THEPOWERGAME
Τα τρία πρώτα οδικά έργα που υλοποιούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και στα οποία το Δημόσιο θα καταβάλλει «πληρωμές διαθεσιμότητας» υπογράφονται τις επόμενες εβδομάδες, με το συνολικό κόστος να φτάνει τα 915 εκατ. ευρώ. Θα είναι και οι πρώτες συμβάσεις ΣΔΙΤ που θα υπογραφούν επί της παρούσας κυβέρνησης.
Η αρχή γίνεται σήμερα, με την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία Mytilineos – ΑΒΑΞ για την κατασκευή και διαχείριση της νέας Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, τμήμα της οποίας θα αποτελεί η υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος (flyover), ύψους 373 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται πως ο ανάδοχος θα προχωρήσει στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση (σε συνδυασμό με χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου) της Ανατολικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, συνολικού μήκους 13 χιλιομέτρων. Θα αναλάβει, όμως, τη λειτουργία και συντήρηση του συνόλου της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Δυτικής και Ανατολικής), συνολικού μήκους περίπου 22 χιλιομέτρων.
Το δεύτερο οδικό έργο με ΣΔΙΤ που αναμένεται να συμβασιοποιηθεί είναι ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, συνολικού ύψους 252 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Οι δύο τελευταίοι είναι και μέτοχοι της «Μορέας» (μαζί με την ΑΒΑΞ), που διαχειρίζεται τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, συνέχεια του οποίου αποτελεί το νέο αναβαθμισμένο τμήμα για τη σύνδεση με Πύλο και Μεθώνη. Σήμερα, ενώ κάποιος χρειάζεται περίπου 2,5 ώρες μέχρι την Καλαμάτα, μπορεί να δαπανήσει άλλα 45 λεπτά ή μία ώρα για να φτάσει μέχρι τη Μεθώνη ή την Πύλο.
Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat θα υπογράψει την τρίτη σύμβαση οδικού έργου με ΣΔΙΤ, που αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ύψους περί τα 290 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ για το οποίο είχε επιλεγεί η λύση του ΣΔΙΤ, ενώ το πρώτο τμήμα (Χανιά – Ηράκλειο) προωθείται μέσω σύμβασης παραχώρησης και το τρίτο (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) ως δημόσιο έργο (με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ).
Στο πρώτο πακέτο των έργων ΣΔΙΤ, που αναμένεται να υπογραφεί μέσα στο εξάμηνο, περιλαμβάνεται και η κατασκευή και συντήρηση 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους 128,4 εκατ. ευρώ, έργο στο οποίο είχε επικρατήσει η κοινοπραξία Mytilineos – ΑΤΕΣΕ. Πρόκειται για το δεύτερο έργο κατασκευής σχολείων με ΣΔΙΤ, καθώς το πρώτο υλοποιήθηκε στην Αττική από την ΑΒΑΞ, η οποία στη συνέχεια μεταβίβασε τη σύμβαση ΣΔΙΤ στην εισηγμένη Premia ΑΕΕΑΠ.
Συμβάσεις και για άλλους οδικούς άξονες
Εκτός από τα οδικά ΣΔΙΤ, μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα υπογραφούν κι άλλα τρία μεγάλα έργα κατασκευής οδικών αξόνων, συνολικού κόστους 817 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, ώστε να συνδεθεί με την εθνική οδό στο ύψος του κόμβου Καλυφτάκη, ύψους 352 εκατ. ευρώ, στο οποίο μειοδότησε η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ – Intrakat. Ακολουθεί το «στοιχειωμένο» έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, ύψους 210 εκατ. ευρώ, στο οποίο μειοδότησε η Mytilineos, και το οδικό τμήμα Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 265 εκατ. ευρώ, που κατέληξε στην ΑΒΑΞ.
Σημειώνεται πως, αν και τα τελευταία 3,5 χρόνια προκηρύχθηκαν περισσότεροι από είκοσι διαγωνισμοί για οδικά, κτιριακά, αρδευτικά και άλλα έργα με ΣΔΙΤ, μέχρι σήμερα δεν έχει υπογραφεί κάποια σύμβαση. Το flyover της Θεσσαλονίκης είναι η πρώτη που υπογράφεται, ενώ, όπως φαίνεται, τα οδικά έργα θα έχουν την τιμητική τους στο προσεχές εξάμηνο. Σε προχωρημένο στάδιο, με άγνωστη ημερομηνία υπογραφής, βρίσκονται πάντως και πολλά κτιριακά έργα με ΣΔΙΤ, όπως οι φοιτητικές εστίες σε Κρήτη, Θράκη και Θεσσαλία.