THEPOWERGAME
Το ελληνικό μάρμαρο έχει γνωρίσει εποχές άνθησης, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στον εξαγωγικό προσανατολισμό των ελληνικών εταιρειών μαρμάρου, χάρη στον οποίο έχει αποκτήσει διεθνή αναγνώριση. Ωστόσο, η έλευση της πανδημίας και η ενεργειακή κρίση έχουν επηρεάσει τον κλάδο τα τελευταία έτη. Και η φετινή χρονιά προβλέπεται πως θα είναι μέτρια από πλευράς επιδόσεων, με τις εταιρείες να αναζητούν νέες αγορές και ευκαιρίες, με κύριο στόχο να μειωθεί η εξάρτηση από την Κίνα. Στις νέες αγορές-στόχους περιλαμβάνεται η Νότια Κορέα, λόγω του μεγάλου όγκου κατασκευαστικών εργασιών.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης, η συνεισφορά του κλάδου των μαρμάρων στην τοπική και εθνική οικονομία υπολογίζεται στο 1,27 δισ. ευρώ ετησίως, με το 76% της παραγωγής να εξάγεται σε περισσότερες από 120 χώρες σε όλο τον κόσμο. Οι εταιρείες του κλάδου των μαρμάρων κατάφεραν την τελευταία 10ετία να «φέρουν» το ελληνικό μάρμαρο στην 4η από την 7η θέση στις ελληνικές εξαγωγές, τριπλασιάζοντας τις εξαγωγές του κλάδου.
Το ελληνικό μάρμαρο την τελευταία διετία και οι προβλέψεις
Η παραγωγή προϊόντων μαρμάρου το 2020 υποχώρησε κατά 25% συγκριτικά με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ). Η μείωση της παραγωγής οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πτώση της ζήτησης για εξαγωγές.
Το 2021 παρατηρήθηκε επαναφορά του κλάδου, καθώς η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου κατέγραψε αύξηση 25% στις εξαγωγές σε σύγκριση με το 2020. Η Κίνα αποτελεί τον 1ο εξαγωγικό προορισμό για το ελληνικό ακατέργαστο μάρμαρο, με ποσοστό 73,48% για το 2021. Ακολουθούν η Αλγερία με 8,55% και η Αίγυπτος με 4,26%. Όσον αφορά το ελληνικό επεξεργασμένο μάρμαρο, ο Νο 1 εξαγωγικός προορισμός το 2021 ήταν τα ΗΑΕ, με ποσοστό 10,51%, η Κίνα με 9,91 % και οι ΗΠΑ με 6,36%.
Όσον αφορά το 2022, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΣΜΕ, είναι μια πιο μέτρια χρονιά για το ελληνικό μάρμαρο συγκριτικά με το 2021, ειδικά μάλιστα στο ακατέργαστο μάρμαρο. Οι λόγοι που συντελούν σε αυτήν την εικόνα είναι η αύξηση των ναύλων λόγω των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα και η πτωτική ζήτηση από βασικούς εξαγωγικούς προορισμούς, όπως η Κίνα. Η αύξηση του μεταφορικού κόστους οδηγεί στην αύξηση του συνολικού κόστους για τον πελάτη, με αντίκτυπο στις πωλήσεις των μαρμάρων.
Γι’ αυτόν τον λόγο, οι εταιρείες του κλάδου μειώνουν τον κίνδυνο εξάρτησής τους από την αγορά της Κίνας και επικεντρώνονται στην επέκταση σε νέες αγορές. Μία εκ των εταιρειών αυτών είναι η ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ, η οποία 5 με 8 Δεκεμβρίου θα έχει παρουσία στην έκθεση BIG 5 DUBAI, για επαφές με πελάτες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις γειτονικές χώρες (Κατάρ, Μπαχρέιν, Σαουδική Αραβία).
Σύμφωνα με την κ. Ιουλία Χαϊδά, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (ΣΕΜΜΘ) και αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλο της ΙΚΤΙΝΟΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ, η μείωση των εξαγωγών κατεργασμένων και ακατέργαστων μαρμάρων το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021, έφτασε για την Ελλάδα το 18%.
Επαγγελματίες του κλάδου κάνουν λόγο για «κράτημα» στην αγορά
«Το 2021 ήταν καλύτερο από το 2020 για εμάς όσον αφορά τον κύκλο εργασιών και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι και χαρούμενοι γι’ αυτήν μας την πορεία. Δεν θα θέλαμε να φανούμε απαισιόδοξοι, αλλά η πρόβλεψη που μπορούμε να κάνουμε για το 2022 είναι ότι θα υπάρχει μια μικρή πτώση», επισημαίνει στο powergame.gr η Σοφία Μήσια, αντιπρόεδρος, διευθύνουσα σύμβουλος και export sales director της ΑΙΑΣ ΠΡΟΪΝΤΑ ΛΕΥΚΟΥ ΜΑΡΜΑΡΟΥ ΑΕ, με εξαγωγές κυρίως σε Ευρώπη, Αμερική, Κίνα και Αυστραλία. Σύμφωνα με την κ. Μήσια, «η οικονομία κλονίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο και κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά τι πρόκειται να γίνει το επόμενο διάστημα. Ως επιχείρηση στηρίζουμε τους ανθρώπους μας, συνεργάτες και προσωπικό, και μακάρι να είμαστε σε θέση να κάνουμε νέες προσλήψεις στο μέλλον και να μεγαλώσουμε την ομάδα μας».
Η αύξηση στο κόστος παραγωγής, πηγή αβεβαιότητας για το μέλλον
Όσον αφορά το κόστος παραγωγής, ο κ. Νικόλαος Καφαλής, πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος και διευθυντής παραγωγής της ΑΙΑΣ-ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΛΕΥΚΟΥ ΜΑΡΜΑΡΟΥ ΑΕ, καθώς και η κ. Μήσια, εξέφρασαν στο powewrgame.gr προβληματισμούς σχετικά με την αύξηση που έχει σημειωθεί. Η αβεβαιότητα για την πορεία των τιμών δημιουργεί δυσκολίες στην οριστικοποίηση του τιμοκατάλογου της επόμενης χρονιάς προς τους πελάτες, επισήμαναν.
«Σε μια δουλειά σαν τη δικιά μας, ο μηχανολογικός εξοπλισμός είναι το Α και το Ω. Η σωστή συντήρηση και η αντικατάσταση παλαιών μηχανημάτων με νέα είναι σημαντικά για την παραγωγική μας διαδικασία. Έχουμε προχωρήσει σε κάποιες αγορές μηχανημάτων βαρέως τύπου και ίσως να κάναμε περισσότερες επενδύσεις σ’ αυτόν τον τομέα, αν οι τιμές αγοράς δεν ήταν τόσο απαγορευτικές. Κινούμαστε ευτυχώς σταθερά και δυστυχώς συντηρητικά, έτσι ώστε να δούμε την κατάσταση και τη διαμόρφωση των τιμών που θα προκύψουν το επόμενο διάστημα», πρόσθεσε η κ. Μήσια.
Την άνοδο του κόστους παραγωγής επισημαίνει και η κ. Χαϊδά της IKTINOS EΛΛΑΣ ΑΕ: «Όσον αφορά τις επιπτώσεις από την ενεργειακή κρίση, η επίδραση από τις μεγάλες αυξήσεις που παρατηρούνται έχει επηρεάσει ανοδικά το κόστος παραγωγής και αυξάνει το συνολικό λειτουργικό κόστος κατά 7%-8%».
Οι ανερχόμενοι εξαγωγικοί προορισμοί
Με το βλέμμα στο μέλλον, μια ανεκμετάλλευτη αγορά για εξαγωγές ελληνικών μαρμάρων είναι η Νότια Κορέα. Το μάρμαρο έχει ζήτηση στην αγορά της Νότιας Κορέας λόγω του ισχυρού τομέα κατασκευών στη χώρα. Επιπλέον, ο κατασκευαστικός τομέας της Νοτίου Κορέας αποδείχτηκε ανθεκτικός εν μέσω πανδημίας. Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στη Σεούλ, συνολικά το 2020 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τις ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου στη Νότια Κορέα. Πραγματοποιήθηκαν περιορισμένες εξαγωγές ακατέργαστου μαρμάρου, αλλά η αξία των εξαγωγών μας σε κατεργασμένο μάρμαρο (που αποτελεί τη μερίδα του λέοντος), σημείωσε άνοδο της τάξης του 43%, φτάνοντας τα $5 εκατ. ΗΠΑ. Όσον αφορά τον ανταγωνισμό, προέρχεται κυρίως από την Κίνα, την Ιταλία, την Αίγυπτο, το Ομάν και την Τουρκία.