Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Αττική Οδός: Η μέση βασική χρέωση διοδίων στη συμφωνία παραχώρησης

Χαμηλότερη θα είναι η μέση βασική χρέωση στους χρήστες της Αττικής Οδού με το νέο προτεινόμενο μοντέλο χρέωσης των διελεύσεων ανάλογα με τις ώρες της ημέρας. Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι το νέο προτεινόμενο μοντέλο χρέωσης του ΤΑΙΠΕΔ θα μειώσει κάτω από τα 2,80 ευρώ τη μέση βασική χρέωσης της χρήσης του οδικού άξονα.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι πρωινοί χρήστες της Αττικής Οδού θα πληρώνουν πιο ακριβά τη διέλευση, π.χ. στα 3,5 ευρώ, αλλά οι βραδινοί χρήστες μπορεί να πληρώνουν ακόμη και 2 ευρώ ανά διέλευση. Έτσι, για κάποιον που κάνει χρήση του οδικού άξονα αποκλειστικά τις πρωινές ώρες (π.χ. 07.00 έως τις 10.00) το κόστος χρήσης του θα αυξηθεί.

Για κάποιον, όμως, που κάνει χρήση του δρόμου όλες τις ώρες το κόστος χρήσης θα παραμείνει σταθερό ή θα μειωθεί οριακά, ενώ για κάποιον που κάνει χρήση του δρόμου στις ώρες μη αιχμής το κόστος χρήσης θα μειωθεί σημαντικά.

Το νέο μοντέλο χρέωσης, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεν αποτελεί υποχρέωση του νέου παραχωρησιούχου, αλλά επιλογή. Ο προτιμητέος επενδυτής θα σταθμίσει αν επιθυμεί μια οριζόντια χρέωση, όπως ισχύει σήμερα, ή αν θέλει μια διαφοροποιημένη τιμολογιακή πολιτική, ανάλογα με τις ώρες της ημέρας.

Στόχος του νέου προτεινόμενου από το ΤΑΙΠΕΔ μοντέλου χρέωσης της Αττικής Οδού είναι να καταστεί πιο λειτουργικός ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, καθώς φτάνει στα όρια της ικανότητας εξυπηρέτησης του φορτίου κίνησης μέσα στην ημέρα. Το ίδιο φαινόμενο είχε παρατηρηθεί και το 2009, αλλά η οικονομική κρίση και η πανδημία στη συνέχεια έλυσαν -συγκυριακά- το πρόβλημα αυτό.
Τώρα οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι εφόσον παραμείνει το υφιστάμενο μοντέλο χρέωσης, θα είναι λιγότερο αποτελεσματικό από το νέο προτεινόμενο. Εξάλλου, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στο έργο, θα πρέπει να εξετάσει κάποιος τι θα συμβεί στον οδικό άξονα, όχι το 2023 και το 2024, αλλά μετά το 2030 και αφού χτιστεί μια νέα πόλη μέσα στην πόλη (σ.σ.: το Ελληνικό).
Επίσης, θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν οι επενδύσεις που γίνονται πέριξ της Αττικής Οδού, με τη δημιουργία μεγάλων κέντρων αποθήκευσης και διανομής προϊόντων (logistics hub). Για παράδειγμα, η μετακίνηση των μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα στη Φυλή αλλάζει δραστικά το φορτίο κίνησης στην Αττική Οδό και στον Κηφισό.

Η κυβέρνηση και ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέχρι στιγμής δεν έχουν αποδεχθεί το νέο μοντέλο χρέωσης. Πηγές του υπ. Υποδομών σημείωναν πρόσφατα ότι το νέο μοντέλο χρέωσης που προτείνεται από το ΤΑΙΠΕΔ, παρ’ όλο που δεν έχει απορριφθεί, δεν έχει πείσει ότι θα είναι περισσότερο λειτουργικό από το προγενέστερο.
Επιπλέον, είναι σίγουρο ότι προεκλογικά η κυβέρνηση σταθμίζει το πώς θα ακουστεί μια νέα αύξηση της χρέωσης, έστω κι αν αυτή ισχύσει για μερικές ώρες το 24ωρο. Προς την ίδια κατεύθυνση, εμπόδια τώρα βάζει και η αύξηση των επιτοκίων, που μειώνει τα προσφερόμενα τιμήματα.

Με αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να αποφασίσουν σύντομα για το τελικό σχέδιο της νέας σύμβασης παραχώρησης. Κι αυτό διότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024 και το ΤΑΙΠΕΔ χρειάζεται τουλάχιστον 18 μήνες για να ολοκληρώσει την αλλαγή σκυτάλης μεταξύ υφιστάμενου και νέου παραχωρησιούχου.

Σχεδόν 6-8 μήνες θα απαιτηθούν για την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή μετά την ανάρτηση του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης στο VDR, το σχολιασμό της σύμβασης, το άνοιγμα των προσφορών κ.λπ. Επίσης, μετά την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή θα απαιτηθούν άλλοι 12 μήνες για το οριστικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης, με την ικανοποίηση των προαιρέσεων, την εξεύρεση χρηματοδότησης του επενδυτή κ.λπ.

Έτσι, σήμερα υπάρχει το περιθώριο της ομαλής μεταβίβασης της σκυτάλης της παραχώρησης, αν για παράδειγμα γίνει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μέχρι και το ερχόμενο καλοκαίρι. Αν, όμως, οι διαδικασίες καθυστερήσουν περαιτέρω, τότε θα πρέπει να υπάρξουν νέα σενάρια για τη νέα παραχώρηση, που θα περιλάβουν μια μικρή παράταση, π.χ. ενός έτους, της υφιστάμενης σύμβασης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!