Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Δέκα δισ. επενδύσεις για να γίνουν πράσινες οι εθνικές οδοί

Οι αριθμοί μπορεί να φαντάζουν υπερβολικοί, αλλά οι πρώτες εκτιμήσεις ανεβάζουν το συνολικό ύψος των επενδύσεων που απαιτούνται για να «πρασινίσουν» οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας στα 10 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα κεφάλαια που χρειάζονται για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και «σταθμών φόρτισης» για φορτηγά και λεωφορεία στο εθνικό οδικό δίκτυο, καθώς για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και για την αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό το υπουργείο Υποδομών, όπως αποκάλυψε χθες το powergame.gr, εξετάζει το ενδεχόμενο παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων ώστε να επενδύσουν κεφάλαια και οι παραχωρησιούχοι.

Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν πως η επεξεργασία του σχεδίου βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, «σε επίπεδο παρουσιάσεων», ώστε να εξεταστεί ποιοι σύμβουλοι πρέπει να αναζητηθούν (χρηματοοικονομικός, νομικός, κ.λπ.). Έχουν όμως γίνει «ανεπίσημες συζητήσεις» με τους παραχωρησιούχους και έχουν αναλυθεί διάφορα σενάρια. Όπως η ένταξη στο ίδιο πακέτο πρόσθετων έργων του νέου συστήματος διοδίων που θα επιτρέπει μεταξύ άλλων και χιλιομετρική χρέωση. Καθώς και των έργων εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε πρανή ή σε διαχωριστικές νησίδες του εθνικού δικτύου, όπως επίσης έγραψε το powergame.gr.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο, καθώς μπορεί να απαιτηθεί μεγάλο διάστημα διαπραγματεύσεων, είναι η γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποστηρίζουν πρόσωπα που ασχολούνται με το σχέδιο. Υπάρχουν, βέβαια, παραδείγματα στην Ευρώπη όπου οι συμβάσεις παρατάθηκαν με τους παραχωρησιούχους να αναλαμβάνουν την υποχρέωση υλοποίησης πρόσθετων έργων. Το ερώτημα είναι αν οι εγκρίσεις, στην περίπτωση που υποβληθεί τελικά σχέδιο επέκτασης των συμβάσεων, δοθούν σε χρόνο που θα επιτρέπει να καλυφθούν οι στόχοι της Κομισιόν για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030.

Οι εκτιμήσεις για επενδύσεις 10 δισ. ευρώ ώστε να αποκτήσουν ενεργειακή αυτονομία και να “πρασινίσουν” οι οδικοί άξονες ακούγονται υπερβολικές, ειδικά σε μια περίοδο που αναζητούνται κεφάλαια για έργα σε άλλους, κρίσιμους τομείς. Όμως μια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, της ACEA, που δημοσιεύθηκε την περασμένη Άνοιξη, είναι αποκαλυπτική. Όπως αναφέρεται «απαιτείται ένας ισορροπημένος συνδυασμός ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων ώστε να εξασφαλιστεί η ταχεία ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης στην Ευρώπη, ειδικά για τους δημόσιους φορτιστές για χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν διαθέτουν υποδομή στο σπίτι τους».

Μόνο για την κάλυψη των αναγκών των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων (ΙΧ) απαιτούνται μέχρι το 2030 περίπου 6,8 εκατομμύρια δημόσιοι φορτιστές. Η συνολική επένδυση πανευρωπαϊκά, ώστε να επιτευχθούν οι κοινοτικοί στόχοι ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με τη μελέτη της ACEA προσεγγίζει τα 280 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 και περιλαμβάνει το δίκτυο ιδιωτικών και δημοσίων φορτιστών αλλά και την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων και τις νέες μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) ώστε να καλυφθεί η πρόσθετη ζήτηση.

Με άλλα λόγια, χρειάζονται 184 σημεία φόρτισης κάθε 100 χιλιόμετρα στο βασικό (εθνικό) οδικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόνο για να εξυπηρετούνται οι οδηγοί ΙΧ χωρίς καθυστερήσεις και πολύωρες αναμονές, όπως σήμερα. Θα απαιτηθούν επίσης 51 ταχυφορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα εθνικού οδικού δικτύου για την εξυπηρέτηση των φορτηγών.

Ακόμα και αν δεν επιτευχθούν οι εξαιρετικά φιλόδοξοι κοινοτικοί στόχοι, τα κεφάλαια που απαιτούνται είναι πολύ μεγάλα, τόσο από τις εταιρείες παραχώρησης, όσο και από τους διαχειριστές των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό και υπάρχει η συζήτηση για επέκταση των συμβάσεων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!