THEPOWERGAME
Επιβεβαιώνει το Eurocontrol την ανάκαμψη του πτητικού έργου στη χώρα μας στα επίπεδα του 2019. Τα στοιχεία που γνωστοποίησε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Πτήσεων δείχνουν ότι οι πτήσεις του 2022 στην Ελλάδα ανήλθαν στο 101% εκείνου του 2019, καθώς επιτεύχθηκαν 5.000 πτήσεις περισσότερες απ’ ό,τι το 2019.
Λίγες χώρες το πέτυχαν αυτό. Μόνος τέσσερις για την ακρίβεια. Οι άλλες τρεις είναι η Αλβανία, η οποία κατάφερε πτητικό έργο στο 137% εκείνου του 2019, η Αρμενία στο 132% και η Βοσνία-Ερζεγοβίνη στο 114%. Όλες οι υπόλοιπες χώρες που ο εναέριος χώρος τους ελέγχεται από το Eurocontrol κατέγραψαν λιγότερες πτήσεις από το 2019. Για παράδειγμα στη Γερμανία οι πτήσεις του 2022 ανήλθαν στο 75% του 2019.
Συνολικά στη ζώνη του Eurocontrol το πτητικό έργο διαμορφώθηκε στο 88%. Βασικοί χαμένοι της περσινής χρονιάς είναι οι χώρες που βρίσκονται πλησίον του εναέριου χώρου της Ρωσίας, όπως π.χ. η Ουκρανία, όπου το πτητικό έργο ανήλθε στο 10% εκείνου του 2019.
Στη χώρα μας πέρυσι έγιναν 466 χιλιάδες πτήσεις, μέγεθος που αποτέλεσε την 8η καλύτερη επίδοση στη ζώνη του Eurocontrol, πίσω φυσικά από το Ην. Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Τουρκία και την Ολλανδία. Η Ελλάδα είναι από τους κερδισμένους της ρωσικής κρίσης, αφού με βάση τον δείκτη «επιλογής πτήσης» πρώτευσε, καταφέρνοντας στο τελευταίο τρίμηνο την υψηλότερη επίδοση 103% σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2019.
Ο δείκτης της «συνδεσιμότητας» αξιολογεί τις επιλογές ενός ατόμου να βρεθεί σε έναν προορισμό μέσα στην Ευρώπη, μέσω των αεροδρομίων μιας χώρας. Η Ελλάδα και η Πορτογαλία είναι οι μόνες χώρες του Eurocontrol στις οποίες ο επιβάτης έχει περισσότερες επιλογές (άρα περισσότερες προγραμματισμένες πτήσεις) απ’ ό,τι το 2019.
Η πανδημία και η ρωσική κρίση ανέδειξαν ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις για τους αερομεταφορείς. Κυρίαρχος της αγοράς για το 2022 αναδείχθηκε η Ryanair, η οποία μάλιστα αύξησε το μερίδιό της στην αγορά του Eurocontrol. Από την Ελλάδα εντυπωσιακή είναι η πορεία της Sky Express, η οποία, όπως αναφέρει το Eurocontrol, πέτυχε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης 51% μεταξύ 40 αεροπορικών επιχειρήσεων.
Η ελληνική εταιρεία πέτυχε πέρυσι 16 χιλιάδες πτήσεις περισσότερες από το 2019, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς. Αντίθετα η Aegean, παρά την ανάπτυξη που σημείωσε πέρυσι, βρέθηκε στο 88% του πτητικού της έργου του 2019. Η εταιρεία πέρυσι είχε 12.000 πτήσεις λιγότερες από το 2019. Στους κερδισμένους επίσης είναι η Ryanair (+9% το πτητικό έργο σε σχέση με το 2019) και η Wizzair (+14%), ενώ στους χαμένους είναι όλοι οι παλιοί μεγάλοι αερομεταφορείς όπως Lufthansa, Emirates, Air France και British Airways.
Tέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας εμφανίζεται ως το τέταρτο πιο «χρονικά ακριβές» αεροδρόμιο της ζώνης του Eurocontrol, πίσω από το αεροδρόμιο του Όσλο, το Barajas της Μαδρίτης και της Βιέννης. Με βάση τον σχετικό δείκτη, το 74,8% των πτήσεων αναχωρούν από το ΔΑΑ με χρονική ακρίβεια. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 71,6% στις αφικνούμενες πτήσεις στον ΔΑΑ.