THEPOWERGAME
Ένας νέος αγωγός που θα φέρει φυσικό αέριο από την Αφρική στη Γερμανία μέσω Ιβηρικής Χερσονήσου και Γαλλίας ήταν τελικά το κλειδί για να έρθουν λίγο πιο κοντά Μακρόν και Σολτς. Το χαμόγελο του Γερμανού Καγκελάριου όταν είπε μπροστά στις κάμερες την λέξη «αγωγός» ήταν χαρακτηριστικό. Επίσης χαρακτηριστικές και ενδεικτικές της κατάστασης στην οποία έχει μπει η Ευρώπη, ήταν και οι διαρροές της γερμανικής κυβέρνησης που τόνιζαν ότι πίσω από τις κλειστές πόρτες δεν έγινε κανένα παζάρι και ο Καγκελάριος δεν έδωσε τίποτα. Άλλωστε, όπως επέμεναν, πλαφόν στην ουσία δεν υπάρχει διότι είναι τόσες πολλές οι προϋποθέσεις που έχουν τεθεί, οπότε τελικά το πλαφόν δεν θα γίνει ποτέ πράξη.
Αυτό ακριβώς είναι όμως το βασικό στοίχημα που έχει μπροστά της η Ευρώπη. Δηλαδή να κάνει το πλαφόν πράξη και πιο εύγλωττα το εξήγησε ο Έλληνας Πρωθυπουργός, με την ελληνικής έμπνευσης παροιμία «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες». Μάλιστα ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έκρυψε την ανησυχία του για τα επόμενα βήματα των διαπραγματεύσεων. «Δεν μπορώ να πω ότι είμαι 100% σίγουρος ότι θα επιτευχθεί τεχνική συμφωνία» ήταν τα λόγια του και συμπλήρωσε αυτό που όλοι απεύχονται στην Ευρώπη: «Δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να ξαναγυρίσει το θέμα σε εμάς. Αν γυρίσει σε εμάς θα είναι κακή εξέλιξη».
Όλα λοιπόν πηγαίνουν τώρα (ξανά) στη νέα συνάντηση που θα έχουν οι Υπουργοί Ενέργειας την Τρίτη, οι οποίοι θα πρέπει να βρουν τη λύση όχι για ένα, αλλά για τα πολλά πλαφόν που αποφάσισαν οι ηγέτες. Όπως εξήγησε ο Βέλγος Πρωθυπουργός Αλεξάντερ Ντε Κρο, «αυτό που ζητάμε από τους Υπουργούς Ενέργειας δεν είναι εύκολο. Πρόκειται για αχαρτογράφητο έδαφος και κάτι τέτοιο δεν έχει ξαναγίνει έως τώρα». Τα μέτρα για όλους αυτούς τους «διαδρόμους τιμών» -όπως προτίμησαν να τους ονομάσουν στην Ευρώπη- θα πρέπει να συνοδεύονται από αναλύσεις κόστους – οφέλους, θα πρέπει να μην αυξάνουν την κατανάλωση φυσικού αερίου καθώς η εξοικονόμηση είναι ιδιαίτερα σημαντική ώστε να μην αδειάσουν οι αποθήκες νωρίτερα απ’ ό,τι πρέπει, ενώ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γυρίσουν οι προμηθευτές αερίου την πλάτη στην Ευρώπη, στέλνοντας το φυσικό τους αέριο στην Κίνα, την Ινδία, την Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.
Στα άμεσα θετικά αξίζει να αναφερθεί το κέρδος που έχει όλη η Ευρώπη από την πτώση στις τιμές που έφερε όλη αυτή η συζήτηση και η διαφαινόμενη αποφασιστικότητα που επέδειξε η Ευρώπη. Κι ας άργησε για άλλη μία φορά να πάρει απόφαση. Η τιμή του φυσικού αερίου στην αγορά του Άμστερνταμ, από την τρομακτική τιμή των 349,9 ευρώ η μεγαβατώρα της 26ης Αυγούστου, βρέθηκε όλη την ημέρα την Παρασκευή κοντά στα 115 ευρώ, παρουσιάζοντας δηλαδή πτώση πάνω από 67%. Και μπορεί μεν αυτή η εξέλιξη να έχει επιτρέψει να πάρουν βαθιές ανάσες τα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών, μπροστά του όμως το οικονομικό επιτελείο έχει πολύ δουλειά. Ανάλογα με τις τεχνικές αποφάσεις που θα λάβουν οι Υπουργοί Ενέργειας, θα πρέπει να ξανασχεδιάσουν τις διάφορες επιδοτήσεις που είχαν αποφασίσει για το φυσικό αέριο και αναλογικά για το σύνολο των πηγών ενέργειας και των καυσίμων, ελπίζοντας πάντα ότι τα επερχόμενα μέτρα θα έχουν επιτυχία και θα συγκρατήσουν τις τιμές σε όλη την αγορά της ευρωπαϊκής ηπείρου. Όπως μας έλεγε άλλωστε υψηλότατο στέλεχος του Γενικού Λογιστηρίου «ακόμη δεν τον είδαμε Γιάννη τον εβγάλαμε. Μπορεί να λέγεται και Πέτρος». Το σίγουρο είναι ότι ο δημοσιονομικός χώρος που θα δημιουργηθεί θα αφορά το 2023 καθώς για το 2022 δεν υπάρχει χρόνος για νέες παρεμβάσεις. Άλλωστε η κυβέρνηση δεν θέλει να προχωρήσει σε άλλα μέτρα τώρα. Αξίζει όμως να τονίσουμε ότι οι όποιες εξοικονομήσεις στο προϋπολογισμό από τις χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου, θα προωθηθούν για την αντιμετώπιση του αυξημένου πληθωρισμού.