THEPOWERGAME
Σημαντική βελτίωση σημείωσε το οικονομικό κλίμα τον Νοέμβριο, σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ. Ειδικότερα, ο δείκτης οικονομικού κλίματος αυξήθηκε τον Νοέμβριο στις 101,4 μονάδες από 98,4 τον Οκτώβριο, προσεγγίζοντας εκ νέου τα επίπεδα του καλοκαιριού.
Η ενίσχυση είναι στην ίδια κατεύθυνση με τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς ανάλογες ανοδικές τάσεις επικρατούν στις περισσότερες ευρωπαϊκές οικονομίες, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο, αναφέρει το ΙΟΒΕ στην έρευνα του και προσθέτει: “Η επίδοση είναι αποτέλεσμα της βελτίωσης των προσδοκιών κυρίως στο Λιανικό εμπόριο και δευτερευόντως στις Υπηρεσίες, αλλά και την ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Στη Βιομηχανία, αντίθετα, οι προσδοκίες είναι σταθερές, ενώ τα Δημόσια έργα παύουν να στηρίζουν τις Κατασκευές, όπου οι προσδοκίες υποχωρούν σημαντικά. Το ενεργειακό ζήτημα εξακολουθεί να προβληματίζει και να δημιουργεί αβεβαιότητες, όπως και το πρόβλημα του επίμονου και υψηλού πληθωρισμού που πλήττει πλέον σχεδόν όλες τις κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών και όλα τα νοικοκυριά, ενόψει και της εορταστικής περιόδου. Από την άλλη πλευρά, η παρατεταμένη καλοκαιρία καθυστερεί την επίπτωση του αυξημένου κόστους και έχει ευνοήσει τα νοικοκυριά ως προς την θέρμανση, ενώ συνέβαλε και στην παράταση της τουριστικής περιόδου.
Το οικονομικό κλίμα παραμένει, γενικά, ευμετάβλητο και θα εξαρτηθεί τους επόμενους μήνες από τις ευρωπαϊκές εξελίξεις, ιδίως στο ενεργειακό ζήτημα, όσο και από τις εγχώριες εξελίξεις στην πορεία προς τις βουλευτικές εκλογές.
Αναλυτικότερα:
- στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση ενισχύθηκε ελαφρά, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα αποκλιμακώθηκαν και οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες ενισχύθηκαν ελαφρά.
- στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή υποχώρησαν, ενώ αντίθετα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένησαν αισθητά.
- στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις βελτιώθηκαν σημαντικά, με το ύψος των αποθεμάτων να αποκλιμακώνεται ελαφρά, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων ενισχύονται αισθητά.
- στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων κινήθηκαν έντονα ανοδικά, εκείνες για τη ζήτηση μεταβλήθηκαν ήπια, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης βελτιώθηκαν ελαφρά.
- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας υποχώρησαν αισθητά, όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα βελτιώθηκαν ήπια οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και υποχώρησε ελαφρά η πρόθεση για αποταμίευση.
Σημαντική άνοδος της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώνεται αισθητά τον Νοέμβριο καθώς διαμορφώνεται στις –51,9 από –57,9 μονάδες τον Οκτώβριο, επίπεδο όμως πολύ χειρότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-38,5 μονάδες). Ουσιαστικά φαίνεται να διορθώνεται η πολύ ισχυρή επιδείνωση του προηγούμενου μήνα και ο δείκτης να επανέρχεται στο επίπεδο του Σεπτεμβρίου Η παρατεταμένη καλοκαιρία που καθυστερεί την επίδραση στο ζήτημα της θέρμανσης ενδεχομένως να εξηγούν αυτή τη βελτίωση, όπως και η επίδραση των παρεμβάσεων οικονομικής ενίσχυσης έναντι της ακρίβειας. Σαφώς η τάση αυτή είναι πανευρωπαϊκή, όμως οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι περισσότερο απαισιόδοξοι καταναλωτές στην ΕΕ, με αισθητή διαφορά από τους υπόλοιπους.
Ακολουθούν οι καταναλωτές σε Ουγγαρία και Πορτογαλία, με επίπεδο δείκτη –47,4 και -38,3 μονάδες αντίστοιχα. Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης βρίσκονται η Λιθουανία (-8,2) και η Φιλανδία (-16,3). Χαρακτηριστικό των αποτελεσμάτων το τελευταίο διάστημα είναι ότι πλέον καμιά χώρα δεν βρίσκεται στο θετικό πεδίο τιμών. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -25,8 μονάδες στην ΕΕ και στις -23,9 μονάδες στην Ευρωζώνη. Αναλυτικά:
- Ηπιότερη αποτίμηση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες
Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες αποκλιμακώνονται ήπια τον Νοέμβριο στις -54,5 μονάδες (έναντι -55,5). Το 70% (από 71%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 2% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -21,0 και -20,5 μονάδες αντίστοιχα.
- Λιγότερο απαισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκαν τον Νοέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -50,6 (από -59,8) μονάδες τον Οκτώβριο. Το 62% (από 74%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 3% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -17,1 και -15,6 μονάδες αντίστοιχα.
- Ευοίωνες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε σημαντική υποχώρηση τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις -55,1 (από –64,5) μονάδες. Το 67% (από 79%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 18% (από 12%) το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -44,8 και -38,3 μονάδες αντίστοιχα.