THEPOWERGAME
Το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» ήταν ένα από τα θέματα που απασχόλησαν τα πηγαδάκια μεταξύ των εκπροσώπων των ελληνικών βιομηχανιών που είχαν παρουσία στη διεθνή έκθεση τροφίμων Sial που ολοκληρώθηκε χθες στο Παρίσι. Όπως ανέφεραν στο powergame.gr επιχειρηματίες του κλάδου, οι περισσότεροι ούτε καν μπήκαν στην διαδικασία να συζητήσουν είτε με το Υπουργείο Ανάπτυξης (σ.σ. ο κλάδος εκπροσωπήθηκε από τον ΣΕΒΤ) είτε με τα σούπερ μάρκετ, καθώς θεωρούν ότι τα προϊόντα που θα μονοπωλήσουν το καλάθι του νοικοκυριού θα είναι τα private label.
Όπως εξηγούν στο powergame.gr εκπρόσωποι της βιομηχανίας, από τη στιγμή που την επιλογή των προϊόντων θα την κάνουν τα ίδια τα σούπερ μάρκετ, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα θέλουν να «διαφημίσουν» τα προϊόντα με το δικό τους σήμα παρά κάποιου επώνυμου προμηθευτή τους. Μάλιστα, όταν η τιμή του κάθε προϊόντος ξεχωριστά, καθώς και του αθροίσματος, θα συγκρίνεται με τα καλάθια των ανταγωνιστικών αλυσίδων – τόσο μέσα από την εφαρμογή e-katanalotis του Υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και από τους ίδιους τους καταναλωτές – τα private label φαντάζουν μονόδρομος για να προκύψει το φθηνότερο καλάθι – πρωταθλητής εντυπώσεων.
Εάν και το «καλάθι του νοικοκυριού» έχει ως στόχο να καλύψει βασικές ανάγκες οικογενειών με ιδιαίτερα χαμηλά εισοδήματα, όπου έτσι και αλλιώς αποτελούν πελάτες της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται με επώνυμα προϊόντα φοβούνται ότι ο θόρυβος που θα προκληθεί αλλά και η «δωρεάν διαφήμιση» που θα υπάρξει το πρώτο διάστημα εφαρμογής του μέτρου, θα οδηγήσει και καταναλωτές που δεν είχαν ως πρώτη επιλογή τα private label να στραφούν προς αυτά ή να τα εξετάσουν έως εναλλακτική. Παράλληλα, δεν κρύβουν την ανησυχία τους ότι και συνάδελφοί τους, που είτε έχουν «αρκετό λίπος να κάψουν» είτε αυτοί που βρίσκονται στον αντίποδα και «παίζουν την τελευταία τους ζαριά», μπορεί να μπουν σε ένα παιχνίδι μειοδοσίας που είναι ικανό να φέρει αναστάτωση σε συγκεκριμένες κατηγορίες.
Αυξάνουν μερίδια τα Private Label
To μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού» έρχεται και σε μια περίοδο όπου τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκονται ξανά σε ανοδική πορεία στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε τυχαίο δείγμα 1.500 νοικοκυριών με μηχανογραφημένο σύστημα CATI, το 31,8% των προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας. Το συγκεκριμένο ποσοστό αποτελεί το υψηλότερο που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της έρευνας. Στο θέμα της τιμής, η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος (86,4% από 72,9% πέρυσι) θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καλύτερη τιμή.
Η μεγάλη ταχύτητα ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά αποδεικνύεται από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI που δείχνουν ότι οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν κατά 10,2% από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο εφέτος διαμορφώνοντας μερίδιο αγοράς στο 15,9% από 14,8% το 2021. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις σε αξία των επώνυμων (branded) προϊόντων το ίδιο διάστημα αυξήθηκαν κατά 1,2%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα είναι από τις χώρες στην Ευρώπη όπου τα μερίδια των private label είναι από τα χαμηλότερα. Συγκεκριμένα, με βάση στοιχεία του έτους 2021, το μερίδιο αξίας της ιδιωτικής ετικέτας στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 42,1%, στην Ελβετία 51,9%, στην Ισπανία 41,6% και στην Ολλανδία 43,8%. Τα μερίδια όγκου πωλήσεων είναι ακόμα μεγαλύτερα για την ιδιωτική ετικέτα. Για παράδειγμα, το μερίδιο όγκου πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο ανήλθε στο 50,4%, στην Ελβετία 57,6%, στην Ισπανία 49,9% και στην Ολλανδία 49,8%, κατά το προηγούμενο έτος.