THEPOWERGAME
Μπορεί τυπικά σήμερα με τη Cyber Monday να κλείνει στον υπόλοιπο κόσμο ο μικρός κύκλος της Black Friday, όμως στην Ελλάδα η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε εμπορικά από τις μεγάλες αλυσίδες στις 13 Νοεμβρίου -και διαφημιστικά αρκετές ημέρες νωρίτερα- μπαίνει ήδη στην τρίτη της εβδομάδα, με προσφορές «για όσους δεν πρόλαβαν». Πρόκειται για μια περίοδο στην οποία από το 2016 και μετά, κυρίως οι τρεις, τέσσερις μεγάλοι παίκτες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είχαν βρει φλέβα χρυσού. Το διάστημα που διαρκούσε η Black Friday είχε ξεπεράσει οποιαδήποτε εκπτωτική ή εορταστική περίοδο είχαν στο παρελθόν. Φέτος, όμως, παρά τις προσδοκίες, το… καλάθι αποδείχθηκε μικρότερο απ’ ό,τι περίμεναν.
Επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν, όπως δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Οι μεγάλοι παίκτες κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και συνήθως -τουλάχιστον μέχρι και πέρυσι- μιλούσαν για μία πολύ έντονη και πιεστική περίοδο, που όμως γέμιζε τα ταμεία. Αντίθετα, οι μικρότεροι παίκτες και οι φορείς έκαναν λόγο για «πολύ κακό για το τίποτα». Όπως και να έχει, στη φετινή, την πρώτη μετά covid, Black Friday, δεν είδαμε ούτε τις ουρές του κόσμου έξω από τα φυσικά καταστήματα ούτε τα γρήγορα «εξαντλήθηκαν», που βλέπαμε τις προηγούμενες χρονιές στα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Τι έδειξε το Google Trends
Η εκτίμηση ότι η φετινή Black Friday ήταν πιο υποτονική σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές προκύπτει και από τις ηλεκτρονικές έρευνες που πραγματοποίησαν οι καταναλωτές στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το Google Trends, την εφαρμογή της κορυφαίας μηχανής εύρεσης που καταγράφει τις τάσεις πάνω σε μία αναζήτηση, το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι το χαμηλότερο από το 2016, που ήταν η πρώτη χρονιά που ο «θεσμός» της Black Friday ξεκίνησε και στην Ελλάδα.
Όπως φαίνεται και από τον σχετικό πίνακα, από το 2016 έως το 2019 είχαμε μία ανοδική τετραετία, ενώ στην τριετία που ακολούθησε έως σήμερα η πορεία είναι πτωτική. Συγκεκριμένα, με «άριστα» το 100, το ενδιαφέρον των Ελλήνων καταναλωτών διαμορφώθηκε στο 60 τον Νοέμβριο του 2016, ανέβηκε ελαφρά ένα χρόνο αργότερα στο 66, σκαρφάλωσε στο 88 τον Νοέμβριο του 2018 και το 2019 έπιασε την κορυφή. Στον πρώτο χρόνο της πανδημίας, σύμφωνα με το Google Trends, η τιμή του «δείκτη ενδιαφέροντος» φαίνεται να μειώθηκε στο 70, πέρυσι ακόμη περισσότερο στο 52 και φέτος, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, στο 51.
Πολλά μπορεί να εικάσει κάποιος για το ξεφούσκωμα του ενδιαφέροντος των καταναλωτών γύρω από την Black Friday. Το φετινό φθινόπωρο, αν και είναι το πρώτο κανονικότητας από υγειονομικής άποψης, δεν είναι καθόλου κανονικό από οικονομικής. Οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προέκυψαν από τις πληθωριστικές πιέσεις και κυρίως την αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά κόστη του χειμώνα.
Σε επίπεδο προσφορών και εκπτώσεων Black Friday, σε αρκετές περιπτώσεις η εικόνα επίσης ήταν απογοητευτική. Μια απλή έρευνα στην εξέλιξη τιμής του Skroutz έδειχνε κυρίως τρία πράγματα: πρώτον, η αρχική τιμή ήταν συνήθως εξωπραγματική, δηλαδή το προϊόν προσφοράς δεν είχε φτάσει ποτέ στη συγκεκριμένη ανώτερη τιμή. Δεύτερον, η τιμή προσφοράς δεν ήταν η χαμηλότερη που μπορούσες να βρεις στην αγορά. Τρίτον, σε προγενέστερες μη εκπτωτικές περιόδους αρκετά προϊόντα είχαν βρεθεί σε χαμηλότερες τιμές απ’ ό,τι αυτές της περιόδου της Black Friday.
Το αν οι λόγοι είναι καθαρά οικονομικής φύσης ή λάθους εμπορικής πολιτικής, θα το δείξει ο χρόνος. Μέχρι τον επόμενο Νοέμβριο οι μεγάλοι παίκτες, που είναι κι αυτοί που έχουν τις υψηλότερες προσδοκίες από την Black Friday, θα πρέπει να μελετήσουν τι δεν πήγε καλά ή τι δεν έκαναν οι ίδιοι σωστά, ώστε να ανακάμψει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.