Γ.Δ.
1480.23 -0,15%
ACAG
+0,17%
5.87
CENER
-0,52%
9.65
CNLCAP
+1,42%
7.15
DIMAND
+0,90%
8.97
NOVAL
0,00%
2.77
OPTIMA
+1,32%
12.26
TITC
+0,65%
30.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
-1,23%
1.446
ΑΒΕ
-1,53%
0.45
ΑΔΜΗΕ
+0,67%
2.27
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+0,33%
3.08
ΑΛΦΑ
0,00%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-1,01%
11.77
ΑΣΚΟ
+1,79%
2.84
ΑΣΤΑΚ
+2,02%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+2,42%
9.32
ΑΤΤΙΚΑ
-0,79%
2.52
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,17%
5.97
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+1,44%
1.405
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-2,45%
1.59
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,99%
17.92
ΔΑΑ
-0,65%
7.946
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
+1,74%
11.7
ΔΟΜΙΚ
+7,01%
3.895
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+3,23%
1.6
ΕΕΕ
-0,36%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-0,69%
4.29
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
+2,22%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,24%
2.085
ΕΛΠΕ
-0,79%
7.56
ΕΛΣΤΡ
-0,44%
2.24
ΕΛΤΟΝ
+0,46%
1.76
ΕΛΧΑ
-0,95%
1.874
ΕΝΤΕΡ
+1,00%
8.08
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,77%
1.305
ΕΤΕ
+0,59%
8.464
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,45%
2.23
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.775
ΙΑΤΡ
+0,57%
1.75
ΙΚΤΙΝ
-1,19%
0.414
ΙΛΥΔΑ
+4,05%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,10%
4.995
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-1,27%
1.244
ΙΝΤΕΚ
+0,66%
6.11
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,61%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-0,29%
3.4
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
336
ΚΕΚΡ
-2,99%
1.46
ΚΕΠΕΝ
+3,43%
1.81
ΚΛΜ
+0,33%
1.51
ΚΟΡΔΕ
-0,80%
0.493
ΚΟΥΑΛ
+0,67%
1.206
ΚΟΥΕΣ
+1,31%
5.4
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,88%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+3,48%
1.19
ΛΑΒΙ
-0,22%
0.892
ΛΑΜΔΑ
+0,27%
7.43
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
-3,16%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,73%
1.38
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-0,40%
3.715
ΜΙΝ
+1,69%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,93%
23.8
ΜΟΝΤΑ
-0,54%
3.68
ΜΟΤΟ
+1,07%
2.84
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-1,43%
24.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,22%
36.58
ΝΑΚΑΣ
+2,21%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,43%
0.934
ΞΥΛΚ
+1,45%
0.28
ΞΥΛΠ
-3,76%
0.41
ΟΛΘ
-0,47%
21.1
ΟΛΠ
-0,18%
27.5
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.58
ΟΠΑΠ
-0,12%
15.99
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.897
ΟΤΕ
-0,07%
14.54
ΟΤΟΕΛ
+0,34%
11.74
ΠΑΙΡ
-0,45%
1.095
ΠΑΠ
-0,42%
2.36
ΠΕΙΡ
-1,73%
3.92
ΠΕΤΡΟ
+0,23%
8.88
ΠΛΑΘ
+1,53%
4.31
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,70%
7.1
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.15
ΡΕΒΟΙΛ
+5,40%
2.05
ΣΑΡ
-0,18%
11.16
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,45%
0.35
ΣΙΔΜΑ
+1,19%
1.695
ΣΠΕΙΣ
-0,87%
6.84
ΣΠΙ
+2,10%
0.68
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,75%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
+0,37%
4.09
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Διόδια: Σκληρή κόντρα υπ. Υποδομών και παραχωρησιούχων για τις αυξήσεις

Βαρύ είναι το κλίμα στις σχέσεις του υπουργείου Υποδομών με ορισμένους μετόχους των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων, οι οποίοι αντιδρούν στο μορατόριουμ αυξήσεων στα διόδια, που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση λόγω της προεκλογικής χρονιάς. Η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με εκπροσώπους των έξι εταιρειών που διαχειρίζονται οδικούς άξονες στην Ελλάδα είχε άσχημη κατάληξη, με σκληρές κουβέντες τόσο από πλευράς υπουργείου Υποδομών όσο και κάποιων διοικήσεων. Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν πως το κλίμα αποτυπώνεται στις ανακοινώσεις του υπουργείου για την πτώση βράχων και το προσωρινό κλείσιμο της εθνικής οδού στην Κακιά Σκάλα.

Οι εκπρόσωποι των ξένων μετόχων των εταιρειών διαχείρισης ορισμένων οδικών αξόνων και συγκεκριμένα της γαλλικής Vinci (μεγαλύτερος μέτοχος της Ολυμπίας Οδού) και της γερμανικής Hochtief (μεγαλύτερος μέτοχος της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) υποστηρίζουν πως οι συμβάσεις παραχώρησης έχουν σαφείς προβλέψεις για ετήσιες αυξήσεις (ή μειώσεις) στα διόδια με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Με βάση αυτές τις προβλέψεις, τα διόδια φέτος πρέπει να αυξηθούν σημαντικά, καθώς ο πληθωρισμός έχει εκτιναχθεί. Με τα σημερινά επίπεδα του πληθωρισμού οι αυξήσεις για τα ΙΧ μπορεί να φτάσουν τα 20 και 35 λεπτά σε ορισμένους σταθμούς και για τα φορτηγά τα 80 λεπτά ή το ένα ευρώ. Εκτός από τις προβλέψεις των συμβάσεων, για την ανάγκη αυξήσεων στην τιμή των διοδίων οι παραχωρησιούχοι επικαλούνται και την εκτίναξη του κόστους συντήρησης των οδικών αξόνων λόγω αύξησης στα τιμολόγια της ενέργειας, της ασφάλτου κ.λπ.

Η σύνδεση των τιμών των διοδίων με τον πληθωρισμό προβλέπεται σε έξι από τις συμβάσεις παραχώρησης και συγκεκριμένα σε Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), Νέα Οδό (Ιόνια Οδό και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ), Κεντρική Οδό (Άξονας Κεντρικής Ελλάδας), Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και στη Ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου (κοινοπραξία ΓΕΦΥΡΑ). Την περίοδο της οικονομικής κρίσης οι αναπροσαρμογές στις τιμές των διοδίων ήταν μηδαμινές (λόγω χαμηλού πληθωρισμού), ενώ υπήρξαν και χρονιές που έγιναν μειώσεις. Τώρα, όμως, που ο πληθωρισμός κινείται κοντά στο 10%, πρέπει να γίνουν μεγάλες αυξήσεις στα διόδια.

Η γραμμή της κυβέρνησης, όπως εκφράζεται και από επίσημες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, και του υφυπουργού, Γιώργου Καραγιάννη, είναι πως δεν θα γίνουν αυξήσεις στα διόδια. Ειδικά σε μια περίοδο μεγάλων αυξήσεων σε ενέργεια, τρόφιμα κ.λπ. και με τις εκλογές να πλησιάζουν, στο Μέγαρο Μαξίμου έχουν ζητήσει συγκράτηση τιμών. Η συγκεκριμένη επιλογή έχει μεταφερθεί εδώ και μήνες στους παραχωρησιούχους, χωρίς όμως να έχει επιτευχθεί συμφωνία. Αντίθετα, όπως δείχνουν και όσα συνέβησαν στη σύσκεψη της προηγούμενης εβδομάδας, βρισκόμαστε μακριά από μια κοινή λύση.

Επίσημες ανακοινώσεις για τη σύσκεψη ή για τις διαπραγματεύσεις δεν έχουν γίνει μέχρι σήμερα από το υπουργείο. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν πέσει στο τραπέζι, από πλευράς των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων, προτάσεις όπως η αποζημίωση για το πρόσθετο κόστος συντήρησης, καθώς και πιο προχωρημένες σκέψεις για παράταση των συμβάσεων παραχώρησης. Τυχόν παράταση των συμβάσεων εξυπηρετεί και τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης (θα χρειαστούν εκατοντάδες φορτιστές στο οδικό δίκτυο) και άλλων έργων, όπως τα νέα, αναλογικά, διόδια. Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν να υλοποιήσουν τα πρόσθετα έργα και θα αποζημιωθούν μέσω της παράτασης των συμβάσεων, οι περισσότερες από τις οποίες λήγουν το 2037.

Όμως, με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές, μετά τη λήξη των σημερινών συμβάσεων το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι αυτό που θα αναλάβει να προκηρύξει τους νέους διαγωνισμούς παραχώρησης, όπως κάνει σήμερα με την Αττική Οδό. Τα έσοδα από τις νέες συμβάσεις, με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές, θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. Συνεπώς, κάποιοι στην κυβέρνηση θέλουν παράταση, ώστε να συνεχίσουν τα έσοδα από τα διόδια να στηρίζουν τον Προϋπολογισμό και να μην πέφτουν στη μαύρη τρύπα του χρέους. Όμως πρέπει να ρωτήσουμε και τους δανειστές…

Προς το παρόν, πάντως, φόρμουλα συμβιβασμού για τις αυξήσεις τα διόδια δεν έχει βρεθεί.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!