Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Τα νέα εργαλεία για την ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων

Ξεκινούν οι συνδυαστικές εκταμιεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και του Αναπτυξιακού Νόμου. Όπως ανέφεραν πρόσφατα οι δύο αναπληρωτές υπουργοί Ανάπτυξης & Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης και Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, η πολιτεία πλέον παρέχει την πιο πλούσια εργαλειοθήκη για την ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Ειδικότερα όπως είπε ο κ. Παπαθανάσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούν πλέον να συνδυάζουν τις φοροαπαλλαγές και τις ενισχύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο η χρήση των δανείων αυτών θα γίνεται με στόχο να μην ξεπερνιούνται τα όρια που θέτει ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΕΠ).

Έτσι, κάθε δάνειο του Ταμείου Aνάκαμψης θα μπορεί να ανέρχεται στο 50% του συνόλου του (επιλέξιμου) επενδυτικού σχεδίου, μείον την κρατική ενίσχυση που ήδη έχει λάβει από τον Αναπτυξιακό Νόμο. Αν ένα επενδυτικό σχέδιο (με όρους του ταμείου Ανάκαμψης) έχει ύψος 10 εκατ. ευρώ, και λάβει ενίσχυση π.χ. 3 εκατ. ευρώ, τότε το σχέδιο αυτό θα μπορεί να λάβει δάνειο ύψους μέχρι 2 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το επιλέξιμο ύψος του επενδυτικού σχεδίου μεταξύ Αναπτυξιακού Νόμου και Ταμείου Ανάκαμψης είναι διαφορετικό, αφού ο Αναπτυξιακός Νόμος δεν θεωρεί επιλέξιμες δαπάνες το ΦΠΑ, το κεφάλαιο κίνησης και τις δαπάνες μάρκετινγκ.

Ο νέος Αναπτυξιακός και το Ταμείο Ανάκαμψης

Ο νέος Αναπτυξιακός σε συνδυασμό με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μπορούν να λειτουργήσουν καταλυτικά για την επανεκκίνηση των επενδύσεων των επιχειρήσεων ανά την Ελλάδα για τη βελτίωση των υποδομών τους, τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δραστηριοτήτων τους, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ενισχύσεων είτε με μορφή δανεισμού είτε με μορφή επιχορηγήσεων θα δοθεί στην Περιφέρεια με σκοπό να αυξηθεί η τοπική απασχόληση και η οικονομική ανάπτυξη περιοχών της χώρας που υστερούν έναντι των μεγάλων αστικών κέντρων.

Εκτιμάται πως για κάθε ευρώ κρατικής ενίσχυσης ή δανεισμού με ευνοϊκούς όρους θα κινητοποιήσει τα διπλάσια ιδιωτικά κεφάλαια πολλαπλασιάζοντας τα οφέλη για την εκάστοτε επένδυση και περιοχή υλοποίησης του έργου.

Ο Αναπτυξιακός Νόμος προβλέπει κίνητρα που διαφοροποιούνται ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, τον σκοπό και τον προϋπολογισμό του επενδυτικού έργου καθώς και τον τόπο υλοποίησης της επένδυσης. Μεταξύ αυτών είναι η φορολογική απαλλαγή, η επιχορήγηση, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και η επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης.

Στις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις θα δοθούν φορολογικές απαλλαγές για τη συμμετοχή τους με μέγιστο ύψος τα 5 εκατ. ευρώ με σκοπό οι επιχορηγήσεις να διοχετευθούν στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις με μέγιστο ποσό επιχορήγησης τα 3 εκατ. ευρώ.

Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προσέλκυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ενισχύοντας τις πρώτες με ένα πρόσθετο ποσοστό 20% και τις δεύτερες με 10% σε σχέση με τα βασικά προβλεπόμενα ποσοστά ενίσχυσης ανά Περιφέρεια. Ενδεικτικά η ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων στη Θράκη μπορεί να ανέλθει στο 70% και των μεσαίων στο 60% έναντι του 50% που έχει ορισθεί για τη συγκεκριμένη περιοχή.

Ενίσχυση των επιχειρήσεων

Ο Αναπτυξιακός Νόμος δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα ενίσχυσης των επιχειρήσεων για λήψη συμβουλευτικών υπηρεσιών, κατάρτιση του προσωπικού τους σε νέες τεχνολογίες και διαδικασίες παραγωγής, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, απασχόληση ατόμων με ειδικές ανάγκες. Επιπλέον ενισχύει δράσεις ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία.

Στις ευνοημένες περιοχές περιλαμβάνονται ορεινές και οι παραμεθόριες περιοχές, τα μικρά νησιά έως 3.100 κατοίκους και οι δραστηριότητες εντός βιομηχανικών πάρκων.

Ιδιαίτερη στήριξη όμως παίρνουν και τα επενδυτικά σχέδια στις περιοχές δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, εφόσον πληρούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, δηλαδή βρίσκονται εντός των εδαφικών περιοχών που ορίζονται από την δίκαιη μετάβαση και ταυτόχρονα πληρούν τα κριτήρια της δραστηριότητας όπως η έρευνα, η καινοτομία, η ψηφιακή καινοτομία, η ψηφιακή συνδεσιμότητα, η κυκλική οικονομία, η πρόληψη και μείωση αποβλήτων καθώς και η αποθήκευση ενέργειας.

Οι ενισχύσεις για τη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση ενδεικτικά αφορούν στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλόπολης και των πέριξ Δήμων, δηλαδή Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης, ενώ ταυτόχρονα θα συμπεριληφθούν τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου καθώς και η Κρήτη.

Επιτάχυνση των διαδικασιών

Από τον νέο Αναπτυξιακό προκύπτει και επιτάχυνση των διαδικασιών, χωρίς καθυστέρηση στην υπαγωγή και την ολοκλήρωση των επιχειρηματικών σχεδίων ενώ με τη χρήση ενός υπερσύγχρονου, πληροφοριακού συστήματος θα παρακολουθείται η υποβολή των αιτήσεων αλλά και η πορεία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων μετά την υπαγωγή τους στον αναπτυξιακό νόμο.

Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τη Θράκη μετά από αρκετές δεκαετίες με σκοπό τη δημιουργία νέων επενδύσεων αλλά και την επαναλειτουργία επιχειρήσεων που είτε εγκαταλείφτηκαν είτε παρέμειναν σε φάση ημιολοκλήρωσης κατά την περίοδο των χρηματοδοτούμενων επενδύσεων από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης (Α, Β και Γ).

Οι επιχειρήσεις που υποβάλλουν αίτηση υπαγωγής στον Αναπτυξιακό νόμο θα πρέπει να υπολογίζουν πως τουλάχιστον το 25% του επενδυτικού σχεδίου θα προέλθει από δικούς της πόρους (ίδια κεφάλαια ή/και τραπεζικός δανεισμός) αλλά όχι από κρατική ενίσχυση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!