THEPOWERGAME
Μεγάλη ήταν η κίνηση που δημιούργησε στους δρόμους το τριήμερο της Black Friday, αλλά οι αγορές που έγιναν δεν ήταν οι αναμενόμενες. Οι εκπρόσωποι της αγοράς κάνουν λόγο για κίνηση αυξημένη μεν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, αλλά χαμηλότερη των αρχικών προσδοκιών.
To Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) και ο πρόεδρός του, Βασίλης Κορκίδης, από την πρώτη στιγμή έκαναν λόγο για μια αύξηση 10%-12%, η οποία ωστόσο δεν κρίνεται ικανοποιητική, με δεδομένο ότι είχαν προηγηθεί δύο πενιχροί μήνες (Οκτώβριος και Νοέμβριος).
Την πορεία αυτή της αγοράς κατά το τριήμερο της Black Friday η γενική διευθύντρια του Ινστιτούτου Εμπορίου & Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), Βάλια Αρανίτου, την αποδίδει σε τρεις λόγους:
- πρώτον, στις χαμηλές εκπτώσεις που έγιναν από την πλευρά των εμπόρων,
- δεύτερον, στο γεγονός ότι δεν είχε μπει ακόμη ο μισθός του Νοεμβρίου στις τσέπες των καταναλωτών και
- τρίτον, στη συντηρητική τάση που τηρεί τους τελευταίους μήνες ο καταναλωτής, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και των υπέρογκων ανατιμήσεων των βασικών αγαθών (ενέργεια, τρόφιμα κ.ά.).
Ωστόσο, η επισκεψιμότητα στα καταστήματα ήταν αναπάντεχα υψηλή. Ειδικά το Σάββατο, έτσι όπως μετρήθηκε από το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, ήταν χωρίς προηγούμενο. «Ξεπέρασε κατά πολύ την επισκεψιμότητα ενός οποιουδήποτε τυπικού Σαββάτου», παραδέχεται η κ. Αρανίτου. Η ίδια, επίσης, σημειώνει ότι και η Παρασκευή ήταν πολύ καλή στην επισκεψιμότητα, αλλά το Σάββατο ξεπεράστηκε κάθε προσδοκία, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, στα μεγάλα εμπορικά κέντρα και στο εκπτωτικό χωριό.
Η επισκεψιμότητα, ωστόσο, δεν σημαίνει αυτόματα και κατανάλωση. Με άλλα λόγια, οι καταναλωτές είδαν τις βιτρίνες, πιθανώς να δοκίμασαν προϊόντα, αλλά δεν έβαλαν το χέρι στο πορτοφόλι να αγοράσουν. Ειδικά μετά τον ιδιαίτερα μέτριο Οκτώβριο, όπως παραδέχεται ο γενικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ), Θάνος Τσαγκάρης, η κατανάλωση που έγινε το τριήμερο της Black Friday δεν ικανοποίησε.
Ο γγ του ΕΣΑ απέδωσε την πορεία αυτήν και στον καλό καιρό των τελευταίων δύο μηνών, που κράτησε τους καταναλωτές μακριά από τις νέες παραγγελίες των εμπόρων, δηλαδή τα χειμερινά. Επίσης, αποδίδει την κάμψη των καταστημάτων της Αθήνας και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που αυξάνει διαρκώς και «κλέβει» μερίδιο από τους παραδοσιακούς εμπόρους.
Τέλος, στην όχι και τόσο καλή πορεία της αγοράς το περασμένο τριήμερο, συνέβαλε και το χαμηλό ποσοστό εκπτώσεων που πραγματοποίησαν τα καταστήματα. Οι εκπτώσεις κυμάνθηκαν στο 30%, αλλά, όπως αναφέρει η κ. Αρανίτου, αρκετοί ήταν κι εκείνοι -ειδικά όσοι διαθέτουν επώνυμα προϊόντα- που δεν έκαναν καθόλου εκπτώσεις.
Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιοι δεν κάνουν δουλειές. «Το χαρτί πήγε για άλλη μια φορά στους μεγάλους και τις πολυεθνικές αλυσίδες», παραδέχεται ο κ. Τσαγκάρης. Ο ίδιος σημειώνει ότι από την πορεία αυτήν βοηθήθηκαν και τα μικρότερα καταστήματα, τα οποία ωστόσο βρίσκονται στα κεντρικά σημεία των πόλεων. «Μαζί με τον βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα», λέει ο γγ του ΕΣΑ.
Από την άλλη πλευρά, η κ. Αρανίτου όχι μόνο κάνει λόγο για αύξηση εσόδων στους μεγάλους της αγοράς, αλλά αναφέρεται σε ουρές στα καταστήματα πολυτελών ειδών της Βουκουρεστίου. «Πάντα θα υπάρχει μια κατηγορία καταναλωτών που θα αγοράζει, όσο ακριβά κι αν είναι τα αγαθά», λέει σε μια αποστροφή της.
Εκείνοι που δεν πήγαν καλά ήταν οι πολλοί και μικροί. Τα εντελώς περιφερειακά και μικρά καταστήματα δεν δουλέψανε καθόλου, αφού, σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, παρέμειναν κλειστά την περασμένη Κυριακή, παρ’ όλο που η αγορά λειτουργούσε. Επίσης, δεν πήγαν καλά οι περιφερειακές αγορές. Τέτοιες αγορές είναι η Κηφισιά, το Χαλάνδρι, το Ίλιον κ.ά., οι οποίες βρίσκονται μακριά και από την όποια τουριστική κίνηση υπάρχει στη χώρα αυτές τις ημέρες.
Πάντως, το γεγονός ότι η επισκεψιμότητα ήταν μεγάλη στη διάρκεια του τριημέρου της Black Friday δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία ότι στις επόμενες ημέρες και εβδομάδες, και καθώς θα ζεσταίνεται η αγορά από το δώρο των Χριστουγέννων, θα υπάρξει ικανοποιητική κίνηση, που, σύμφωνα με τον γγ του ΕΣΑ, θα διασώσει τη σεζόν.