THEPOWERGAME
της Λητούς Μισιακούλη
Ένας χρόνος κλείνει από το πρωτοφανές χτύπημα που υπέστη η κρουαζιέρα εξαιτίας της πανδημίας COVID-19, αλλά και της διαρκούς καθυστέρησης της επανεκκίνησής της.
To αναγκαίο restart που αρχικά αναμενόταν προς τον Μάιο του 2020, άρχισε να μετατίθεται για το καλοκαίρι του ιδίου έτους φτάνοντας με τα πολλά, την 1η Αυγούστου του ’20.
Τα σχέδια όμως έμειναν στην θεωρία, καθώς πρακτικά το πλάνο σήμαινε πως πριν από τον Σεπτέμβριο του ’20 δεν υπήρχε περίπτωση να φανεί το παραμικρό δείγμα κινητικότητας. Και αν θα υπήρχε, θα ήταν από ελάχιστες εταιρείες κρουαζιέρας, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού (π.χ. MSC, Costa και TUI Cruises).
Τα νερά ταράζονται ακόμη πιο πολύ από ένα περιστατικό που συνέβη σε κρουαζιερόπλοιο Γερμανικής εταιρείας.
Δύο από τους επιβάτες αρνούμενοι να συμμετάσχουν σε οργανωμένη εκδρομή σε προορισμό στάσης, προτίμησαν να περιπλανηθούν ανεξάρτητα από το γκρουπ, με αποτέλεσμα να μην τους επιτραπεί ξανά η είσοδος στο πλοίο. Υποχρεώθηκαν δηλαδή, να αποχωρήσουν οριστικά από την κρουαζιέρα για να μην υπάρξει μετάδοση του ιού.
Το συμβάν έφερε ακόμη περισσότερη πίεση για το πως θα μπορούσε καλύτερα να συντονιστεί ένα σχέδιο με εξειδικευμένους γιατρούς Covid19, καμπίνες καραντίνας, δωμάτια εντατικής, σωστό κλιματισμό εν πλω. Και όλα αυτά, χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η ψυχολογία του ταξιδιώτη.
Ρεμέτζο… ξανά
Η κατάσταση στον κλάδο συνέχισε να παραμένει αδρανής, με αποκορύφωμα την αναγκαστική «λύση» στην οποία κατέφυγαν πολλοί από τους επαγγελματίες στρεφόμενοι στην μη λειτουργία μέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο επιδημιολογικά – τακτική που ακολούθησαν και πάρα πολλοί ξενοδόχοι.
Το πρωτόκολλο που θα αφορούσε στο άνοιγμα των λιμένων και με το οποίο θα ολοκληρωνόταν το νομικό πλαίσιο για την Ελλάδα, υιοθετήθηκε από την Εθνική Επιτροπή Δημόσιας Υγείας, την τελευταία ημέρα του Ιουλίου (2020).
Η Ελλάδα λοιπόν, κατέχοντας την 3η θέση ως χώρα προορισμού στην αγορά κρουαζιέρας της Αν. Μεσογείου μετά την Ισπανία και την Ιταλία, παίρνει τα ηνία στην επανέναρξη. Έστω, σε ένα θεωρητικό επίπεδο, εφόσον θα ήταν η πρώτη χώρα που θα επέτρεπε στα κρουαζιερόπλοια που θα εισέρχονταν στα ύδατά της, να επισκέπτονται έξι ελληνικά λιμάνια (Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου).
Σε μια αχτίδα αισιοδοξίας, ορισμένες εταιρείες κρουαζιέρας άρχισαν να συζητούν την επανέναρξη των δρομολογίων τους με προορισμό την Ελλάδα μέσα στον Φεβρουάριο (2021).
Όμως, την πρώτη εβδομάδα του μήνα, τόσο η Costa Cruises όσο και η MSC Cruises αποφάσισαν να αναβάλλουν εκ νέου την επανεκκίνηση τους, κρατώντας ως επικρατέστερο σενάριο ανοίγματος τον Μάιο του ’21.
Όσο για άλλες εταιρείες; Έβλεπαν restart από… Ιούλιο και μετά.
Απόσυρση και scrap
Μόλις μερικά εικοσιτετράωρα πριν μπει ο Μάρτιος o υπ. Τουρισμού, Χ. Θεοχάρης, έπειτα από διαδικτυακή συζήτηση που είχε με τους εκπροσώπους εταιρειών και μελών της Διεθνούς Ένωσης Εταιριών Κρουαζιέρας (CLIA), διαβεβαίωνε ότι θα βρίσκεται δίπλα στους επιχειρηματίες της κρουαζιέρας για την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού εκφράζοντας την επιθυμία για τη συνέχιση της αγαστής συνεργασίας ανάμεσα στους αρμόδιους κρατικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα, στο ίδιο επίπεδο και πνεύμα με την περσινή τουριστική περίοδο.
Οι επαγγελματίες του κλάδου από την άλλη, μπροστά στα συντριπτικά νούμερα του 2020 με τις απώλειες να φτάνουν το 94%, είδαν το χρόνο της κλεψύδρας να τελειώνει και η πολυαναμενόμενη επανεκκίνηση να πλησιάζει σε «επικίνδυνες ξέρες».
Ηδη, ένας μεγάλος αριθμός πλοίων – ακόμα και καινούργιων- έχει αποσυρθεί για scrap, ενώ την ίδια ώρα, καταγράφονται μηδενικές παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία.
«Τo κερασάκι στην τούρτα»
Πλέον, έχοντας μπει στον Μάρτιο του 2021, με τα πράγματα να εξακολουθούν να παραμένουν θολά πέφτει και… το «κερασάκι στη τούρτα»: η σύγκρουση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ). Μια ασυμφωνία που εντάθηκε και που καθόλου δεν βοηθά στο να υπάρξει ένα σαφές πλάνο για την επιβίωση του κλάδου.
Η ΕΕΚΦΝ χαρακτηρίζει απαράδεκτη την παρέμβαση του ΣΕΕΝ – με επιστολή προς τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη – για τη δημιουργία ενός δεύτερου οργάνου (Συμβούλιο Ανάπτυξης Κρουαζιέρας) στο υπουργείο για τα ζητήματα του χώρου.
Η ΕΕΚΦΝ επισημαίνοντας την ήδη υπάρχουσα Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας (ΕΣΕΚ) που λειτουργεί στο υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής με εκπρόσωπο του υπουργείου τουρισμού χαρακτήρισε λυπηρό το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ενέργεια προήλθε από έναν φορέα, που ως αντικείμενο έχει αποκλειστικά και μόνο την ακτοπλοΐα, απατώντας αρνητικά στην πρόταση του ΣΕΕΝ για συνεργασία των δύο φορέων. «Είναι ορθό και σκόπιμο να ασχολείται αποκλειστικά με τον κλάδο που εκπροσωπεί ήτοι, η ΕΕΚΦΝ με την κρουαζιέρα και ο ΣΕΕΝ με την ακτοπλοΐα», ανέφερε χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή της η ΕΕΚΦΝ.
Ακόμη, επιμένει πως η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού, με την προσπάθεια της να συγκροτήσει και δεύτερο όργανο για τα θέματα κρουαζιέρας, επιχειρεί – όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ανακοίνωση της – να εντυπωσιάσει όπως έκανε και το 2020 χωρίς κανένα νόημα.
Στην τελευταία της ανακοίνωση, η ένωση κάνει λόγο για ελάχιστες προσεγγίσεις από mega cruisers με πολύ μικρό αριθμό επιβατών. «Το όλο επιχείρημα απέτυχε και σε λίγες εβδομάδες σταμάτησαν τα πλοία. Διερωτώμεθα τι επιδιώκει το υπουργείο τουρισμού με όλα αυτά; Να παραγνωρίσει το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, που έχει Νομοθετημένη δομή με την Γενική Γραμματεία και πολλές Διευθύνσεις που χειρίζονται με απόλυτη επιτυχία επί δεκαετίες όλα τα θέματα, μεταξύ των οποίων και της κρουαζιέρας σε όλους τους τομείς; Τον αρμόδιο Εθνικό Φορέα, στον πολυδιάστατο κλάδο αυτόν του θαλάσσιου τουρισμού, που είναι η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας; Οι πανηγυρισμοί του για επιτυχία βρίσκονται εκτός πραγματικότητας. Αναφέρουμε ότι η κίνηση σε προσεγγίσεις πλοίων το 2020 ήταν 204 και σε επιβάτες 66.874 έναντι των 3.899 και 5.537.500 αντίστοιχα το 2019».
Τα αιτήματα
Τέλος, εκείνο που ζητούν άμεσα οι επαγγελματίες της κρουαζιέρας είναι να συντονιστεί η αυστηρή προετοιμασία των πλοίων, σχετικά με την εκπαίδευση των πληρωμάτων,αλλά και με την εξασφάλιση πελατείας από πλευράς επιβατών – τουριστών για πραγματοποίηση κυκλικών ταξιδίων. Δηλαδή, να υπάρχουν όσο περισσότερες προσεγγίσεις γίνεται στους ελληνικούς λιμένες.
Και αυτό, διότι όπως λένε θα ωφελήσει όχι μόνο την κρουαζιέρα τις τοπικές κοινωνίες αλλά και κατ’ επέκταση την εθνική οικονομία.