THEPOWERGAME
«Δούλεψε» η αγορά το τελευταίο δεκαήμερο του χρόνου. Το δώρο των Χριστουγέννων, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρήσεων (ΕΣΕΕ), Γιώργος Καρανίκας, τόνωσε τις αγορές και κυρίως μεταμόρφωσε τη μέχρι τότε παρατηρούμενη υψηλή «επισκεψιμότητα» των καταναλωτών στα καταστήματα σε «αγορές». Και παρ’ όλο που η μέση κατανάλωση υποχώρησε λόγω της κρίσης, εντούτοις το λιανεμπόριο θα πρέπει να είναι ευχαριστημένο.
«Η κίνηση ήταν πράγματι πρωτόγνωρη», παραδέχεται ο κ. Καρανίκας. «Αλλά αυτό», προσθέτει, «δεν σημαίνει απαραίτητα αγορές». Μάλιστα, μέχρι και το δεύτερο δεκαήμερο του Δεκέμβρη οι αγορές κινούνταν πολύ υποτονικά, καθώς ο κόσμος, ενώ επισκεπτόταν τα εμπορικά, τελικά κατέληγε σε καταστήματα εστίασης. Προς την κατεύθυνση αυτήν βοήθησαν ο πολύ καλός καιρός και το ότι τα καταστήματα εστίασης λειτούργησαν και στους εξωτερικούς περιβάλλοντες χώρους. Έτσι, οι παράγοντες της αγοράς μιλούν για έναν πάρα πολύ καλό Δεκέμβριο του κλάδου εστίασης.
Οι αγορές στα εμπορικά άρχισαν μόνον το τελευταίο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου και αφού καταβλήθηκε στους εργαζόμενους το δώρο των Χριστουγέννων. Μόνον τότε άρχισαν να δουλεύουν συστηματικά οι ταμειακές μηχανές, καθώς μέχρι τότε οι επισκέψεις καταναλωτών στα εμπορικά είχαν κυρίως αναγνωριστικό χαρακτήρα. «Η αίσθηση είναι ότι στο τέλος ο (εμπορικός) κόσμος ήταν ικανοποιημένος από την κίνηση (στα μαγαζιά)», λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.
Εν αναμονή των εκπτώσεων
Τώρα τα μάτια είναι στραμμένα στις εκπτώσεις, που ξεκινούν την ερχόμενη Δευτέρα και θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. Οι προσδοκίες για την περίοδο των εκπτώσεων συγκεράζονται στο κλασικό: «συγκρατημένη αισιοδοξία». Συνήθως μετά τις γιορτές, όπως αναφέρουν οι άνθρωποι της αγοράς, οι καταναλωτές είναι με «άδειο πορτοφόλι». Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν ευκαιρίες για τους ίδιους.
Οι έμποροι, ειδικά, είναι εκείνοι που θέλουν να επωφεληθούν, καθώς είναι η πρώτη χρονιά που δεν είχαν τις ενδιάμεσες (φθινοπωρινές) εκπτώσεις. Αν και ορισμένοι από αυτούς με αφορμή την Black Friday κάνανε κάποιες εκπτώσεις, εντούτοις οργανωμένες εκπτώσεις έχουμε να δούμε από Ιούλιο – Αύγουστο. Επομένως, οι εκπτώσεις αυτήν τη φορά μπορεί να είναι καλύτερες απ’ ό,τι στο παρελθόν.
Προς την κατεύθυνση αυτήν συμβάλλει ένας επιπλέον παράγοντας. Όπως λέει ο κ. Καρανίκας, με δεδομένο ότι η καλοκαιρία ήταν εκτεταμένη σε όλη τη χώρα, τα βαριά χειμωνιάτικα δεν πουλήθηκαν ιδιαίτερα. Επομένως, οι έμποροι θα έχουν κάθε λόγο να τα διαθέσουν σε καλές τιμές, προκειμένου να μην τους μείνουν για την επόμενη χρονιά. Το σκηνικό αυτό θα αλλάξει αν χειροτερέψει ο καιρός και επομένως ευκαιρίες θα υπάρξουν και για τους εμπόρους, που θα πουλήσουν μεν το στοκ με έκπτωση, αλλά δεν θα το εκποιήσουν.
Οι καταναλωτές αλλά και οι καταστηματάρχες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς ο νόμος επιβάλλει λεπτομερή αναφορά, τόσο για την εκπτωτική τιμή όσο και για την αρχική τιμή διάθεσης ενός προϊόντος. Ως αρχική τιμή θεωρείται η χαμηλότερη τιμή διάθεσης του προϊόντος κατά τις τελευταίες 30 ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, και στην περίπτωση που αποτελεί νεοφερμένο προϊόν, τις τελευταίες 10 ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων.
Ο κ. Καρανίκας εφιστά την προσοχή των εμπόρων για το θέμα αυτό, καθώς μπορεί να επισύρει βαριά πρόστιμα, που φτάνουν μέχρι και το 1% του ετήσιου τζίρου και σε κάθε περίπτωση όχι λιγότερο από 10.000 ευρώ. Πρόκειται για ποσά μεγάλα, τα οποία, όπως λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, δύσκολα μπορεί να αντέξει ένα εμπορικό κατάστημα.