Γ.Δ.
1503.73 -0,48%
ACAG
+0,51%
5.95
BOCHGR
+0,42%
4.77
CENER
+0,40%
10.04
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
-0,24%
8.25
EVR
-1,66%
1.48
NOVAL
+0,63%
2.385
OPTIMA
+0,31%
12.8
TITC
+1,39%
40.2
ΑΑΑΚ
+7,14%
4.8
ΑΒΑΞ
-1,85%
1.698
ΑΒΕ
+2,72%
0.453
ΑΔΜΗΕ
-1,07%
2.77
ΑΚΡΙΤ
+7,89%
0.82
ΑΛΜΥ
-1,12%
4.425
ΑΛΦΑ
-0,29%
1.718
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-0,10%
10.37
ΑΣΚΟ
+0,31%
3.2
ΑΣΤΑΚ
-3,02%
7.06
ΑΤΕΚ
+9,33%
0.492
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,77%
0.774
ΑΤΤΙΚΑ
-0,44%
2.25
ΒΙΟ
-1,19%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,25%
1.995
ΒΙΟΣΚ
-1,84%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,54%
18.48
ΔΑΑ
-0,10%
8.22
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-1,26%
12.51
ΔΟΜΙΚ
+2,01%
3.045
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,90%
0.332
ΕΒΡΟΦ
-3,29%
2.06
ΕΕΕ
-1,37%
33.12
ΕΚΤΕΡ
+0,97%
1.868
ΕΛΒΕ
-1,78%
4.96
ΕΛΙΝ
-0,43%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,35%
2.19
ΕΛΠΕ
-1,30%
7.6
ΕΛΣΤΡ
-2,36%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+0,21%
1.886
ΕΛΧΑ
-3,80%
2.15
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,20%
1.26
ΕΤΕ
+0,02%
8.05
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.38
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.9
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.343
ΕΧΑΕ
-2,06%
4.75
ΙΑΤΡ
+1,21%
1.675
ΙΚΤΙΝ
-3,75%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-1,58%
1.87
ΙΝΚΑΤ
-1,66%
4.74
ΙΝΚΑΤΔ
-47,99%
0.031
ΙΝΛΙΦ
-0,85%
4.66
ΙΝΛΟΤ
-1,87%
1.052
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.12
ΙΝΤΕΤ
+0,41%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-2,68%
3.09
ΚΑΡΕΛ
+0,57%
350
ΚΕΚΡ
-3,62%
1.33
ΚΕΠΕΝ
+0,58%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-1,64%
0.479
ΚΟΥΑΛ
+2,00%
1.428
ΚΟΥΕΣ
-1,62%
6.06
ΚΡΙ
-1,25%
15.8
ΚΤΗΛΑ
-0,54%
1.85
ΚΥΡΙΟ
-2,39%
1.02
ΛΑΒΙ
-1,60%
0.802
ΛΑΜΔΑ
-2,04%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+0,99%
1.02
ΛΕΒΚ
+7,52%
0.286
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
-0,63%
1.59
ΛΟΥΛΗ
+0,69%
2.91
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.83
ΜΕΝΤΙ
-0,84%
2.36
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
3.03
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
+0,47%
21.3
ΜΟΝΤΑ
-2,13%
3.68
ΜΟΤΟ
+1,47%
2.76
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
+0,78%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.15
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-0,88%
33.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+2,02%
0.808
ΞΥΛΚ
+4,91%
0.299
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+8,64%
23.9
ΟΛΠ
-0,17%
30.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.59
ΟΠΑΠ
-0,89%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
-1,79%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,36%
11.14
ΠΑΙΡ
+0,93%
1.09
ΠΑΠ
-0,78%
2.55
ΠΕΙΡ
-0,12%
4.19
ΠΕΡΦ
-0,51%
5.82
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.34
ΠΛΑΘ
-1,66%
4.15
ΠΛΑΚΡ
-2,05%
14.3
ΠΡΔ
0,00%
0.288
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.41
ΡΕΒΟΙΛ
-0,57%
1.73
ΣΑΡ
+0,55%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,37%
0.36
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.59
ΣΠΕΙΣ
-1,29%
6.1
ΣΠΙ
-2,74%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.04
ΤΖΚΑ
-2,34%
1.67
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,85%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+0,98%
0.206
ΦΡΛΚ
-1,13%
3.955
ΧΑΙΔΕ
-6,25%
0.6

Διόδια: Σκληρή κόντρα υπ. Υποδομών και παραχωρησιούχων για τις αυξήσεις

Βαρύ είναι το κλίμα στις σχέσεις του υπουργείου Υποδομών με ορισμένους μετόχους των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων, οι οποίοι αντιδρούν στο μορατόριουμ αυξήσεων στα διόδια, που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση λόγω της προεκλογικής χρονιάς. Η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με εκπροσώπους των έξι εταιρειών που διαχειρίζονται οδικούς άξονες στην Ελλάδα είχε άσχημη κατάληξη, με σκληρές κουβέντες τόσο από πλευράς υπουργείου Υποδομών όσο και κάποιων διοικήσεων. Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν πως το κλίμα αποτυπώνεται στις ανακοινώσεις του υπουργείου για την πτώση βράχων και το προσωρινό κλείσιμο της εθνικής οδού στην Κακιά Σκάλα.

Οι εκπρόσωποι των ξένων μετόχων των εταιρειών διαχείρισης ορισμένων οδικών αξόνων και συγκεκριμένα της γαλλικής Vinci (μεγαλύτερος μέτοχος της Ολυμπίας Οδού) και της γερμανικής Hochtief (μεγαλύτερος μέτοχος της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) υποστηρίζουν πως οι συμβάσεις παραχώρησης έχουν σαφείς προβλέψεις για ετήσιες αυξήσεις (ή μειώσεις) στα διόδια με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Με βάση αυτές τις προβλέψεις, τα διόδια φέτος πρέπει να αυξηθούν σημαντικά, καθώς ο πληθωρισμός έχει εκτιναχθεί. Με τα σημερινά επίπεδα του πληθωρισμού οι αυξήσεις για τα ΙΧ μπορεί να φτάσουν τα 20 και 35 λεπτά σε ορισμένους σταθμούς και για τα φορτηγά τα 80 λεπτά ή το ένα ευρώ. Εκτός από τις προβλέψεις των συμβάσεων, για την ανάγκη αυξήσεων στην τιμή των διοδίων οι παραχωρησιούχοι επικαλούνται και την εκτίναξη του κόστους συντήρησης των οδικών αξόνων λόγω αύξησης στα τιμολόγια της ενέργειας, της ασφάλτου κ.λπ.

Η σύνδεση των τιμών των διοδίων με τον πληθωρισμό προβλέπεται σε έξι από τις συμβάσεις παραχώρησης και συγκεκριμένα σε Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), Νέα Οδό (Ιόνια Οδό και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ), Κεντρική Οδό (Άξονας Κεντρικής Ελλάδας), Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και στη Ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου (κοινοπραξία ΓΕΦΥΡΑ). Την περίοδο της οικονομικής κρίσης οι αναπροσαρμογές στις τιμές των διοδίων ήταν μηδαμινές (λόγω χαμηλού πληθωρισμού), ενώ υπήρξαν και χρονιές που έγιναν μειώσεις. Τώρα, όμως, που ο πληθωρισμός κινείται κοντά στο 10%, πρέπει να γίνουν μεγάλες αυξήσεις στα διόδια.

Η γραμμή της κυβέρνησης, όπως εκφράζεται και από επίσημες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, και του υφυπουργού, Γιώργου Καραγιάννη, είναι πως δεν θα γίνουν αυξήσεις στα διόδια. Ειδικά σε μια περίοδο μεγάλων αυξήσεων σε ενέργεια, τρόφιμα κ.λπ. και με τις εκλογές να πλησιάζουν, στο Μέγαρο Μαξίμου έχουν ζητήσει συγκράτηση τιμών. Η συγκεκριμένη επιλογή έχει μεταφερθεί εδώ και μήνες στους παραχωρησιούχους, χωρίς όμως να έχει επιτευχθεί συμφωνία. Αντίθετα, όπως δείχνουν και όσα συνέβησαν στη σύσκεψη της προηγούμενης εβδομάδας, βρισκόμαστε μακριά από μια κοινή λύση.

Επίσημες ανακοινώσεις για τη σύσκεψη ή για τις διαπραγματεύσεις δεν έχουν γίνει μέχρι σήμερα από το υπουργείο. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν πέσει στο τραπέζι, από πλευράς των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων, προτάσεις όπως η αποζημίωση για το πρόσθετο κόστος συντήρησης, καθώς και πιο προχωρημένες σκέψεις για παράταση των συμβάσεων παραχώρησης. Τυχόν παράταση των συμβάσεων εξυπηρετεί και τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης (θα χρειαστούν εκατοντάδες φορτιστές στο οδικό δίκτυο) και άλλων έργων, όπως τα νέα, αναλογικά, διόδια. Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν να υλοποιήσουν τα πρόσθετα έργα και θα αποζημιωθούν μέσω της παράτασης των συμβάσεων, οι περισσότερες από τις οποίες λήγουν το 2037.

Όμως, με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές, μετά τη λήξη των σημερινών συμβάσεων το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι αυτό που θα αναλάβει να προκηρύξει τους νέους διαγωνισμούς παραχώρησης, όπως κάνει σήμερα με την Αττική Οδό. Τα έσοδα από τις νέες συμβάσεις, με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές, θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. Συνεπώς, κάποιοι στην κυβέρνηση θέλουν παράταση, ώστε να συνεχίσουν τα έσοδα από τα διόδια να στηρίζουν τον Προϋπολογισμό και να μην πέφτουν στη μαύρη τρύπα του χρέους. Όμως πρέπει να ρωτήσουμε και τους δανειστές…

Προς το παρόν, πάντως, φόρμουλα συμβιβασμού για τις αυξήσεις τα διόδια δεν έχει βρεθεί.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!