Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

ΚΤΕΛ: Ξεκίνησε η διετής μάχη για τις υπεραστικές συγκοινωνίες

Έπειτα από πολυετείς καθυστερήσεις, απανωτών κυβερνήσεων, έλαχε στη σημερινή να ξεκινήσει τη διαδικασία ανοίγματος της αγοράς επιβατικών υπεραστικών μεταφορών, που σήμερα μονοπωλείται από τα ΚΤΕΛ. Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιμένουν με βάση τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, τα γνωστά ορόσημα, να έχει ψηφιστεί η σχετική νομοθεσία μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για το άνοιγμα της αγοράς, τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι διαγωνισμοί επιλογής των εταιρειών που θα αναλαμβάνουν το συγκοινωνιακό έργο, κ.λπ. Στο υπουργείο βρίσκονται μεταξύ σφύρας και άκμονος αφού από τη μία πρέπει να διασφαλίσουν πως θα ανοίξει ουσιαστικά η αγορά και από την άλλη πως δεν θα μετατραπεί σε ξέφραγο αμπέλι, όπως υποστηρίζουν.

Οι διαπραγματεύσεις με τις υπηρεσίες της Κομισιόν συνεχίζονται ακόμα και αυτές τις ημέρες με επίκεντρο ορισμένα σημεία του σχεδίου νόμου. Αντιδράσεις υπάρχουν και από τις εταιρείες τουριστικών λεωφορείων που εκπροσωπούνται από τη Γενική Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ). Το σχέδιο νόμου προβλέπει πως εντός διετίας θα έχουν ψηφιστεί / εγκριθεί όλοι οι όροι για το άνοιγμα της αγοράς.

Το παζάρι για τους σταθμούς…

Το σχέδιο νόμου προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως οι υποψήφιοι για να διεκδικήσουν συγκοινωνιακό έργο στις υπεραστικές επιβατικές μεταφορές πρέπει να διαθέτουν σταθμούς ή να καταθέσουν εγγυήσεις πως θα έχουν σταθμούς με την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού. Ο πρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ Άρης Μαρίνης, που διοικεί την Panolympia, μία από τις ισχυρότερες εταιρείες στον τομέα των τουριστικών λεωφορείων, υποστηρίζει πως ουδέποτε θα αδειοδοτήσει μια κρατική υπηρεσία νέο σταθμό! Συνεπώς, λέει, αυτή η πρόβλεψη λειτουργεί υπέρ των ΚΤΕΛ. Άλλη άποψη έχουν στο υπουργείο και τονίζουν πως χωρίς σταθμό δε μπορεί να λειτουργήσει εταιρεία υπεραστικών συγκοινωνιών!

Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν καταθέσει μια ενδιάμεση λύση που δε βρίσκει σύμφωνούς ούτε τα ΚΤΕΛ, ούτε την κυβέρνηση! Προτείνουν πως αν σε μια περιοχή (π.χ. Αχαϊα) γίνει διαγωνισμός και αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο ένας άλλος επενδυτής και όχι τα ΚΤΕΛ, τότε αυτός ο επενδυτής να χρησιμοποιεί, με βάση προσυμφωνημένους όρους, τον σημερινό σταθμό των ΚΤΕΛ. Το παζάρι συνεχίζεται πάντως.

Το σχέδιο νόμου έρχεται να αντιμετωπίσει πλήθος στρεβλώσεων στις επιβατικές υπεραστικές μεταφορές όπως η απουσία κρατικής στήριξης για τις άγονες γραμμές, αντίστοιχη με αυτή που υπάρχει για το σιδηρόδρομο. Η απουσία πλαισίου για τις άγονες γραμμές στα λεωφορεία είναι ο κύριος λόγος για το ακριβό εισιτήριο – από τα ακριβότερα στην Ευρώπη – που πληρώνουν σήμερα οι Έλληνες στα ΚΤΕΛ αφού στην ουσία επιδοτούν αυτοί (και όχι το δημόσιο) τα μη εμπορικά δρομολόγια. Κάποιοι στην κυβέρνηση θεωρούν πως το ξεκαθάρισμα του πλαισίου μπορεί να φέρει και διεθνείς επενδυτές στην αγορά. Γι’ αυτό και δεν το καλοδέχονται κάποιοι από τα ΚΤΕΛ αν και εμφανίζονται ως ευνοημένοι!

Με τη μάχη να κορυφώνεται αυτές τις ημέρες, με την ΓΕΠΟΕΤ να προαναγγέλλει προσφυγές στα ελληνικά και διεθνή δικαστήρια και το υπουργείο να ξεκαθαρίζει πως «άλλο άνοιγμα αγοράς και άλλο συνθήκες ζούγκλας», το ερώτημα είναι «υπάρχουν ξένοι επενδυτές που ενδιαφέρονται για τις υπεραστικές μεταφοράς στην Ελλάδα;». Μέχρι στιγμής δεν έχει εμφανιστεί κάποιος, λένε οι γνωρίζοντες. Οι ίδιοι, όμως, προσθέτουν πως τρεις – τέσσερις μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι περιμένουν να ολοκληρωθεί το πλαίσιο και θα εμφανιστούν! Η ιταλική FSI, που ελέγχει την Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ), έχει, για παράδειγμα, μεγάλη παρουσία στις υπεραστικές συγκοινωνίες.

Η Ελλάδα δεν έχει μείνει πίσω μόνο στην αναβάθμιση των υπηρεσιών, του στόλου οχημάτων, της ανάπτυξης συνδυαστικών υπηρεσιών (να συνδέονται τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ με του τρένου), της τηλεματικής, κ.α. στις υπεραστικές επιβατικές μεταφορές. Τεράστια υστέρηση καταγράφεται και στις εμπορευματικές οδικές μεταφορές με τη χώρα μας να διαθέτει τον πλέον πεπαλαιωμένο στόλο φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να μην λειτουργεί κανένα εμπορευματικό κέντρο, να διαθέτει κατακερματισμένη αγορά με πλήθος μικρών εταιρειών που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις των logistics, κ.α.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!