THEPOWERGAME
Τη βαθμίδα ΒΒ+ για την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος επιβεβαίωσε η Standard & Poors, διατηρώντας παράλληλα σταθερό το outlook της ελληνικής οικονομίας.
Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, ο οίκος προβλέπει 5,8% για το 2022, αλλά κάτω από 2% για το 2023.
Σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο, το σταθερό outlook αντανακλά την προσδοκία ότι τα δημοσιονομικά αποθέματα της Ελλάδας και η αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα της πολιτικής, θα επιτρέψουν στη χώρα να απορροφήσει τις έμμεσες επιπτώσεις στην οικονομία και τα δημόσια οικονομικά της από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας.
Τονίζεται πως ο οίκος θα μπορούσε να υποβαθμίσει τις αξιολογήσεις για την Ελλάδα εάν η οικονομία αποδυναμωθεί σημαντικά περισσότερο από ό,τι αναμένει ή εάν η δημοσιονομική απόδοση επιδεινωθεί χειρότερα κάτω από τις προβλέψεις.
Από την άλλη όμως, θα μπορούσε να αναβαθμίσει τις αξιολογήσεις εάν συνεχιστούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, παράλληλα με ισχυρότερες από τις αναμενόμενες οικονομικές και δημοσιονομικές επιδόσεις.
Ο οίκος, στην έκθεση που συνοδεύει την αξιολόγηση, αναμένει ότι η οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα θα επιβραδυνθεί το 2023 σε ποσοστό κάτω του 2%, ενώ πιθανές περαιτέρω ενεργειακές διαταραχές στην Ευρώπη θολώνουν τις προοπτικές.
«Ο 12μηνος πληθωρισμός στην Ελλάδα φαίνεται ότι θα υποχωρήσει από το υψηλό πολλών δεκαετιών του Σεπτεμβρίου, ωθώντας τους μισθούς σε μικρή μόνο αύξηση (0,9% σε ετήσια βάση το β’ τρίμηνο του 2022) και αποδυναμώνοντας τη ζήτηση».
Οικονομικό προφίλ: ΑΕΠ, τουρισμός και απασχόληση
Όπως αναφέρει στην αιτιολόγησή της η Standars & Poors: «Οι επιδόσεις των δημόσιων εσόδων της Ελλάδας έλαβαν ώθηση από την υψηλή ονομαστική οικονομική ανάπτυξη το 2022 (εκτιμάται σε ποσοστό άνω του 13%). Τα οφέλη προήλθαν από την εκτιμώμενη αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά σχεδόν 6% με πλήρη ανάκαμψη του τουριστικού τομέα, ισχυρή άνοδο της απασχόλησης και υψηλό πληθωρισμό. Σε ταμειακή βάση, μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου, τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης αυξήθηκαν κατά σχεδόν 18% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021 (χάρη και στις μεγαλύτερες μεταβιβάσεις από τη διευκόλυνση ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης φέτος).
»Για την ίδια περίοδο, οι κρατικές δαπάνες μειώθηκαν κατά σχεδόν 4% λόγω της σταδιακής κατάργησης της στήριξης που σχετίζεται με την COVID-19. Τα μέτρα στήριξης για την ενέργεια το 2022 προβλέπεται να φθάσουν τα 13,4 δισ. ευρώ (ή 6,7% του ΑΕΠ), εκ των οποίων τα 6 δισ. ευρώ (ή 2,8% του ΑΕΠ) θα έχουν δημοσιονομικό αντίκτυπο. Οι ισχυρές δημοσιονομικές επιδόσεις θα οδηγήσουν, κατά την άποψή μας, σε σημαντική μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος φέτος σε περίπου 4,0% του ΑΕΠ από 7,4% το 2021», επισημαίνεται.
Πρωτογενές πλεόνασμα
Όσον αφορά την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος, στην έκθεση αναφέρεται πως: «Το 2023, η κυβέρνηση στοχεύει σε πρωτογενές πλεόνασμα, κυρίως μέσω της περαιτέρω συγκράτησης των δαπανών με την κατάργηση των υπόλοιπων μέτρων που σχετίζονται με το COVID-19 και τη μη ανανέωση ορισμένων μέτρων που σχετίζονται με την ενέργεια, καθώς και του έκτακτου φόρου στις ενεργειακές επιχειρήσεις. Παρόλο που πιστεύουμε ότι η οικονομική επιβράδυνση και οι πιθανές πρόσθετες πιέσεις στις κρατικές δαπάνες ενόψει των βουλευτικών εκλογών του 2023 ενδέχεται να εμποδίσουν την ικανότητα της κυβέρνησης να επιτύχει τον στόχο της για δημοσιονομικό ισοζύγιο, αναμένουμε ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα θα μειωθεί περαιτέρω, θέτοντας διακριτά το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ σε πτωτική τροχιά».
Πιστοληπτική ικανότητα
Ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης υπογραμμίζει πως«η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας συνεχίζει να επωφελείται από τα σημαντικά δημοσιονομικά αποθέματα της κυβέρνησης -χάρη στη διατήρηση σημαντικών αποθεμάτων ρευστότητας στον ισολογισμό- και την ευνοϊκή διάρθρωση του δημόσιου χρέους. Τα πολύ μεγάλα αποθέματα ρευστότητας στον ενιαίο λογαριασμό του Δημοσίου και οι χαμηλές απαιτήσεις εμπορικής αναχρηματοδότησης θα συμβάλουν στην ανοσοποίηση των δημόσιων οικονομικών έναντι μιας ανόδου των παγκόσμιων επιτοκίων. Ωστόσο, η άνοδος των πραγματικών επιτοκίων θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στα δημόσια οικονομικά επιβαρύνοντας την αύξηση του ΑΕΠ»,
Ένα από τα πιο ευνοϊκά προφίλ χρέους
«Λαμβάνοντας υπόψη τη ληκτότητα και το μέσο κόστος επιτοκίου, η Ελλάδα έχει ένα από τα πιο ευνοϊκά προφίλ χρέους από όλα τα κράτη που αξιολογούμε» αναφέρει η Standard & Poors. «Αναμένουμε ότι το εμπορικό μέρος του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης της Ελλάδας θα αντιπροσωπεύει περίπου το 25% του συνολικού χρέους, ή λίγο περισσότερο από το 50% του ΑΕΠ, στο τέλος του 2022. Προβλέπουμε ότι οι δείκτες ακαθάριστου και καθαρού χρέους της γενικής κυβέρνησης της Ελλάδας προς το ΑΕΠ θα συνεχίσουν να έχουν πτωτική τάση το 2022-2025, υποβοηθούμενοι από την ανάκαμψη της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ και τη δημοσιονομική εξυγίανση», συνεχίζει.
Δεν θα χρειαστεί πρόσθετη βοήθεια από τον TPI – Τα οφέλη του Next Generation EU
Στη συνέχεια, στην έκθεση τονίζεται πως: «Πιστεύουμε ότι η ελληνική οικονομία θα ωφεληθεί σημαντικά από τις διαθέσιμες διευκολύνσεις στο πλαίσιο του Next Generation EU. Η Ελλάδα πρόκειται να λάβει επιχορηγήσεις 17,8 δισ. ευρώ έως το 2026 και δάνεια 12,7 δισ. ευρώ. Έλαβε επίσης δάνεια μέσω του προγράμματος υποστήριξης για τον μετριασμό των κινδύνων ανεργίας σε πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης και περισσότερα από 40 δισ. ευρώ από το τρέχον πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο της ΕΕ. Το 2022 η Ελλάδα έχει προγραμματιστεί να λάβει 5,2 δισ. ευρώ».
«Παρόλο που η Ελλάδα μπορεί να λάβει στήριξη μέσω του μηχανισμού προστασίας της μετάδοσης της ΕΚΤ (Transmission Protection Instrument – TPI), που ανακοινώθηκε τον Ιούλιο του 2022 μετά την προηγούμενη απόφαση της τράπεζας να τερματίσει τις καθαρές αγορές στο πλαίσιο του προγράμματος αγορών έκτακτης ανάγκης για την πανδημία (PEPP), δεν πιστεύουμε ότι θα χρειαστεί η πρόσθετη βοήθεια».
Οι οικονομικές προβλέψεις της Standard & Poors