Γ.Δ.
1507.5 -2,70%
ACAG
-2,20%
5.78
AEM
-2,93%
4.489
BOCHGR
-3,35%
4.91
CENER
-3,68%
9.16
CNLCAP
+0,70%
7.2
DIMAND
-2,07%
8.03
EVR
-1,32%
1.5
NOVAL
-2,25%
2.39
OPTIMA
-1,49%
13.2
TITC
-5,91%
43
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-5,18%
1.83
ΑΒΕ
-3,04%
0.446
ΑΔΜΗΕ
-2,43%
2.615
ΑΚΡΙΤ
-0,66%
0.755
ΑΛΜΥ
-6,14%
4.05
ΑΛΦΑ
-5,10%
1.693
ΑΝΔΡΟ
-1,23%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-4,69%
10.36
ΑΣΚΟ
-5,20%
3.1
ΑΣΤΑΚ
-1,37%
7.2
ΑΤΕΚ
+9,68%
1.36
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-7,86%
0.68
ΑΤΤΙΚΑ
-5,00%
2.28
ΒΙΟ
-6,82%
5.6
ΒΙΟΚΑ
-2,19%
1.79
ΒΙΟΣΚ
-4,59%
1.455
ΒΙΟΤ
+9,52%
0.276
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-4,20%
2.28
ΓΕΒΚΑ
-5,48%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,57%
18.2
ΔΑΑ
-2,66%
8.342
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
-2,50%
12.86
ΔΟΜΙΚ
-4,97%
2.58
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,37%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-6,23%
1.805
ΕΕΕ
+1,80%
34
ΕΚΤΕΡ
-7,66%
1.64
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
-1,85%
2.12
ΕΛΛ
-0,35%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,13%
2.17
ΕΛΠΕ
-1,20%
7.4
ΕΛΣΤΡ
-2,22%
2.2
ΕΛΤΟΝ
-2,33%
1.758
ΕΛΧΑ
-5,68%
1.976
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-3,83%
1.13
ΕΤΕ
-2,77%
8.148
ΕΥΑΠΣ
-1,48%
3.33
ΕΥΔΑΠ
-2,62%
5.94
ΕΥΡΩΒ
-4,29%
2.319
ΕΧΑΕ
-4,83%
4.725
ΙΑΤΡ
-4,17%
1.84
ΙΚΤΙΝ
-6,53%
0.329
ΙΛΥΔΑ
-5,35%
1.68
ΙΝΚΑΤ
-2,33%
5.03
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-2,16%
4.54
ΙΝΛΟΤ
-4,89%
1.012
ΙΝΤΕΚ
-3,16%
5.82
ΙΝΤΕΤ
-3,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
-6,11%
2.92
ΚΑΡΕΛ
0,00%
328
ΚΕΚΡ
-8,49%
1.24
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-3,50%
0.441
ΚΟΥΑΛ
-5,07%
1.31
ΚΟΥΕΣ
-4,59%
6.03
ΚΡΙ
+1,25%
16.25
ΚΤΗΛΑ
-2,86%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1
ΛΑΒΙ
-6,36%
0.81
ΛΑΜΔΑ
-3,74%
6.7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
-5,00%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.258
ΛΟΓΟΣ
+2,86%
1.8
ΛΟΥΛΗ
-2,79%
3.14
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.666
ΜΕΒΑ
0,00%
3.85
ΜΕΝΤΙ
-3,85%
2.25
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39.4
ΜΙΓ
-2,76%
2.815
ΜΙΝ
-2,75%
0.496
ΜΟΗ
-3,84%
20.54
ΜΟΝΤΑ
-1,62%
3.64
ΜΟΤΟ
-6,14%
2.675
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
-2,52%
25.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,26%
3.78
ΜΠΡΙΚ
-2,98%
2.28
ΜΠΤΚ
-9,09%
0.7
ΜΥΤΙΛ
-3,91%
33.4
ΝΑΚΑΣ
-0,61%
3.24
ΝΑΥΠ
-4,33%
0.752
ΞΥΛΚ
-8,04%
0.263
ΞΥΛΠ
+3,80%
0.328
ΟΛΘ
+1,10%
27.6
ΟΛΠ
-1,34%
29.5
ΟΛΥΜΠ
-2,33%
2.51
ΟΠΑΠ
-1,09%
16.38
ΟΡΙΛΙΝΑ
+2,04%
0.799
ΟΤΕ
-0,41%
14.54
ΟΤΟΕΛ
-3,11%
10.6
ΠΑΙΡ
-0,47%
1.05
ΠΑΠ
-1,95%
2.52
ΠΕΙΡ
-5,16%
4.155
ΠΕΡΦ
-4,18%
5.27
ΠΕΤΡΟ
-3,18%
7.92
ΠΛΑΘ
-4,79%
3.875
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
-5,32%
0.356
ΠΡΕΜΙΑ
-2,20%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-1,89%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-2,96%
1.64
ΣΑΡ
-0,18%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-3,89%
0.346
ΣΙΔΜΑ
-0,64%
1.545
ΣΠΕΙΣ
-2,74%
5.68
ΣΠΙ
-3,29%
0.588
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
-4,67%
1.43
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1,54%
1.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-2,35%
1.66
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-1,30%
7.6
ΦΡΙΓΟ
-4,76%
0.2
ΦΡΛΚ
-2,19%
4.015
ΧΑΙΔΕ
-8,82%
0.62

Αττική Οδός: Η μέση βασική χρέωση διοδίων στη συμφωνία παραχώρησης

Χαμηλότερη θα είναι η μέση βασική χρέωση στους χρήστες της Αττικής Οδού με το νέο προτεινόμενο μοντέλο χρέωσης των διελεύσεων ανάλογα με τις ώρες της ημέρας. Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι το νέο προτεινόμενο μοντέλο χρέωσης του ΤΑΙΠΕΔ θα μειώσει κάτω από τα 2,80 ευρώ τη μέση βασική χρέωσης της χρήσης του οδικού άξονα.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι πρωινοί χρήστες της Αττικής Οδού θα πληρώνουν πιο ακριβά τη διέλευση, π.χ. στα 3,5 ευρώ, αλλά οι βραδινοί χρήστες μπορεί να πληρώνουν ακόμη και 2 ευρώ ανά διέλευση. Έτσι, για κάποιον που κάνει χρήση του οδικού άξονα αποκλειστικά τις πρωινές ώρες (π.χ. 07.00 έως τις 10.00) το κόστος χρήσης του θα αυξηθεί.

Για κάποιον, όμως, που κάνει χρήση του δρόμου όλες τις ώρες το κόστος χρήσης θα παραμείνει σταθερό ή θα μειωθεί οριακά, ενώ για κάποιον που κάνει χρήση του δρόμου στις ώρες μη αιχμής το κόστος χρήσης θα μειωθεί σημαντικά.

Το νέο μοντέλο χρέωσης, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεν αποτελεί υποχρέωση του νέου παραχωρησιούχου, αλλά επιλογή. Ο προτιμητέος επενδυτής θα σταθμίσει αν επιθυμεί μια οριζόντια χρέωση, όπως ισχύει σήμερα, ή αν θέλει μια διαφοροποιημένη τιμολογιακή πολιτική, ανάλογα με τις ώρες της ημέρας.

Στόχος του νέου προτεινόμενου από το ΤΑΙΠΕΔ μοντέλου χρέωσης της Αττικής Οδού είναι να καταστεί πιο λειτουργικός ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, καθώς φτάνει στα όρια της ικανότητας εξυπηρέτησης του φορτίου κίνησης μέσα στην ημέρα. Το ίδιο φαινόμενο είχε παρατηρηθεί και το 2009, αλλά η οικονομική κρίση και η πανδημία στη συνέχεια έλυσαν -συγκυριακά- το πρόβλημα αυτό.
Τώρα οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι εφόσον παραμείνει το υφιστάμενο μοντέλο χρέωσης, θα είναι λιγότερο αποτελεσματικό από το νέο προτεινόμενο. Εξάλλου, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στο έργο, θα πρέπει να εξετάσει κάποιος τι θα συμβεί στον οδικό άξονα, όχι το 2023 και το 2024, αλλά μετά το 2030 και αφού χτιστεί μια νέα πόλη μέσα στην πόλη (σ.σ.: το Ελληνικό).
Επίσης, θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν οι επενδύσεις που γίνονται πέριξ της Αττικής Οδού, με τη δημιουργία μεγάλων κέντρων αποθήκευσης και διανομής προϊόντων (logistics hub). Για παράδειγμα, η μετακίνηση των μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα στη Φυλή αλλάζει δραστικά το φορτίο κίνησης στην Αττική Οδό και στον Κηφισό.

Η κυβέρνηση και ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέχρι στιγμής δεν έχουν αποδεχθεί το νέο μοντέλο χρέωσης. Πηγές του υπ. Υποδομών σημείωναν πρόσφατα ότι το νέο μοντέλο χρέωσης που προτείνεται από το ΤΑΙΠΕΔ, παρ’ όλο που δεν έχει απορριφθεί, δεν έχει πείσει ότι θα είναι περισσότερο λειτουργικό από το προγενέστερο.
Επιπλέον, είναι σίγουρο ότι προεκλογικά η κυβέρνηση σταθμίζει το πώς θα ακουστεί μια νέα αύξηση της χρέωσης, έστω κι αν αυτή ισχύσει για μερικές ώρες το 24ωρο. Προς την ίδια κατεύθυνση, εμπόδια τώρα βάζει και η αύξηση των επιτοκίων, που μειώνει τα προσφερόμενα τιμήματα.

Με αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να αποφασίσουν σύντομα για το τελικό σχέδιο της νέας σύμβασης παραχώρησης. Κι αυτό διότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024 και το ΤΑΙΠΕΔ χρειάζεται τουλάχιστον 18 μήνες για να ολοκληρώσει την αλλαγή σκυτάλης μεταξύ υφιστάμενου και νέου παραχωρησιούχου.

Σχεδόν 6-8 μήνες θα απαιτηθούν για την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή μετά την ανάρτηση του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης στο VDR, το σχολιασμό της σύμβασης, το άνοιγμα των προσφορών κ.λπ. Επίσης, μετά την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή θα απαιτηθούν άλλοι 12 μήνες για το οριστικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης, με την ικανοποίηση των προαιρέσεων, την εξεύρεση χρηματοδότησης του επενδυτή κ.λπ.

Έτσι, σήμερα υπάρχει το περιθώριο της ομαλής μεταβίβασης της σκυτάλης της παραχώρησης, αν για παράδειγμα γίνει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μέχρι και το ερχόμενο καλοκαίρι. Αν, όμως, οι διαδικασίες καθυστερήσουν περαιτέρω, τότε θα πρέπει να υπάρξουν νέα σενάρια για τη νέα παραχώρηση, που θα περιλάβουν μια μικρή παράταση, π.χ. ενός έτους, της υφιστάμενης σύμβασης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!