στις εισόδους μέσω ενδιάμεσου αεροδρομίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κινεζική αγορά μπήκε στο Top 20 του Ελευθέριος Βενιζέλος το 2018 και μία χρονιά αργότερα αναρριχήθηκε στη 15η θέση.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Air China στην Ελλάδα, Φαν Φεϊγιούν, η πρώτες ενδείξεις -η πρώτη πτήση πραγματοποιήθηκε στις 22 Δεκεμβρίου- από τη σύνδεση με την Σαγκάη είναι ικανοποιητικές, ενώ η άρση των περιοριστικών μέτρων από τις 8 Ιανουαρίου οδήγησε σε σημαντική αύξηση της πληρότητας στην πιο πρόσφατη πτήση. Σύμφωνα με τον κ. Φεϊγιούν, αυξημένη αναμένεται να είναι η πληρότητα και τις επόμενες εβδομάδες από και προς τους δύο κινεζικούς προορισμούς εν όψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς. Μέχρι στιγμής η σύνδεση και στις δύο περιπτώσεις είναι σε εβδομαδιαία βάση (κάθε Τετάρτη με Πεκίνο και κάθε Πέμπτη με Σαγκάη), με τη διοίκηση της Air China να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο πύκνωσης της σύνδεσης εάν οι συνθήκες (και οι πληρότητες) το επιτρέψουν.
Αναπόφευκτα, τόσο από την κινεζική πλευρά όσο και από την πλευρά των δημοσιογράφων τέθηκε και το θέμα των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις από την Κίνα λόγω της πανδημίας. Στην τοποθέτησή του ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα ανέφερε ότι κάποιες ελάχιστες χώρες προχώρησαν ή ανακοίνωσαν ότι θα προχωρήσουν σε υγειονομικούς ελέγχους για τους ταξιδιώτες που προέρχονται από την Κίνα. Σημείωσε ότι η Κίνα δεν έχει κανέναν υγειονομικό περιορισμό για επισκέπτες που εισέρχονται στη χώρα και ότι θα πρέπει να υπάρχει παγκοσμίως μία κοινή πολιτική, η οποία θα στηρίζεται σε υγειονομικούς όρους και όχι σε πολιτικούς. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, όπως έγινε γνωστό, μέχρι στιγμής οι αρχές του αεροδρομίου δεν έχουν κάποια επίσημη ενημέρωση σχετικά με τα μέτρα (αρνητικό τεστ Covid 48 ωρών πριν την πτήση) που έχουν ληφθεί σε κυβερνητικό επίπεδο για τους ταξιδιώτες από την Κίνα.