THEPOWERGAME
Σε πρωτόγνωρα επίπεδα ανήλθαν μέσα στο 2020 τα τυχερά διαδικτυακά παιχνίδια. Τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι τα ακαθάριστα έσοδα των παρόχων online τυχερών παιγνίων στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς ξεπέρασαν τα 562 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 28% σε σχέση με το 2019. Με βάση το μέγεθος αυτό προκύπτει ότι οι Έλληνες τζόγαραν κάτι λιγότερο από 11 δισ. ευρώ έναντι 8,5 δισ. ευρώ το 2019.
Τα ακαθάριστα έσοδα (gross gaming revenue ή GGR) είναι τα έσοδα που μένουν στους παρόχους μετά την επιστροφή των κερδών στους παίκτες. Στη διαδικτυακή αρένα των τυχερών παιγνίων εκτιμάται ότι οι επιστροφές στους παίκτες πλησιάζουν κατά μέσο όρο το 95% του τζίρου, δηλαδή του συνόλου των πονταρισμάτων. Έτσι μένει στους παρόχους το 5% των παιγνίων.
Πάντως και τα υπέρογκα αυτά μεγέθη αμφισβητούνται. Πολλοί εκτιμούν ότι ο πραγματικός τζίρος και το GGR στα online τυχερά παίγνια είναι ακόμη μεγαλύτερα, καθώς τα στοιχεία είναι αυτά κατά δήλωση των ίδιων των επιχειρήσεων. Δεν υπάρχει δηλαδή τρόπος ελέγχου, καθώς τα παίγνια αυτά «εκπορεύονται» από εξωτικούς τόπους, δηλαδή οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες που τα στηρίζουν βρίσκονται στη Μάλτα, το Γιβραλτάρ κ.ά. Έτσι η ΑΑΔΕ δεν έχει τρόπο ελέγχου των στοιχείων που δηλώνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις.
Το τελευταίο προκύπτει και από το γεγονός ότι υπάρχει εταιρεία στη χώρα μας, η οποία δηλώνει ακαθάριστα έσοδα ύψους (GGR) μόλις άνω του 1 εκατ. ευρώ, αλλά μόνον η διαφημιστική δαπάνη που πραγματοποίησε στη χώρα μας εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 3 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς επέκριναν το γεγονός ότι οι αρχές της χώρας, επέτρεψαν την διενέργεια τηλεοπτικών διαφημίσεων κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Αν και οι διαφημίσεις αυτές αποτέλεσαν «βάλσαμό» στα χειμαζόμενα έσοδα των τηλεοπτικών καναλιών, εν τούτοις αποτελούσε μια παρακίνηση σε μια δραστηριότητα εθιστική η οποία εντείνονταν λόγω της καραντίνας. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη η Βρετανική Επιτροπή Τυχερών Παιγνίων (UKGC) είχε θέσει περιορισμούς στη διαφήμιση των τυχερών παιγνίων κατά την περίοδο του lockdown. Αντίθετα, οι εταιρείες στην Ελλάδα, βλέποντας και την αύξηση του τζίρου των, επένδυαν και επενδύουν ακόμη σε τηλεοπτική διαφήμιση.
Τα στοιχεία αυτά είναι και ο λόγος για τον οποίο ο ΟΠΑΠ ξόδεψε πάνω από 150 εκατ. ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια για να αποκτήσει τον έλεγχο της εταιρείας Stoiximan και με τις προαιρέσεις μπορεί να φτάσει και τα 200 εκατ. ευρώ. Η Stoiximan είναι ο μεγαλύτερος παίκτης της αγοράς εκτιμώντας ότι κατέχει το 51% της αγοράς.
Στους υπόλοιπους σημαντικούς παίκτες συγκαταλέγονται η Bet365 με μερίδιο 24% και η Sporting Odds με μερίδιο 15%. Το υπόλοιπο 10% -περίπου 56 εκατ. ευρώ ακαθάριστών εσόδων- μοιράζονται άλλες επτά επιχειρήσεις. Τα πραγματικά μερίδια ωστόσο μπορεί να διαφοροποιούνται, καθώς όπως προαναφέρθηκε ότι όλα τα παραπάνω μεγέθη είναι κατά δήλωση.