THEPOWERGAME
Μέχρι και 250 εκατ. ευρώ είναι πιθανό να επενδυθούν για την μετατροπή του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη σε ένα σύγχρονο διαμετακομιστικό εμπορευματικό κέντρο. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει αναλάβει την αδειοδοτική ωρίμανση του έργου, ώστε στην συνέχεια να δημοπρατηθεί διαγωνισμός παραχώρησης εκμετάλλευσης, είναι να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη μεγιστοποίηση της επένδυσης από τους ενδιαφερόμενους, ώστε να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η έκταση των 672 στρεμμάτων, που βρίσκεται στη δυτική πλευρά της πόλης.
Πρόκειται ουσιαστικά για τη δημιουργία ενός Θριάσιου Πεδίου για την Βόρεια Ελλάδα, αξιοποιώντας τη στρατηγική θέση του συγκεκριμένου ακινήτου. Με βάση σχετική μελέτη, το εκτιμώμενο αποτύπωμα του έργου, υπολογίζεται ότι θα συνεισφέρει 3.200 θέσεις εργασίας (άμεσες κι έμμεσες), ενώ η συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του υπολογίζεται σε 325 εκατ. ευρώ. Το εφάπαξ οικονομικό αντάλλαγμα για το δημόσιο υπολογίζεται σε 10 εκατ. ευρώ, ενώ σε ετήσια βάση, το αντάλλαγμα για την παραχώρηση του ακινήτου εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα από 300.000 έως κι 900.000 ευρώ για τη διάρκεια της παραχώρησης, αλλά κι ένα ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων που θα κυμαίνεται από 2,8% έως 4%. Το ελάχιστο εκτιμώμενο ύψος της επένδυσης υπολογίζεται μεταξύ 115 κι 120 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας μέχρι και τα 260 εκατ. ευρώ (μέγιστο).
Η γειτνίαση του ακινήτου με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθιστά τη μετατροπή του σε ένα εμπορευματικό κέντρο ως ιδιαίτερα ελκυστική επιλογή. Την προετοιμασία του διαγωνισμού έχει αναλάβει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (Project Preparation Facility – PPF). Εκτιμάται ότι το έργο θα είναι σε θέση να προκηρυχθεί κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του 2023, ενώ από πλευράς ενδιαφερομένων θεωρείται σχεδόν σίγουρη η παρουσία εταιρειών logistics, αλλά και κατασκευαστικών ομίλων, όπως άλλωστε είχε συμβεί και με την προηγούμενη προσπάθεια αξιοποίησης του ακινήτου του 2017, από την ίδια την ΓΑΙΑΟΣΕ, στην οποία έχει παραχωρηθεί η χρήση της έκτασης. Τότε, στον διαγωνισμό είχαν εκφράσει ενδιαφέρον όμιλοι, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, η Intrakat και ο όμιλος Μυτιληναίου.
Σχετικές μελέτες, όπως εκείνη της EY, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η πλέον συμφέρουσα και αποδοτική επιλογή είναι η μετατροπή του ακινήτου σε εμπορευματικό κέντρο logistics, λόγω της εγγύτητας, όχι μόνο με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και με την βιομηχανική περιοχή της Σίνδου. Παράλληλα, είναι εφικτή και η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι. Αυτό σημαίνει ότι το ακίνητο του Γκόνου θα μπορεί να λειτουργήσει τόσο για την διαλογή και συναρμολόγηση, ή μεταποίηση προϊόντων που προορίζονται για τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και για την προσωρινή τους αποθήκευση.