THEPOWERGAME
Με τις προθεσμίες να θεωρούνται ασφυκτικές, (και κάποιους να προβλέπουν παράταση αφού πρέπει να εκδηλώσουν ενδιαφέρον στις 2 Δεκεμβρίου, ελληνικοί και διεθνείς όμιλοι έχουν ξεκινήσει αγώνα δρόμου προκειμένου να συγκροτήσουν τα σχήματα που θα διεκδικήσουν τη μεγάλη σύμβαση για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ύψους 292 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ), που θα είναι στην ουσία η πρώτη είσοδος ιδιώτη στη λειτουργία μέσου μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς έπειτα από δεκαετίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σίγουρος υποψήφιος για τη σύμβαση ΣΔΙΤ πρέπει να θεωρείται η κοινοπραξία HitachiRail–Ansaldo–ΑΚΤΩΡ η οποία κατασκευάζει σήμερα το μετρό Θεσσαλονίκης. Η ιαπωνική HitachiRail, που εξαγόρασε την Ansaldo, συμμετέχει σήμερα και στην εταιρεία λειτουργίας του μετρό της Κοπεγχάγης που είναι επίσης χωρίς οδηγούς, μαζί με την ιταλική ΑΤΜ. Η τελευταία είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής ενημέρωσης του Μιλάνου.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες ενδιαφέρον για τη συγκρότηση σχήματος, πιθανώς με Γάλλους συνεταίρους, δείχνει και ο όμιλος Κοπελούζου, ενώ διεθνή συνέταιρο με εμπειρία στη λειτουργία δικτύων μετρό χωρίς οδηγούς αναζητεί και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο μεγαλύτερος παγκόσμιος παίκτης στα αυτόματα μετρό είναι η γαλλική Keolisπου φαίνεται να εξετάζει τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό για το μετρό Θεσσαλονίκης. Η Keolis, μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), λειτουργεί ή κατασκευάζει αυτή την περίοδο 330 χιλιόμετρα δικτύου μετρό χωρίς οδηγούς. Η παρουσία της επεκτείνεται από τη Γαλλία μέχρι τη Σαγκάη, το Λονδίνο, και το Ντουμπάι (εκεί λειτουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο αυτόματου μετρό στον κόσμο, μήκους 90 χιλιομέτρων).
Διεθνή παρουσία έχει τα τελευταία χρόνια και ένας άλλος γαλλικός όμιλος, η Régie autonome des transports parisiens (RATP), που λειτουργεί το συνεχώς αναπτυσσόμενο δίκτυο μετρό του Παρισιού.
Η συμμαχία με διεθνείς ομίλους είναι απαραίτητη για τους εγχώριους «παίκτες» καθώς το τεύχος του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ λειτουργίας και συντήρησης του μετρό Θεσσαλονίκης απαιτεί σημαντική εμπειρία. Ο υποψήφιος πρέπει για τουλάχιστον τρία συνεχόμενα έτη εντός των τελευταίων 10 ετών να έχει παράσχει υπηρεσίες λειτουργίας γραμμής/ών μετρό με τα εξής χαρακτηριστικά:
- Το μήκος γραμμής/ών σε ένα έργο είναι τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα
- Τουλάχιστον 10 σταθμοί είναι υπόγειοι.
- Το μέγεθος στόλου είναι τουλάχιστον 20 συρμοί.
- Η επιβατική κίνηση είναι τουλάχιστον 12.000 επιβάτες κατ’ ελάχιστον ανά ώρα και ανά κατεύθυνση.
Ταυτόχρονα πρέπει να διαθέτει εμπειρία σε λειτουργία του συνόλου του δικτύου του έργου με πλήρως αυτόματο σύστημα χωρίς οδηγό επί του συρμού, περιλαμβανομένης και της λειτουργίας ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων. Επιπλέον οι υποψήφιοι πρέπει για τουλάχιστον τρία συνεχόμενα έτη εντός των τελευταίων 10 ετών, να έχει εκτελέσει σε δίκτυο μετρό τις εξής εργασίες συντήρησης:
- Επιδομής με μήκος γραμμής/ών σε ένα δίκτυο τουλάχιστον δέκα χιλιομέτρων, από τα οποία τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα επιδομής να είναι υπόγειο.
- Έργων πολιτικού μηχανικού και αρχιτεκτονικών τελειωμάτων σε δίκτυο μετρό, όπου τουλάχιστον 10 σταθμοί είναι υπόγειοι.
- Του συνόλου του εξοπλισμού ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων (περιλαμβανομένου του συστήματος κομίστρου [ΑΣΣΚ] ενός δικτύου μεγέθους τουλάχιστον 10 χιλιομέτρων.