THEPOWERGAME
Στο υπουργείο Υποδομών παραδόθηκε η «ακτινογραφία» όλων των συμβάσεων παραχώρησης οδικών αξόνων, εκτός της Αττικής Οδού, που είχε ζητηθεί από την πολιτική ηγεσία με αφορμή τα αιτήματα αναχρηματοδότησης που έχουν κατατεθεί από εταιρείες διαχείρισης, αλλά και τη στήριξη που έλαβαν για τα μειωμένα έσοδα που είχαν την περίοδο της πανδημίας.
Οι συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων λήγουν την περίοδο 2037-2040 και η τελευταία μάχη, που έληξε με επικράτηση του υπουργού Υποδομών, Κ. Καραμανλή, δόθηκε προ εβδομάδων για την αύξηση των διοδίων. Παρά την αρχική σκληρή στάση ορισμένων μετόχων των εταιρειών παραχώρησης, με βάση προβλέψεις των συμβάσεων που συνδέουν την τιμή των διοδίων με τον πληθωρισμό, δεν υπήρξε αύξηση στις αρχές του έτους. Όπως φαίνεται, δεν πρόκειται να υπάρξει αύξηση μέχρι τις εκλογές, καθώς οι περισσότεροι παραχωρησιούχοι δεν έστειλαν εγκαίρως στο υπουργείο ούτε τον κατάλογο με τις νέες τιμές, όπως επιβάλλουν οι συμβάσεις.
Το ξεσκόνισμα των συμβάσεων αποφασίστηκε επειδή κάποιες εταιρείες διαχείρισης έχουν ζητήσει εγκρίσεις για αναχρηματοδότηση του δανεισμού τους. Προ ημερών προσελήφθη σύμβουλος του υπουργείου που θα παρακολουθήσει τη σχετική διαδικασία για την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του ΠΑΘΕ. Βασικός μέτοχος της εταιρείας με 38,89% είναι η γερμανική Hochtief, ενώ ακολουθούν η ΑΒΑΞ (23,61%), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (22,22%) και η Vinci Concessions (15,28%). Στο τέλος του 2021 είχε ομολογιακά δάνεια 446,5 εκατ. ευρώ, το κύριο δάνειο (senior loan) των τραπεζών με υπόλοιπο 215,2 εκατ. και το «δάνειο των μετόχων» με υπόλοιπο 231,5 εκατ.
Σε εξέλιξη είναι και η διαδικασία αναδιάταξης του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων ορισμένων εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων, όπως η ΑΒΑΞ, οι οποίες πωλούν κάποιες συμμετοχές και μεταφέρουν σε εξειδικευμένη θυγατρική κάποιες άλλες. Η ΑΒΑΞ πώλησε ήδη το 20,53% που κατείχε στη Γέφυρα (διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου) στους δύο συνεταίρους της, τη γαλλική Vinci Concessions και την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Η εισηγμένη κατέχει το 15% που κατέχει στη Μορέας (διαχειρίζεται τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), το 23,61% στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του ΠΑΘΕ), αλλά και το 19,1% στην Ολυμπία Οδός, που διαχειρίζεται τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος. Πρόκειται για συμμετοχές οι περισσότερες από τις οποίες θα μεταφερθούν στην ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις.
Το παιχνίδι για τις παραχωρήσεις οδικών αξόνων θα κρίνει η τύχη του διαγωνισμού για την Αττική Οδό, που βρίσκεται σε εξέλιξη, με συμμετοχή πανίσχυρων διεθνών ομίλων και με τους Έλληνες εργολάβους να διαθέτουν μειοψηφικά ποσοστά στις κοινοπραξίες διεκδίκησης. Οι δεσμευτικές προσφορές στο ΤΑΙΠΕΔ προγραμματίζονται για το πρώτο τρίμηνο του έτους ή το αργότερο εντός του εξαμήνου.