THEPOWERGAME
Τα τελευταία χρόνια τα προϊόντα φυτικής προέλευσης έχουν μπει στην καθημερινότητα αρκετών νοικοκυριών προσφέροντας μια εναλλακτική διατροφική επιλογή. Η τάση αυτή κερδίζει έδαφος, καθώς δεν απευθύνεται μόνο σε άτομα που καταναλώνουν αποκλειστικά προϊόντα φυτικής προέλευσης αλλά πλέον προσφέρει έξτρα επιλογές και σε άτομα που καταναλώνουν προϊόντα ζωικής προέλευσης.
Η ierax analytix διεξήγαγε έρευνα από 17 έως 21 Ιουνίου 2022 σε 786 καταναλωτές σχετικά με τις συνήθειές τους γύρω από τα προϊόντα φυτικής προέλευσης. Σύμφωνα με την έρευνα περίπου 3 στους 4 ερωτώμενους (74%) καταναλώνουν φυτικά προϊόντα, αλλά μόνο το 8% το κάνει αποκλειστικά. Από το 26% που δεν τα προτιμά για τη διατροφή του, βασικός παράγοντας είναι πως δεν τους αρέσει η γεύση και στη συνέχεια πως τα θεωρούν αρκετά ακριβά. Αξίζει να επισημανθεί επίσης, πως το 70% θεωρεί πως τα φυτικά προϊόντα προσφέρουν οφέλη στην υγεία. Μεταξύ του διλήμματος αν τα φυτικά προϊόντα είναι μια υγιεινή επιλογή ή απλά μια τάση της εποχής, το 35% θεωρεί πως είναι μια υγιεινή επιλογή και το 51% πως είναι και τα δύο.
Εδραίωση στην συνείδηση των καταναλωτών
30% των ατόμων που επιλέγουν προϊόντα φυτικής προέλευσης τα καταναλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα προϊόντα ζωικής προέλευσης, ενώ το 35% τα καταναλώνει στην ίδια ποσότητα. Σχετικά με το χρονικό διάστημα κατανάλωσης, το μεγαλύτερο μέρος των ερωτηθέντων (73%) έχουν πάνω από 3 χρόνια που έχουν ξεκινήσει να τα εντάσσουν στη διατροφή τους, δείγμα πως σιγά σιγά ο κλάδος εδραιώνεται στη συνείδηση των καταναλωτών.
Ποια κατηγορία προϊόντων φυτικής προέλευσης εμφανίζει μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης; Τα φυτικά ροφήματα καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με 69% και ακολουθούν τα φυτικά λάδια με 59%. Το φυτικό τυρί βρίσκεται στην 3η θέση με 37%, στη συνέχεια το φυτικό γιαούρτι με 34% και η πεντάδα κλείνει με τα ζωικά προϊόντα φυτικής προέλευσης με 33%.
Σχετικά με τα κριτήρια επιλογής, οι καταναλωτές δίνουν πρώτη προτεραιότητα στο κομμάτι της γεύσης των φυτικών προϊόντων με τη φρεσκάδα και τα συστατικά να ακολουθούν. Η τιμή κατατάσσεται πιο χαμηλά σε σειρά προτεραιότητας, γεγονός που φανερώνει πως παρά τις ανατιμήσεις, οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να τα επιλέγουν καθώς είναι μια κατηγορία τροφίμων που καλύπτει συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές και ανάγκες. Άξιο αναφοράς είναι πως 1 στους 2 καταναλωτές φυτικών προϊόντων θεωρεί πως υπάρχει κενό στην αγορά για εμφάνιση και νέων προϊόντων φυτικής προέλευσης και κυρίως στον κλάδο του φυτικού κρέατος, όπως και σε αυτόν των γλυκών και αλμυρών σνακ.
Τέλος, σημαντική είναι πλέον και η ευκολία πρόσβασης σε προϊόντα φυτικής προέλευσης στην Ελλάδα συγκριτικά με το παρελθόν, καθώς το 84% δηλώνει ότι βρίσκει φυτικά προϊόντα σε πολλά καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, δείχνοντας έτσι την διείσδυση των plant based προϊόντων στην ελληνική αγορά.