THEPOWERGAME
Αγώνα δρόμου κάνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, για το ποια θα κερδίσει τον τίτλο της πιο φθηνής στο «καλάθι του νοικοκυριού». Χθες ξεκίνησε η 7η εβδομάδα, αλλά την προτελευταία εβδομάδα (6η), για την οποία υπάρχουν στοιχεία, το νήμα έκοψε η αλυσίδα Κρητικός. Το κόστος «καλαθιού» της αλυσίδας αυτής ήταν το πιο χαμηλό, ξεπερνώντας για πρώτη φορά την αλυσίδα LIDL, η οποία για τις πρώτες πέντε εβδομάδες ήταν η πιο φθηνή.
Το ελάχιστο σταθμισμένο κόστος (ΕΣΚ) του «καλαθιού του νοικοκυριού» της αλυσίδας Κρητικός ανερχόταν την 6η εβδομάδα περίπου στα 86 ευρώ. Ήταν η φθηνότερη τιμή μεταξύ των 16 αλυσίδων που προσφέρουν το «καλάθι του νοικοκυριού». Πολύ κοντά στο προαναφερόμενο ΕΣΚ «καλαθιού» της Κρητικός βρίσκονται οι αλυσίδες ΑΒ και Σκλαβενίτης, με ελάχιστη σταθμισμένη τιμή καλαθιού τα 87 ευρώ.
Οι προαναφερόμενες αλυσίδες εκθρόνισαν το Lidl ως την αλυσίδα με το πιο φθηνό «καλάθι του νοικοκυριού». Η αλυσίδα Lidl στις πρώτες πέντε εβδομάδες είχε το πιο φθηνό «καλάθι», έχοντας μάλιστα ξεκινήσει από τη χαμηλότερη βάση. Όπως είπε χθες και ο αρμόδιος γγ Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, η Lidl ήταν η μόνη αλυσίδα που όταν ξεκίνησε το «καλάθι του νοικοκυριού» είχε ΕΣΚ μικρότερο των 100 ευρώ. Όλοι οι υπόλοιποι είχαν «καλάθια» με ΕΣΚ πάνω από το 100 ευρώ και ορισμένοι έφταναν και τα 175 ευρώ.
Ωστόσο, στη διάρκεια των τελευταίων δύο, τριών εβδομάδων οι ακριβότερες αλυσίδες προχώρησαν σε μεγάλες μειώσεις. Έτσι, π.χ. η Κρητικός, που ξεκίνησε (περίπου) από τα 100 ευρώ το ΕΣΚ «καλαθιού», μείωσε την τιμή του κατά 15%, εκθρονίζοντας τη Lidl. Και δεν ήταν η μόνη που μείωσε τις χρεώσεις. Χθες, ωστόσο, με την έναρξη της έβδομης εβδομάδας, η αλυσίδα Lidl έπραξε το ίδιο, μείωσε τις τιμές και βρέθηκε ξανά (οριακά) ως η πιο φθηνή από την Κρητικός. Αμφότερες, ωστόσο, πρόσφεραν «καλάθι» με ΕΣΚ μικρότερο από εκείνο της περασμένης (6ης) εβδομάδας.
Το υπουργείο δεν δίνει τις ακριβείς ελάχιστες σταθμισμένες τιμές καλαθιών, καθώς «γκρινιάζουν» οι αλυσίδες. Έτσι, μπορεί οι διαφορές των «καλαθιών» να είναι λίγα ευρώ ή ακόμη και μερικά σεντς. Οι διαγκωνισμοί όμως μεταξύ τους για το ποιος προσφέρει το πιο φθηνό «καλάθι» είναι μεγάλοι. Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον στην «αρένα» αυτήν μπαίνουν και αλυσίδες που δεν είναι υποχρεωμένες, καθώς το ζητούν οι πελάτες τους.
Η τελευταία που μπήκε χθες, όπως είπε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, είναι η αλυσίδα Κάντζας, που δραστηριοποιείται στις Σέρρες και στην Καβάλα. «Είναι πολύ ευχάριστο το ότι οι αλυσίδες που δεν έχουν νομική υποχρέωση να είναι στο “καλάθι” στρέφονται προς το “καλάθι”. Και αυτό το θεωρώ άλλη μια επιτυχία των καταναλωτών. Σημαίνει ότι οι καταναλωτές ζητάνε το “καλάθι” και η αλυσίδα αποφάσισε να το προσφέρει», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης, σημειώνοντας ότι στις επόμενες εβδομάδες θα μπουν κι άλλες, μικρότερες αλυσίδες στο «καλάθι», ακριβώς επειδή το ζητούν οι πελάτες τους.
Ενδεικτικό του ανταγωνισμού είναι ότι κατά την 6η εβδομάδα εφαρμογής του «καλαθιού», η αλυσίδα Σκλαβενίτης έφερε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή στο υπ. Ανάπτυξής δεύτερο τιμοκατάλογο προϊόντων που περιέχονται στο «καλάθι», με στόχο μια καλύτερη θέση του «καλαθιού» της. Και φαίνεται ότι το πέτυχε, καθώς θεωρήθηκε το δεύτερο πιο φθηνό έπειτα από εκείνο της αλυσίδας Κρητικός.
Από τα στοιχεία που έδωσε χθες το υπ. Ανάπτυξης, φαίνεται ότι οι πιο ακριβές αλυσίδες είναι οι ηλεκτρονικές, e-Food, e-Fresh και Wolt, με την πρώτη από τις τρεις να είναι η πιο ακριβή απ’ όλες. Η ελάχιστη σταθμισμένη τιμή καλαθιού στην e-Food είναι τουλάχιστον 80% υψηλότερη από τη φθηνότερη αλυσίδα με φυσικά καταστήματα, δεδομένου ότι το ελάχιστο σταθμισμένο κόστος (ΕΣΚ) «καλαθιού» κυμαίνεται μεταξύ 150 και 190 ευρώ.
Το ΕΣΚ «καλαθιού» προκύπτει από τις σταθμισμένες χρεώσεις του φθηνότερου προϊόντος σε καθεμία από τις 51 κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνει το «καλάθι του νοικοκυριού». Τα προϊόντα σε κάθε κατηγορία μπορεί να αλλάζουν ή και να είναι περισσότερα του ενός, αλλά από αυτήν επιλέγεται κάθε φορά το πιο φθηνό. Σταθμίζεται δε -όπως ανέφερε ο υπεύθυνος της πλατφόρμας e-Katanalotis, Γιάννης Δοξαράς– τόσο με βάση τη μονάδα βάρους ή όγκου όσο και με τον όγκο πωλήσεων.
Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε, ο αλγόριθμος υπολογισμού του ΕΣΚ «καλαθιού» έχει δοθεί σε όλες τις αλυσίδες και είναι εις γνώσιν των επιχειρήσεων. «Ο τρόπος που συγκρίνουμε τις αλυσίδες είναι τόσο διάφανος και ισότιμος, που επτά εβδομάδες τώρα που κάνουμε τις ανακοινώσεις, καμία αλυσίδα δεν έχει αμφισβητήσει τον πίνακα προβάλλοντας την παραμικρή ένσταση», είπε χαρακτηριστικά ο υπ. Ανάπτυξης.
Από την άλλη πλευρά, ο αν. υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης, στάθηκε στη βούληση της κυβέρνησης να μην επιτρέψει φαινόμενα αισχροκέρδειας και απουσίας ανταγωνισμού. «Η δημιουργία και η λειτουργία του “καλαθιού”», είπε χαρακτηριστικά, «είναι ένα ακόμα δείγμα αποφασιστικότητας αυτής της κυβέρνησης και χάρη σε αυτήν την αποφασιστικότητα είμαστε σήμερα η μοναδική χώρα που έχει μια τέτοια εφαρμογή, όπου δημόσια και επίσημα μπορεί κάποιος να δει και να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων».