Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Τα νέα εργαλεία για την ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων

Ξεκινούν οι συνδυαστικές εκταμιεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και του Αναπτυξιακού Νόμου. Όπως ανέφεραν πρόσφατα οι δύο αναπληρωτές υπουργοί Ανάπτυξης & Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης και Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, η πολιτεία πλέον παρέχει την πιο πλούσια εργαλειοθήκη για την ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Ειδικότερα όπως είπε ο κ. Παπαθανάσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούν πλέον να συνδυάζουν τις φοροαπαλλαγές και τις ενισχύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο η χρήση των δανείων αυτών θα γίνεται με στόχο να μην ξεπερνιούνται τα όρια που θέτει ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΕΠ).

Έτσι, κάθε δάνειο του Ταμείου Aνάκαμψης θα μπορεί να ανέρχεται στο 50% του συνόλου του (επιλέξιμου) επενδυτικού σχεδίου, μείον την κρατική ενίσχυση που ήδη έχει λάβει από τον Αναπτυξιακό Νόμο. Αν ένα επενδυτικό σχέδιο (με όρους του ταμείου Ανάκαμψης) έχει ύψος 10 εκατ. ευρώ, και λάβει ενίσχυση π.χ. 3 εκατ. ευρώ, τότε το σχέδιο αυτό θα μπορεί να λάβει δάνειο ύψους μέχρι 2 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το επιλέξιμο ύψος του επενδυτικού σχεδίου μεταξύ Αναπτυξιακού Νόμου και Ταμείου Ανάκαμψης είναι διαφορετικό, αφού ο Αναπτυξιακός Νόμος δεν θεωρεί επιλέξιμες δαπάνες το ΦΠΑ, το κεφάλαιο κίνησης και τις δαπάνες μάρκετινγκ.

Ο νέος Αναπτυξιακός και το Ταμείο Ανάκαμψης

Ο νέος Αναπτυξιακός σε συνδυασμό με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μπορούν να λειτουργήσουν καταλυτικά για την επανεκκίνηση των επενδύσεων των επιχειρήσεων ανά την Ελλάδα για τη βελτίωση των υποδομών τους, τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δραστηριοτήτων τους, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ενισχύσεων είτε με μορφή δανεισμού είτε με μορφή επιχορηγήσεων θα δοθεί στην Περιφέρεια με σκοπό να αυξηθεί η τοπική απασχόληση και η οικονομική ανάπτυξη περιοχών της χώρας που υστερούν έναντι των μεγάλων αστικών κέντρων.

Εκτιμάται πως για κάθε ευρώ κρατικής ενίσχυσης ή δανεισμού με ευνοϊκούς όρους θα κινητοποιήσει τα διπλάσια ιδιωτικά κεφάλαια πολλαπλασιάζοντας τα οφέλη για την εκάστοτε επένδυση και περιοχή υλοποίησης του έργου.

Ο Αναπτυξιακός Νόμος προβλέπει κίνητρα που διαφοροποιούνται ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, τον σκοπό και τον προϋπολογισμό του επενδυτικού έργου καθώς και τον τόπο υλοποίησης της επένδυσης. Μεταξύ αυτών είναι η φορολογική απαλλαγή, η επιχορήγηση, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και η επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης.

Στις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις θα δοθούν φορολογικές απαλλαγές για τη συμμετοχή τους με μέγιστο ύψος τα 5 εκατ. ευρώ με σκοπό οι επιχορηγήσεις να διοχετευθούν στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις με μέγιστο ποσό επιχορήγησης τα 3 εκατ. ευρώ.

Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προσέλκυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ενισχύοντας τις πρώτες με ένα πρόσθετο ποσοστό 20% και τις δεύτερες με 10% σε σχέση με τα βασικά προβλεπόμενα ποσοστά ενίσχυσης ανά Περιφέρεια. Ενδεικτικά η ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων στη Θράκη μπορεί να ανέλθει στο 70% και των μεσαίων στο 60% έναντι του 50% που έχει ορισθεί για τη συγκεκριμένη περιοχή.

Ενίσχυση των επιχειρήσεων

Ο Αναπτυξιακός Νόμος δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα ενίσχυσης των επιχειρήσεων για λήψη συμβουλευτικών υπηρεσιών, κατάρτιση του προσωπικού τους σε νέες τεχνολογίες και διαδικασίες παραγωγής, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, απασχόληση ατόμων με ειδικές ανάγκες. Επιπλέον ενισχύει δράσεις ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία.

Στις ευνοημένες περιοχές περιλαμβάνονται ορεινές και οι παραμεθόριες περιοχές, τα μικρά νησιά έως 3.100 κατοίκους και οι δραστηριότητες εντός βιομηχανικών πάρκων.

Ιδιαίτερη στήριξη όμως παίρνουν και τα επενδυτικά σχέδια στις περιοχές δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, εφόσον πληρούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, δηλαδή βρίσκονται εντός των εδαφικών περιοχών που ορίζονται από την δίκαιη μετάβαση και ταυτόχρονα πληρούν τα κριτήρια της δραστηριότητας όπως η έρευνα, η καινοτομία, η ψηφιακή καινοτομία, η ψηφιακή συνδεσιμότητα, η κυκλική οικονομία, η πρόληψη και μείωση αποβλήτων καθώς και η αποθήκευση ενέργειας.

Οι ενισχύσεις για τη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση ενδεικτικά αφορούν στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλόπολης και των πέριξ Δήμων, δηλαδή Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης, ενώ ταυτόχρονα θα συμπεριληφθούν τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου καθώς και η Κρήτη.

Επιτάχυνση των διαδικασιών

Από τον νέο Αναπτυξιακό προκύπτει και επιτάχυνση των διαδικασιών, χωρίς καθυστέρηση στην υπαγωγή και την ολοκλήρωση των επιχειρηματικών σχεδίων ενώ με τη χρήση ενός υπερσύγχρονου, πληροφοριακού συστήματος θα παρακολουθείται η υποβολή των αιτήσεων αλλά και η πορεία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων μετά την υπαγωγή τους στον αναπτυξιακό νόμο.

Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τη Θράκη μετά από αρκετές δεκαετίες με σκοπό τη δημιουργία νέων επενδύσεων αλλά και την επαναλειτουργία επιχειρήσεων που είτε εγκαταλείφτηκαν είτε παρέμειναν σε φάση ημιολοκλήρωσης κατά την περίοδο των χρηματοδοτούμενων επενδύσεων από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης (Α, Β και Γ).

Οι επιχειρήσεις που υποβάλλουν αίτηση υπαγωγής στον Αναπτυξιακό νόμο θα πρέπει να υπολογίζουν πως τουλάχιστον το 25% του επενδυτικού σχεδίου θα προέλθει από δικούς της πόρους (ίδια κεφάλαια ή/και τραπεζικός δανεισμός) αλλά όχι από κρατική ενίσχυση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!