Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Οδικό δίκτυο: Ανοιχτή η παράταση των συμβάσεων – Οι 3 κατηγορίες έργων

Η παράταση των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, οι περισσότερες από τις οποίες λήγουν την περίοδο 2037 – 2041, είναι μία από τις λύσεις που εξετάζουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να προχωρήσει σειρά έργων αναβάθμισης.

Σύμφωνα με ανώτερα στελέχη του υπουργείου, η χώρα μας έχει υποχρέωση εγκατάστασης εκατοντάδων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων ανά συγκεκριμένες αποστάσεις των οδικών αξόνων. Γι’ αυτό τον λόγο μια από τις λύσεις που μελετώνται είναι να αναλάβουν οι παραχωρησιούχοι το κόστος της επένδυσης που απαιτείται με παράλληλη επέκτασης των συμβάσεων.

Στο ίδιο πακέτο νέων έργων μπορεί να ενταχθεί και το φιλόδοξο σχέδιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάρκων κατά μήκος των οδικών αξόνων στο οποίο έχει αναφερθεί αρκετές φορές και ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Αντίστοιχα σχέδια προωθούνται σε αρκετές χώρες της Ευρώπης. Για παράδειγμα, στη Γαλλία βρίσκεται σε φάση υλοποίησης σχέδιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάνελ στη διαχωριστική νησίδα των εθνικών οδών. Η αξιοποίηση των πρανών και των διαχωριστικών νησίδων για παραγωγή πράσινης ενέργειας που θα καλύπτει τις ανάγκες των οδικών αξόνων και όχι μόνο έχει συμπεριληφθεί και στο πρόσφατο σχέδιο REPowerEU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Ένα ακόμα έργο που μπορεί να ενταχθεί στο πακέτο επενδύσεων που θα συνδυαστεί με τις επεκτάσεις των συμβάσεων παραχώρησης αφορά το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων. Μέσω του νέου συστήματος δεν επιδιώκεται μόνο η καλύτερη και «ζωντανή» ενημέρωση του δημοσίου (που έχει λαμβάνειν) για τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και η ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, νέων δυνατοτήτων χρεώσεων, κ.λπ.

Το συγκεκριμένο έργο έχει ενταχθεί, με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στο Ταμείο Ανάκαμψης. Τους τελευταίους μήνες έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια υλοποίησης μεταξύ των οποίων και η από κοινού προώθηση με το φιλόδοξο έργο εγκατάστασης υποδομής κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G) στο δίκτυο εθνικών οδών. Το τελευταίο έργο (5G Corridors), που είναι ένα από τα πρώτα του είδους στην Ε.Ε. έχει επίσης ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ωρίμανσης.

Οι υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων λήγουν το 2037 (Άξονας Κεντρικής Ελλάδας, Ιόνια Οδός και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια, τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), το 2038 (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και μετά το 2041 (Ολυμπία Οδος δηλαδή το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος). Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε εξετάσει, με βάση μοντέλο που είχαν εφαρμόσει κάποιες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Κροατία και η Γαλλία, την παράταση των συμβάσεων παραχώρησης προκειμένου να εκτελεστούν έργα επεκτάσεων, τα αντιπλημμυρικά έργα, κ.α.. Είχε, μάλιστα, συσταθεί και σχετική επιτροπή στο υπουργείο Υποδομών αλλά το σχέδιο δεν προχώρησε. Τώρα φαίνεται πως επανέρχεται στο τραπέζι καθώς απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις αναβάθμισης των οδικών αξόνων ειδικά με αφορμή την ηλεκτροκίνηση και την πράσινη ενέργεια.

Ειδικά στην ηλεκτροκίνηση, για να εξασφαλιστεί, όπως επιδιώκει η ΕΕ πως οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα έχουν την ίδια εμπειρία που έχουν σήμερα οι οδηγοί βενζινοκίνητων ΙΧ (π.χ. να ταξιδεύουν τον ίδιο χρόνο), θα απαιτηθεί η εγκατάσταση περίπου 184 ταχυφορτιστών για κάθε 100 χιλιόμετρα οδικών αξόνων. Τα στοιχεία προέρχονται από την ACEA, την ευρωπαϊκή ομοσπονδία των εταιρειών αυτοκινήτων. Εκατοντάδες χιλιάδες φορτιστές θα απαιτηθούν πανευρωπαϊκά μέχρι το 2030 και για την κάλυψη των αναγκών των φορτηγών και των λεωφορείων για τα οποία πρέπει να δημιουργηθούν και ολόκληρα «πάρκα φόρτισης».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!