THEPOWERGAME
Στις 30 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό του υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ ΑΕ) για την αναβάθμιση και διαχείριση (για 40 χρόνια) του αεροδρομίου Καλαμάτας. Μέχρι στιγμής δεν είναι στις προθέσεις της διοίκησης της ΕΕΣΥΠ να δώσει παράταση, κάτι που θεωρείται, όμως, πιθανό, με δεδομένη την εμπειρία άλλων διαγωνισμών παραχωρήσεων.
Όπως και στην περίπτωση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, τμήμα του οποίου χρησιμοποιείται από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ, έτσι και για το αεροδρόμιο Καλαμάτας υπάρχει συμφωνία με ισραηλινό όμιλο για τη λειτουργία διεθνούς κέντρου πτητικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας. Γι’ αυτό κάποιοι θεωρούν πως ενδέχεται ο διαγωνισμός για την Καλαμάτα να ακυρωθεί ή να καθυστερήσει, όπως συνέβη στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ούτε αυτή η φημολογία επιβεβαιώνεται προς το παρόν.
Με βάση τις απαιτήσεις του ,διαγωνισμού οι υποψήφιοι «πρέπει να έχουν λειτουργήσει τουλάχιστον έναν αερολιμένα για τέσσερα συναπτά έτη τα τελευταία οκτώ χρόνια, ο οποίος (αερολιμένας) να έχει εξυπηρετήσει τουλάχιστον τέσσερα εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια της εν λόγω τετραετούς περιόδου».
Κάποια στιγμή είχε εκδηλωθεί αρχικό ενδιαφέρον από τον όμιλο Κωνσταντακόπουλου, που διαχειρίζεται το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino και επιδιώκει την αναβάθμιση του αεροδρομίου. Εκείνη την περίοδο ο όμιλος αναζητούσε διεθνή εταίρο με εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων. Αρχικό ενδιαφέρον είχε δείξει και η γερμανική Fraport, η οποία διαχειρίζεται ήδη τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μέσω της θυγατρικής Fraport Greece. (Update: Στους ενδιαφερόμενους περιλαμβάνεται κατά πληροφορίες και το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR που προωθεί το έργο κατασκευής και διαχείρισης του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου).
Το αεροδρόμιο Καλαμάτας δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς «αποτελεί επίσης μια σημαντική στρατιωτική αεροπορική βάση, που διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην περιοχή, μαζί με το τμήμα αεροπορικής εκπαίδευσης που διαχειρίζεται η Πολεμική Αεροπορία». Μάλιστα, προβλέπεται ότι η σύμβαση παραχώρησης «θα περιλαμβάνει διατάξεις που θα αντικατοπτρίζουν τυχόν υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου και του Ελληνικού Δημοσίου, που απορρέουν από τη σύμβαση για τη δημιουργία στον αερολιμένα ενός διεθνούς κέντρου πτητικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας, που συνήφθη μεταξύ του ΕΔ και της ισραηλινής εταιρείας Elbit Systems Ltd».
Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού, η ετήσια επιβατική κίνηση του αεροδρομίου το 2019 (πριν από την πανδημία) ανήλθε σε 340.000 επιβάτες. Η εγχώρια κίνηση «αντιπροσωπεύει μόνο το 10% του συνόλου των επιβατών και βαίνει μειούμενη από την επιταχυνόμενη αύξηση της διεθνούς κυκλοφορίας».
Το υπερταμείο αναζητεί μοντέλο αξιοποίησης και για τα υπόλοιπα 22 μικρά αεροδρόμια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του. Προ ετών είχε εξεταστεί η παραχώρηση των 22 αεροδρομίων σε ομάδες (clusters). Στο τραπέζι είχαν πέσει κι άλλα σενάρια, όπως η επιλογή μιας ομάδας αεροδρομίων που είναι ελκυστικά και μπορούν να αναβαθμιστούν. Είχε διερευνηθεί επίσης η παραχώρηση του συνόλου των αεροδρομίων, ώστε ο διαχειριστής να συντηρεί τα μικρότερα και μη ελκυστικά από τα έσοδα που θα έχει μέσω της εκμετάλλευσης των πέντε-έξι αερολιμένων σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς.
Εκτός από την Καλαμάτα, τα μικρά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του υπερταμείου είναι: Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Άραξος, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Καστοριά, Κύθηρα, Λέρος, Μήλος, Πάρος, Σκύρος, Χίος, Σύρος, Νέα Αγχίαλος, Σητεία, Νάξος, Κοζάνη και Λήμνος.