THEPOWERGAME
Με ώθηση από τον πληθωρισμό και τον τουρισμό, τα σούπερ μάρκετ θα παρουσιάσουν φέτος, για μία ακόμη συνεχόμενη χρονιά, σημαντική άνοδο στις πωλήσεις τους σε αξία. Σε ό,τι αφορά τους όγκους, το «παιχνίδι» αναμένεται να κριθεί το τελευταίο δίμηνο, καθώς η ακρίβεια μείωσε σημαντικά τα προϊόντα που μπαίνουν στο «καλάθι». Στην ανοδική πορεία, σε αξία, σύμφωνα με την έρευνα της IRI, που παρουσιάστηκε χθες στο ετήσιο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, υπήρξαν σημαντικές διαφοροποιήσεις τόσο γεωγραφικά όσο και ως προς τους τύπους των σούπερ μάρκετ.
Πρωταγωνιστές Κρήτη και νησιά
Όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα, η χρονιά ξεκίνησε (περίοδος Ιανουαρίου – Απριλίου) πτωτικά για όλες τις γεωγραφικές περιοχές, με εξαίρεση την Πελοπόννησο. Όμως, το πεντάμηνο που ακολούθησε (Μάιος – Ιούνιος) το κλίμα αντιστράφηκε, με την άνοδο να είναι διψήφια στην Κρήτη (16,2%) και στη νησιωτική χώρα (18,1%), άνοδος που ήταν «πριμοδοτούμενη» σε ένα μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό. Η καλή πορεία του τουρισμού βοήθησε τις δύο παραπάνω περιοχές να συνεχίζουν να έχουν διψήφια άνοδο και τον Οκτώβριο, που είναι και ο τελευταίος μήνας για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία από την IRI.
Σύμφωνα με τη διευθύντρια πωλήσεων της IRI, Δήμητρα Κατσίπη, σημαντική άνοδο -πάνω και από τις ανατιμήσεις της περιόδου, που υπολογίζονται στο 5%- παρουσίασαν την περίοδο Μαΐου – Σεπτεμβρίου και τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, η Αττική (9,2%) και η Θεσσαλονίκη (9,9%). Στην άνοδο αυτήν εκτιμάται ότι συνέβαλαν σε ένα βαθμό οι επισκέπτες των καταλυμάτων τύπου AirBNB, καθώς και όσοι δεν πήγαν διακοπές και παρέμειναν στις δύο μεγάλες πόλεις τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου η μοναδική περιοχή της χώρας που καταφέρνει να έχει διψήφια άνοδο (10,7%) είναι η νησιωτική, ενώ με διπλάσιους ρυθμούς (8,9%) από το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας κινείται και η Κρήτη. Αντίθετα, η Αττική, που συγκεντρώνει σχεδόν το μισό της αγοράς, εμφάνισε άνοδο της τάξης του 4,1% στο δεκάμηνο, ενώ τον Οκτώβριο είχε οριακά διψήφια άνοδο (10%).
Η κατανάλωση των άκρων
Σε ό,τι αφορά την τυπολογία των καταστημάτων, οι δύο πλέον κερδισμένοι μέχρι στιγμής στη χρονιά είναι τα πολύ μεγάλα (hypermarket άνω των 2.500 τ.μ.) και τα πολύ μικρά καταστήματα (mini market γειτονιάς έως 400 τ.μ.). Τα δύο άκρα, σύμφωνα με την κ. Κατσίπη, ευνοούνται, μετά την υγειονομική κρίση, τώρα από την ενεργειακή κρίση.
Τα hypermarkets, που εμφανίζουν άνοδο της τάξης του 6,2% «πριμοδοτήθηκαν» από αυτούς που θέλουν να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήματα, π.χ. επίσκεψη μία φορά τον μήνα και αγορά μεγάλων συσκευασιών ή προϊόντων που βρίσκονται σε προσφορά. Παράλληλα, τα mini markets, που είναι αυτά που εμφανίζουν και τη μεγαλύτερη άνοδο (10,4%) απ’ όλους τους τύπους καταστημάτων, κερδίζουν τους καταναλωτές που θα πραγματοποιήσουν είτε συμπληρωματικά ψώνια είτε αυτούς που πηγαίνουν για λίγες και στοχευμένες αγορές.