Γ.Δ.
1402.98 +0,10%
ACAG
+0,75%
5.39
BOCHGR
+2,75%
4.48
CENER
0,00%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,85%
8.27
NOVAL
0,00%
2.31
OPTIMA
+1,10%
12.86
TITC
0,00%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,29%
1.4
ΑΒΕ
-0,43%
0.458
ΑΔΜΗΕ
+0,21%
2.35
ΑΚΡΙΤ
-5,11%
0.65
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-0,07%
1.5295
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.46
ΑΡΑΙΓ
+0,21%
9.6
ΑΣΚΟ
+1,58%
2.57
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
0,00%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
-0,58%
5.16
ΒΙΟΚΑ
+0,57%
1.765
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,56%
18
ΔΑΑ
+0,13%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,43%
11.7
ΔΟΜΙΚ
+4,44%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.29
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.41
ΕΕΕ
-0,41%
33.6
ΕΚΤΕΡ
+0,55%
1.454
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+4,55%
2.07
ΕΛΛ
+2,29%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,98%
1.648
ΕΛΠΕ
+1,87%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+0,65%
1.85
ΕΛΧΑ
+2,56%
1.846
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.135
ΕΤΕ
+0,23%
6.94
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+0,15%
2.039
ΕΧΑΕ
+1,40%
4.36
ΙΑΤΡ
0,00%
1.54
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
+0,29%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.75
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,69%
0.905
ΙΝΤΕΚ
+0,35%
5.69
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.974
ΙΝΤΚΑ
-1,89%
2.6
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,03%
1.435
ΚΟΡΔΕ
+3,41%
0.424
ΚΟΥΑΛ
+6,86%
1.09
ΚΟΥΕΣ
+0,54%
5.55
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.924
ΛΑΒΙ
+0,14%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.25
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+2,97%
2.08
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,99%
19.39
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.75
ΜΟΤΟ
+2,45%
2.51
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,16%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.7
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,32%
31.8
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,39%
0.257
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.9
ΟΛΠ
+0,67%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+0,89%
2.27
ΟΠΑΠ
0,00%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.79
ΟΤΕ
-0,07%
15.2
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.1
ΠΑΙΡ
+3,99%
0.99
ΠΑΠ
0,00%
2.38
ΠΕΙΡ
+0,98%
3.624
ΠΕΡΦ
0,00%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,27%
7.96
ΠΛΑΘ
0,00%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.176
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.595
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,31%
0.328
ΣΙΔΜΑ
+0,66%
1.535
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,47%
0.5
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.82
ΤΖΚΑ
-3,52%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+3,13%
8.25
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.212
ΦΡΛΚ
0,00%
3.55
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

10+1 καινοτομίες για τα δημόσια έργα

Τις δέκα συν μια σημαντικότερες καινοτομίες, που εισάγονται με την τροποποίηση του νόμου 4412 και διασφαλίζουν ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στα δημόσια έργα, παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, στη Βουλή.

Κατά την συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής με αντικείμενο το υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές», ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε πως πλέον θα πραγματοποιούνται έργα πιο γρήγορα, πιο οικονομικά και με μεγαλύτερη ευελιξία.

Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε το Υπουργείο Υποδομών, οι 10+1 καινοτομίες στα δημόσια έργα είναι οι εξής:

 

Οι 10+1 καινοτόμες αλλαγές του νόμου 4412 για τα δημόσια έργα

 

  1. Ενισχύεται το σύστημα μελέτη – κατασκευή και μετατοπίζεται η ευθύνη των μελετών στον ανάδοχο. Η διαδικασία δημοπράτησης των έργων θα μπορεί να ξεκινά πριν την έκδοση των περιβαλλοντικών όρων και οι δύο διαδικασίες θα προχωρούν παράλληλα. Μέχρι το πέρας της διαγωνιστικής διαδικασίας θα ολοκληρώνονται και οι περιβαλλοντικοί όροι, υπό τον όρο να μην μεταβάλλουν ουσιωδώς το αντικείμενο του έργου, κερδίζοντας έτσι πολύτιμο χρόνο.

    Ο κ. Καραμανλής έφερε ως παράδειγμα τα σιδηροδρομικά έργα, επισημαίνοντας ότι μπορεί να πάρει τρία χρόνια η περιβαλλοντική μελέτη και μετά άλλα τέσσερα η κατασκευή. «Κάποτε καλό είναι να πούμε ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε οκτώ χρόνια για να συνδέσουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα», τόνισε.

  2. Ξεκινάει πιο γρήγορα τη δημοπράτηση έργων ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας, έργων δηλαδή που είναι ενταγμένα στο άρθρο 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων. Στα μεγάλα έργα προβλέπεται, επίσης, η εφαρμογή διατάξεων για τις ιδιωτικές επενδύσεις, για την ταχύτερη δημοπράτησή τους.

  3. Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των μεγάλων εκπτώσεων, των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών. Ο κ. Καραμανλής έκανε λόγο για μία «πληγή», που είχε ως αποτέλεσμα τα έργα να μην μπορούν να ολοκληρωθούν ή τελικά να ολοκληρώνονται με καθυστερήσεις και με υπερβάσεις, κάτι που είχε επισημάνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Πλέον, θα πρέπει να αιτιολογείται όποια προσφορά έχει απόκλιση δέκα ποσοστιαίων μονάδων από τον μέσο όρο του συνόλου των προσφορών που υποβλήθηκαν. Και η αιτιολόγηση αυτή θα αποτελεί δεσμευτική συμφωνία, που θα αποτελεί μέρος της σύμβασης και δεν θα μπορεί να μεταβληθεί καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης της.

    «Με αυτό τον τρόπο θα σταματήσουμε το απίστευτο γαϊτανάκι των συμπληρωματικών συμβάσεων, που μόνο διαφανείς δεν είναι», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.

  4. Θεσμοθετείται η ιδιωτική επίβλεψη έργων και μελετών. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στις αντιδράσεις, που υπάρχουν ως προς αυτό το σημείο. Εξέφρασε όμως την άποψη ότι είναι υπερβολικές. Εξήγησε ειδικότερα ότι δίδεται η δυνατότητα, αλλά δεν υποχρεώνεται κανείς, να ασκηθεί επίβλεψη και από πιστοποιημένο δημόσιο φορέα. Υπογράμμισε δε ότι το κράτος θα έχει πάντα την εποπτεία όλης της διαδικασίας, κάτι που γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  5. Μετατρέπεται το σύστημα παρακολούθησης των έργων από ελεγκτικό – που είναι έως σήμερα – σε δηλωτικό. Έτσι διευκολύνεται η διαδικασία, διασφαλίζεται η διαφάνεια κι επιταχύνονται οι πληρωμές, χωρίς επιπλέον κόστη. Σε περίπτωση που ο εργολάβος κάνει οτιδήποτε δεν είναι μέσα στη σύμβαση, ο πέλεκυς θα πέφτει βαρύς.

  6. Θεσμοθετείται – για έργα προϋπολογισμού άνω των 10 εκατομμυρίων ευρώ – η δυνατότητα διαιτητικής επίλυσης, κάτι που επίσης γίνεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  7. Προωθείται ο εκσυγχρονισμός, η ψηφιοποίηση και η απλοποίηση των διαδικασιών, με την υποχρεωτική τήρηση από τον ανάδοχο ηλεκτρονικού ημερολογίου του έργου.

  8. Καταπολεμούνται οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των έργων με δύο τρόπους: Στις διακηρύξεις για έργα εκτιμώμενης αξίας σύμβασης μεγαλύτερης του ενός εκατομμυρίου ευρώ, παρέχεται η δυνατότητα πρόβλεψης κινήτρου – μπόνους πρόσθετης αμοιβής ίσης έως 5% της συμβατικής δαπάνης, για παράδοση έργων νωρίτερα από τη συμβατική προθεσμία, κάτι που επίσης γίνεται σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Επίσης καθιερώνεται πλέον αυτοδίκαιη λύση της σύμβασης μετά την πάροδο 24 μηνών από τη λήξη του συμβατικού χρόνου για συμβάσεις μελετών και αυξάνεται ο χρόνος υποχρεωτικής εγγύησης στα πέντε έτη για τα έργα.

  9. Καταργούνται οι κληρώσεις για την ανάδειξη των επιτροπών, που επέφεραν υπερβολικές καθυστερήσεις στην διεξαγωγή των διαγωνισμών και που δημιουργούσαν τραγελαφικές καταστάσεις σε πολλούς Δήμους και Περιφέρειες. Ταυτόχρονα, όμως, καθίσταται υποχρεωτική η ανάρτηση της μελέτης του έργου πριν την προκήρυξή του, ώστε οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό να διαμορφώνουν πλήρη εικόνα.

  10. Καταργείται η υποχρέωση ετήσιας κατάρτισης καταλόγου για τη δυνατότητα ανάθεσης, κάτι που αποτελούσε πάγιο αίτημα των φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης γιατί τους έδενε τα χέρια στη διαχείριση ακόμα και δαπανών μικρών συμβάσεων. Ταυτόχρονα, εξορθολογίζονται τα όρια απευθείας ανάθεσης και γίνονται 30.000 ευρώ για μελέτες και προμήθειες και 60.000 ευρώ για δημόσια έργα. 

10+1: Το ένα επιπλέον σημείο, με το οποίο έκλεισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών: Θεσπίζεται το Ενιαίο Σύστημα Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών. Κάτι που όπως τόνισε ενισχύει την ποιότητα και τη διαφάνεια και διασφαλίζει χαμηλότερο κόστος των έργων.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι ο νόμος 4412 για τα δημόσια έργα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν τόσο πρόχειρος και τόσο προβληματικός, ώστε η ίδια η κυβέρνηση που τον ψήφισε αναγκάστηκε στη συνέχεια να τον τροποποιήσει ούτε μία… ούτε δύο…, αλλά 385 φορές. Τόνισε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δημιουργεί ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις και έκανε λόγο για μία απαραίτητη μεταρρύθμιση που «ουσιαστικά αφορά κάθε πολίτη που συναλλάσσεται με το Δημόσιο γιατί βοηθούν το κράτος να κάνει τη δουλειά του σωστότερα και πιο αποτελεσματικά».

Απάντηση στο ΣΥΡΙΖΑ και σε όσους ενεργούν δήθεν στο όνομα της παράταξης της ΝΔ

Ο κ. Καραμανλής έδωσε όμως στην αρχή της ομιλίας του ξεκάθαρη απάντηση στο ΣΥΡΙΖΑ για την υπόθεση Λιγνάδη, αλλά και σε όσους ενεργούν δήθεν στο όνομα της παράταξης της ΝΔ.

Έκανε λόγο για απαράδεκτα υπονοούμενα εναντίον της Υπουργού Πολιτισμού, του Πρωθυπουργού και εντέλει ολόκληρης της παράταξης από την αξιωματική αντιπολίτευση ή μέρος αυτής. Και σχολίασε ότι το όργιο φημών και σκανδαλοθηρίας αναφορικά με την υπόθεση αυτή, φέρνει στη μνήμη του τον ακραίο πολιτικό λόγο του ΣΥΡΙΖΑ την εποχή του Μνημονίου.

«Άλλο λοιπόν κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ η δίκαιη κριτική προς ορισμένους χειρισμούς κι άλλο ο εκτροχιασμός σε ένα κύμα συκοφαντιών και τοξικής λάσπης, που δεν βοηθάει τον πολιτικό διάλογο», συνέχισε ο κ. Καραμανλής. Αναγνώρισε ότι «λάθη προφανώς γίνονται και είναι ανθρώπινο], τόνισε όμως ότι δεν μπορεί να αξιοποιούνται για εκτόξευση λάσπης.

Πρόσθεσε μάλιστα πως: «Αυτό πρέπει να το ξέρουνε και όσοι ενεργούν δήθεν στο όνομα αυτής της παράταξης συμμετέχοντας με τρόπο δόλιο, θα έλεγα, στις προσπάθειες σπίλωσης, τόσο του Πρωθυπουργού, όσο και της ιστορικής παράταξης της Νέας Δημοκρατίας».

Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η ΝΔ είναι η παράταξη του μέτρου και του ορθολογισμού. Εκφράστηκε θετικά για το έργο της κ. Μενδώνη, αναφέροντας ότι ο ίδιος ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει συνεργαστεί μαζί της άψογα, τόσο στα ζητήματα του μετρό Θεσσαλονίκης όσο και σε άλλα πολλά ζητήματα. Και κατέληξε με την επισήμανση πως: «Όλα αυτά δεν βοηθούν στην απόδοση δικαιοσύνης στα θύματα τέτοιων ενεργειών, που βρίσκουν επιτέλους το σθένος να βγούνε και να μιλήσουν».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!