THEPOWERGAME
Το 2020 το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ήταν κοντά στα 11 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά περίπου 35% σε σχέση με το 2019
Η διακύμανση των μεγεθών αλλά και οι προοπτικές των ηλεκτρονικών συναλλαγών, συζητήθηκαν στη συνεδρίαση του ΔΣ του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), με θέμα τις εξελίξεις στην αγορά λόγω της πανδημίας και το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το ηλεκτρονικό εμπόριο στα προβλήματα που έχουν προκύψει.
έχουμε μια προοπτική να κινηθούμε γύρω στα 15 δισ. ευρώ ετησίως
Σε ανακοίνωση του επιμελητηρίου, ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Δουκίδης αναδεικνύει πέραν της προόδου και τις προοπτικές. «Πιστεύουμε ότι έχουμε μια προοπτική να κινηθούμε γύρω στα 15 δισ. ευρώ ετησίως» και επιπλέον «να πάμε περίπου στις 25.000 ελληνικές εταιρείες με οργανωμένο κανάλι πώλησης -το οποίο, βέβαια, μπορεί να είναι μόνον ψηφιακό ή να συνδυάζεται με το φυσικό» ανέφερε.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος σημείωσε ότι «ανεξάρτητα από το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση με την πανδημία, γνωρίζουμε πλέον ότι το μέλλον της αγοράς είναι ψηφιακό. Και δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προσαρμοστούμε. Μικροί και μεγάλοι, σε κάθε τομέα της εμπορικής δραστηριότητας».
Ο πρόεδρος αναφέρθηκε στις δράσεις του ΕΒΕΑ προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου και σε συγκεκριμένα ψηφιακά εργαλεία, όπως η πλατφόρμα www.directmarket.gr. Υπενθυμίζεται ότι το ΕΒΕΑ παρέχει στο σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους τρόπους και με σύνδεση μόνο σε ένα σημείο. Η υπηρεσία αυτή θα παρέχεται δωρεάν, τουλάχιστον για τους πρώτους έξι μήνες του 2021 και για όσο διαρκεί η πανδημία.
Επίσης, το επιμελητήριο δημιούργησε ένα ακόμη εργαλείο για τις επιχειρήσεις οι οποίες πραγματοποιούν πωλήσεις B2B και επηρεάζονται από την αναστολή της διοργάνωσης εμπορικών εκθέσεων. Πρόκειται για το AthEns VtradE, ένα τρισδιάστατο ψηφιακό εκθετήριο, το οποίο φιλοξενεί εικονικά περίπτερα. Το κόστος λειτουργίας και αυτής της υπηρεσίας καλύπτεται από το ΕΒΕΑ για ένα έτος.
Αυτό το οποίο ζούμε από πέρυσι με αφορμή την πανδημία είναι ο μεγαλύτερος μετασχηματισμός του λιανεμπορίου τα τελευταία 50 χρόνια.
Η ανάπτυξη του e-comerce σε αριθμούς
Όπως διευκρίνισε ο κ.Δουκίδης «Αυτή τη στιγμή, παγκοσμίως, ο τζίρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανέρχεται σε 5 τρισ. δολάρια. Το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο, το 2020 αναπτύχθηκε περίπου κατά 25% λόγω της πανδημίας.
Στην Ευρώπη η αγορά είναι γύρω στα 800 δισ., ενώ στην Ελλάδα πιστεύουμε -δεν έχουμε ακόμα τα τελευταία στοιχεία- ότι το 2020 το Ηλεκτρονικό ήταν κοντά στα 11 δισ. ευρώ, το οποίο σημαίνει μια αύξηση περίπου 35% σε σχέση με το 2019.
Το 60% των χρηστών διαδικτύου πλέον στην Ελλάδα έχει κάνει μια αγορά μέσω Ίντερνετ. Αυτό το ποσοστό πέρυσι ήταν 30%. Άρα είχαμε διπλασιασμό των χρηστών. Βέβαια, είμαστε πολύ μακριά από το 92%, που είναι ο μέσος όρος των χρηστών διαδικτύου στη Δυτική Ευρώπη που αγοράζει. Είμαστε ακόμα μακριά από τους μέσους όρους της Ευρώπης.
Παρ’ όλα αυτά, μέσα στο 2020, είδαμε σε κάποιες κατηγορίες δεκαπλασιασμό και εικοσαπλασιασμό των αγορών. Για παράδειγμα, στα τρόφιμα: 11 φορές πάνω κινήθηκε η αγορά του 2020 σε σχέση με το 2019. Όμως, μόνο το 40% των χρηστών, αυτών που αγόρασαν μέσω Ίντερνετ έμειναν ικανοποιημένοι. Άρα είχαμε μια εξάπλωση και λόγω των γνωστών προβλημάτων της πανδημίας, αλλά οι καταναλωτές δεν έμειναν και πολύ ικανοποιημένοι.
Είχαμε προβλήματα στη διαθεσιμότητα προϊόντων και στις παραδόσεις. Υπήρχε υπερφόρτωση των sites και της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, μεγάλη δυσαρέσκεια καταναλωτών και υψηλό κόστος.
Είχαμε όμως και μεγάλες ανακατατάξεις. Είχαμε για πρώτη φορά εταιρείες από την επαρχία να κάνουν τεράστια εθνική κάλυψη. Και μάλιστα, με εξαιρετική εξυπηρέτηση.
Είχαμε νέους παίκτες, αλλά και προϊοντικές κατηγορίες που δεν πιστεύαμε ποτέ ότι θα τις αγοράσουμε μέσα από το διαδίκτυο, π.χ. τα τρόφιμα.
Επίσης είδαμε συνοικιακά καταστήματα να κινούνται ιδιαίτερα δυναμικά. Και βεβαίως, είχαμε σημαντικές ανακατατάξεις στους κλάδους των υπηρεσιών. Για παράδειγμα, στον χώρο του delivery αυτή τη στιγμή το 2020 είχαμε 8 νέα start ups, 3 εκ των οποίων κάνουν εξαιρετική δουλειά και παίρνουν σημαντικό κομμάτι από τους πολύ γνωστούς κούριερ. Εξειδικεύονται όμως σε συγκεκριμένα προϊόντα».
Προοπτικές
Μετά την εκτίμηση του κ. Δουκίδη, ότι υπάρχει η προοπτική το ηλεκτρονικό εμπόριο να “εισπράττει” ακόμα και 15 δισ. ευρώ ετησίως. Κι ενώ το 50% της αγοράς είναι γύρω από τον τουρισμό… το σενάριο θα επαληθευτεί εάν κινηθεί σωστά και ο τουρισμός το επόμενο διάστημα.
Υπάρχει επίσης η προοπτική οι εταιρείες με οργανωμένα κανάλια πώλησης να φτάσουν περίπου στις 25.000 ελληνικές. Κι αυτό γιατί θα υπάρξει σίγουρα εμπλοκή μικρών εταιρειών, γιατί αυτή τη στιγμή τα διαθέσιμα εργαλεία είναι πιο φθηνά και μάλιστα, είναι software service. Δεν χρειάζεται επένδυση χρημάτων στην αρχή.
«Υπάρχουν και κάποια προγράμματα, όπως τώρα αυτό το πρόγραμμα που ‘’τρέχει” από το υπουργείο Ανάπτυξης για να βοηθηθούν περίπου 18.000 επιχειρήσεις και υπάρχουν και κλαδικοί φορείς που υποστηρίζουν, όπως τα επιμελητήρια ή διάφοροι εμπορικοί σύλλογοι».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ