THEPOWERGAME
Η τιμή του φυσικού αερίου αποδεικνύεται για την κυβέρνηση ο δυσκολότερος άγνωστος Χ για τη συνολική άσκηση που έχει να φέρει σε πέρας το Υπουργείο Οικονομικών. Η άσκηση από μόνη της είναι πάρα πολύ δύσκολη, καθώς εμπεριέχει το σύνολο σχεδόν των οικονομικών παραμέτρων και δεν αφορά μόνο το τρέχον έτος, αλλά και το επόμενο:
- Τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, που θα έρθει τον Σεπτέμβριο
- Τον αριθμό και το ύψος των βοηθημάτων που θα χρηματοδοτηθούν από αυτό το ποσό και τα οποία θα ανακοινωθούν στη ΔΕΘ.
- Την κατάρτιση του προϋπολογισμού για το 2023 το προσχέδιο του οποίου θα πρέπει να κατατεθεί τον Οκτώβριο.
- Την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους, που θα κοστίσει στον επόμενο προϋπολογισμό 300 εκατ. €
- Την αύξηση των συντάξεων (για την οποία το Υπ. Εργασίας τονίζει ότι το κονδύλι έχει εξασφαλιστεί) και την πιθανή επιστροφή στο σύνολο των συνταξιούχων των αναδρομικών δώρων και επικουρικών συντάξεων.
Και μπορεί το οικονομικό επιτελείο να προβαίνει σε αξιόπιστες προβλέψεις για μία σειρά μεταβλητών, αυτό που δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γνωρίζει είναι η τιμή του φυσικού αερίου. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείο Ενέργειας, υπολογίζεται ότι φέτος η χώρα μας θα χρειαστεί περί τα 6,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου. Η ποσότητα είναι λίγο χαμηλότερη από τις προηγούμενες χρονιές, καθώς υπολογίζεται ότι θα γίνει εξοικονόμηση, η οποία ήδη έχει αρχίσει, κυρίως από τη βιομηχανία. Από τα 6,5 bcm τα 3,5 τα λαμβάνουμε μέσα από μακροπρόθεσμα συμβόλαια, η τιμή των οποίων δεν επηρεάζεται από την αγορά, καθώς είναι ήδη συμφωνημένη. Το πρόβλημα όμως είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ποσότητας προέρχεται από την Ρωσία. Η χώρα μας μπορεί να έχει μεν κι άλλες πηγές (το Αζερμπαϊτζάν) και ήδη να συζητάει και με άλλες χώρες, όπως η Αλγερία, στην ουσία όμως κανείς δεν ξέρει τι ποσότητες θα λάβουμε και άρα πόσο θα είναι το κενό που θα κληθούμε να καλύψουμε πάνω από τα 3 bcm που θα αγοράζαμε από την ελεύθερη διακίνηση κάτω από άλλες συνθήκες.
Επιπλέον, αξίζει να πούμε ότι κατά την υπογραφή των πρόσφατων επενδυτικών συμφωνιών ύψους 4 δισ. με την Σαουδική Αραβία, ζητήθηκε από την πλευρά μας και η παροχή επιπλέον ενεργειακών ενισχύσεων οι οποίες θα προστεθούν στο μίγμα μας, όπως αυτό θα διαμορφωθεί τον επόμενο χειμώνα με την εισαγωγή των λιγνιτικών μονάδων, την ηλεκτροπαραγωγή με ντίζελ και φυσικά τις ΑΠΕ, οι οποίες κάθε μήνας που περνάει όλο και αυξάνονται.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι ήδη η χώρα μας θα μπορεί να αποθηκεύσει επιπλέον υγροποιημένο αέριο στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας από το τέλος Αυγούστου, καθώς έχει φτάσει στο νησάκι του Σαρωνικού η νέα πλωτή αποθήκη. Έτσι η συνολική αποθηκευτική ικανότητα έχει αυξηθεί στα 375.000 κυβικά μέτρα έναντι των 225.000 που μπορούσαν να δεχθούν οι τρεις μόνιμες δεξαμενές. Δηλαδή έχει αυξηθεί η χωρητικότητα της εγκατάστασης κατά 66,67%.
Με την αύξηση της χωρητικότητας της Ρεβυθούσας, η Ελλάδα βελτιώνει την ικανότητά την να αντιμετωπίσει μία πιθανή διακοπή της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία, αλλά βελτιώνει και τη θέση της ως σημείο εισόδου του LNG στην Ευρώπη.
Όλα τα παραπάνω σε καμία περίπτωση δεν λύνουν την σπαζοκεφαλιά, που αντιμετωπίζει το Υπουργείο Οικονομικών. Ο Χρήστος Σταϊκούρας κατά την εμφάνιση του στην ΕΤ1 χθες έκανε σαφές το πόσο μεγάλος είναι ο προβληματισμός του όταν απάντησε σε σχετική ερώτηση: «Ξέρετε την τιμή του φυσικού αερίου τον Οκτώβριο; Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έχουν προβλέψει τον πληθωρισμό τέσσερις φορές και έχουν πέσει τέσσερις φορές έξω μέσα σε έξι μήνες. Έχουμε παγκόσμια κρίση, έχουμε γεωπολιτικές αναταράξεις. Τί προβλέψεις να κάνουμε;».
Στα θετικά πάντως, πρέπει να αναφέρουμε τις πηγές από τις οποίες περιμένει χρήματα η οδός Νίκης, με πρώτη φυσικά την εξαιρετική πορεία του Τουρισμού. Πλέον οι προβλέψεις κάνουν λόγο για έσοδα πάνω από τα 20 δισ. όταν το 2019 είχαμε ως ρεκόρ τα 18,2 δισ. Και εδώ πάντως να πούμε, ότι η χώρα εμφανίζει μία διχασμένη εικόνα, καθώς υπάρχει ο Τουρισμός που απευθύνεται στους ξένους και παρουσιάζει εντονότατους τζίρους, αλλά και ο εσωτερικός Τουρισμός, ο οποίος έχει πληγεί από την ακρίβεια, με τους Έλληνες να παραθερίζουν προσπαθώντας να κάνουν όσο το δυνατόν περισσότερη οικονομία.
Η δεύτερη θετική πηγή εσόδων είναι οι φόροι. Έχει καταβληθεί ήδη το 50% του ΕΝΦΙΑ και το 50% των βεβαιωθέντων φόρων. Πρόκειται για έσοδα 3 δισ. ευρώ μόνο την προηγούμενη εβδομάδα, χωρίς να έχουν μειωθεί την ίδια στιγμή οι καταθέσεις που παραμένουν αυξημένες κατά 45 δισ. ευρώ.
Σε αυτά, το Υπουργείο Οικονομικών θα προσθέσει τις επενδύσεις και τις εξαγωγές και θα καταλήξει στον δημοσιονομικό χώρο που θα έχει προκειμένου να προχωρήσει σε μία σειρά βοηθημάτων, για τα οποία ο Χρήστος Σταϊκούρας δεν είπε σε κανένα «όχι». Και αυτά ήταν:
- Ένα νέο Power Pass στο οποίο και θα διοχετευτεί το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων του συμπληρωματικού προϋπολογισμού.
- Ένα νέο Fuel Pass, το οποίο δεν αρνήθηκε ο Υπουργός αλλά τόνισε ότι έχουν μειωθεί κάπως οι τιμές. Άρα μπορεί να είναι λίγο χαμηλότερο από το προηγούμενο.
- Μία επιταγή ακρίβειας για την οποία ο Υπουργός σχολίασε «το καράβι το πηγαίνουμε σωστά, αλλά αυτή την περίοδο και τους επόμενους μήνες έχουμε και θα έχουμε πολλά μποφόρ», υπονοώντας τον πληθωρισμό.
- Ένα επίδομα πετρελαίου θέρμανσης, που όμως και αυτό (ίσως και περισσότερο από όλα τα άλλα βοηθήματα) θα επηρεαστεί από το ύψος της τιμής που θα λάβει το φυσικό αέριο.