Γ.Δ.
1448.86 -0,25%
ACAG
-2,05%
5.72
BOCHGR
-0,44%
4.52
CENER
+2,09%
9.3
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+2,30%
8
NOVAL
+0,66%
2.3
OPTIMA
+1,75%
12.78
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,74%
1.52
ΑΒΕ
-2,45%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,38%
2.59
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.32
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.08
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,19%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
+1,83%
2.23
ΒΙΟ
+1,14%
5.33
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,72%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,21%
18.42
ΔΑΑ
-0,33%
7.974
ΔΑΙΟΣ
-1,68%
3.52
ΔΕΗ
+2,33%
11.87
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-1,99%
1.72
ΕΕΕ
+1,37%
32.62
ΕΚΤΕΡ
+4,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,29%
2.23
ΕΛΛ
+2,07%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,65%
1.97
ΕΛΠΕ
-1,58%
7.185
ΕΛΣΤΡ
-2,88%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.852
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.195
ΕΤΕ
-3,16%
7.592
ΕΥΑΠΣ
+2,18%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,03%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-1,16%
2.224
ΕΧΑΕ
+1,12%
4.52
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.505
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+0,25%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+1,24%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,20%
1.02
ΙΝΤΕΚ
+0,68%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,25%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,83%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,11%
2.04
ΚΛΜ
-2,33%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-0,70%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,51%
1.186
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.84
ΚΡΙ
-2,61%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.994
ΛΑΒΙ
+3,12%
0.76
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
+1,90%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,53%
2.84
ΜΙΝ
+1,21%
0.5
ΜΟΗ
-1,95%
20.16
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,08%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33.18
ΝΑΚΑΣ
+1,42%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,70%
0.808
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
+1,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
-1,21%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,75%
0.812
ΟΤΕ
-0,88%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-0,97%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,95%
3.854
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,49%
8.28
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-4,76%
14
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,34%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+2,34%
1.75
ΣΑΡ
+1,49%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.9
ΣΠΙ
-3,08%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.99
ΤΖΚΑ
+1,69%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-1,74%
0.226
ΦΡΛΚ
+0,95%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Αττική Οδός: Η μέση βασική χρέωση διοδίων στη συμφωνία παραχώρησης

Χαμηλότερη θα είναι η μέση βασική χρέωση στους χρήστες της Αττικής Οδού με το νέο προτεινόμενο μοντέλο χρέωσης των διελεύσεων ανάλογα με τις ώρες της ημέρας. Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι το νέο προτεινόμενο μοντέλο χρέωσης του ΤΑΙΠΕΔ θα μειώσει κάτω από τα 2,80 ευρώ τη μέση βασική χρέωσης της χρήσης του οδικού άξονα.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι πρωινοί χρήστες της Αττικής Οδού θα πληρώνουν πιο ακριβά τη διέλευση, π.χ. στα 3,5 ευρώ, αλλά οι βραδινοί χρήστες μπορεί να πληρώνουν ακόμη και 2 ευρώ ανά διέλευση. Έτσι, για κάποιον που κάνει χρήση του οδικού άξονα αποκλειστικά τις πρωινές ώρες (π.χ. 07.00 έως τις 10.00) το κόστος χρήσης του θα αυξηθεί.

Για κάποιον, όμως, που κάνει χρήση του δρόμου όλες τις ώρες το κόστος χρήσης θα παραμείνει σταθερό ή θα μειωθεί οριακά, ενώ για κάποιον που κάνει χρήση του δρόμου στις ώρες μη αιχμής το κόστος χρήσης θα μειωθεί σημαντικά.

Το νέο μοντέλο χρέωσης, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεν αποτελεί υποχρέωση του νέου παραχωρησιούχου, αλλά επιλογή. Ο προτιμητέος επενδυτής θα σταθμίσει αν επιθυμεί μια οριζόντια χρέωση, όπως ισχύει σήμερα, ή αν θέλει μια διαφοροποιημένη τιμολογιακή πολιτική, ανάλογα με τις ώρες της ημέρας.

Στόχος του νέου προτεινόμενου από το ΤΑΙΠΕΔ μοντέλου χρέωσης της Αττικής Οδού είναι να καταστεί πιο λειτουργικός ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, καθώς φτάνει στα όρια της ικανότητας εξυπηρέτησης του φορτίου κίνησης μέσα στην ημέρα. Το ίδιο φαινόμενο είχε παρατηρηθεί και το 2009, αλλά η οικονομική κρίση και η πανδημία στη συνέχεια έλυσαν -συγκυριακά- το πρόβλημα αυτό.
Τώρα οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι εφόσον παραμείνει το υφιστάμενο μοντέλο χρέωσης, θα είναι λιγότερο αποτελεσματικό από το νέο προτεινόμενο. Εξάλλου, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στο έργο, θα πρέπει να εξετάσει κάποιος τι θα συμβεί στον οδικό άξονα, όχι το 2023 και το 2024, αλλά μετά το 2030 και αφού χτιστεί μια νέα πόλη μέσα στην πόλη (σ.σ.: το Ελληνικό).
Επίσης, θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν οι επενδύσεις που γίνονται πέριξ της Αττικής Οδού, με τη δημιουργία μεγάλων κέντρων αποθήκευσης και διανομής προϊόντων (logistics hub). Για παράδειγμα, η μετακίνηση των μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα στη Φυλή αλλάζει δραστικά το φορτίο κίνησης στην Αττική Οδό και στον Κηφισό.

Η κυβέρνηση και ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέχρι στιγμής δεν έχουν αποδεχθεί το νέο μοντέλο χρέωσης. Πηγές του υπ. Υποδομών σημείωναν πρόσφατα ότι το νέο μοντέλο χρέωσης που προτείνεται από το ΤΑΙΠΕΔ, παρ’ όλο που δεν έχει απορριφθεί, δεν έχει πείσει ότι θα είναι περισσότερο λειτουργικό από το προγενέστερο.
Επιπλέον, είναι σίγουρο ότι προεκλογικά η κυβέρνηση σταθμίζει το πώς θα ακουστεί μια νέα αύξηση της χρέωσης, έστω κι αν αυτή ισχύσει για μερικές ώρες το 24ωρο. Προς την ίδια κατεύθυνση, εμπόδια τώρα βάζει και η αύξηση των επιτοκίων, που μειώνει τα προσφερόμενα τιμήματα.

Με αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να αποφασίσουν σύντομα για το τελικό σχέδιο της νέας σύμβασης παραχώρησης. Κι αυτό διότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024 και το ΤΑΙΠΕΔ χρειάζεται τουλάχιστον 18 μήνες για να ολοκληρώσει την αλλαγή σκυτάλης μεταξύ υφιστάμενου και νέου παραχωρησιούχου.

Σχεδόν 6-8 μήνες θα απαιτηθούν για την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή μετά την ανάρτηση του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης στο VDR, το σχολιασμό της σύμβασης, το άνοιγμα των προσφορών κ.λπ. Επίσης, μετά την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή θα απαιτηθούν άλλοι 12 μήνες για το οριστικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης, με την ικανοποίηση των προαιρέσεων, την εξεύρεση χρηματοδότησης του επενδυτή κ.λπ.

Έτσι, σήμερα υπάρχει το περιθώριο της ομαλής μεταβίβασης της σκυτάλης της παραχώρησης, αν για παράδειγμα γίνει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μέχρι και το ερχόμενο καλοκαίρι. Αν, όμως, οι διαδικασίες καθυστερήσουν περαιτέρω, τότε θα πρέπει να υπάρξουν νέα σενάρια για τη νέα παραχώρηση, που θα περιλάβουν μια μικρή παράταση, π.χ. ενός έτους, της υφιστάμενης σύμβασης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!