THEPOWERGAME
Με την αύξηση του ποσοστού της ολλανδικής Reggeborgh Invest στην Ελλάκτωρ σε 46,15% μετά την ολοκλήρωση της προαιρετικής δημόσιας πρότασης, αλλά και την απόσυρση της Ελλάκτωρ από νομικά μέτρα που είχε λάβει κατά του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της ΑΚΤΩΡ και σήμερα επικεφαλής της Intrakat Αλέξανδρου Εξάρχου έκλεισε ο πρώτος γύρος αλλαγών στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου. Οι Ολλανδοί είναι πλέον κυρίαρχοι στην Ελλάκτωρ, έχοντας συνέταιρο, με περίπου 30% την Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη. Ο κ. Εξάρχου, μαζί με ομάδα εφοπλιστών υπό τους κ.κ. Δημ. Μπάκο και Γ. Καϋμενάκη, ελέγχουν την Intrakat.
Μέσα σε μια διετία άλλαξαν οι βασικοί μέτοχοι στις δύο από τις πέντε ισχυρότερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας. Επιπλέον άλλαξαν και τα πρόσωπα που διοικούσαν την Ελλάκτωρ και την Intrakat, ενώ υπήρξε και κύμα μεταγραφών μεταξύ ανωτέρων στελεχών.
Στην αγορά υποστηρίζουν πως είδαμε μόνο το πρώτο κύμα ανατροπών και πως τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν νέες εξελίξεις. Αυτό το δεύτερο κύμα θα εξαρτηθεί από σειρά παραγόντων όπως οι εν εξελίξει συζητήσεις της διοίκησης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για πώληση πλειοψηφικού πακέτου της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ώστε να κεφαλαιοποιήσει και τη μεγάλη στροφή προς την πράσινη ενέργεια που φέρνει η κρίση λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Θα εξαρτηθεί, επίσης, από τη στάση που θα τηρήσουν στο εξής οι Ολλανδοί της Reggeborgh αλλά και ο όμιλος Βαρδινογιάννη στην Ελλάκτωρ. Πλέον πρώτη προτεραιότητα της διοίκησης Θυμ. Μπουλούτα είναι η αποπληρωμή του ακριβού ομολόγου των 670 εκατ. ευρώ που είχε εκδοθεί την περίοδο που τα ηνία του ομίλου είχε η οικογένεια Καλλιτσάντση. Το ομόλογο λήγει στο τέλος του 2024, αλλά στόχος της διοίκησης είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας για πώληση του τομέα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην Motor Oil εντός του έτους ή στις αρχές του 2023. Η τελευταία θα καταβάλλει στην Ελλάκτωρ περίπου 750 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 75% μιας νέας εταιρείας που δημιουργείται και στην οποία θα εισφερθούν τα αιολικά πάρκα (και οι άλλες δραστηριότητες στις ΑΠΕ).
Αρκετοί στοιχηματίζουν πως ο όμιλος Βαρδινογιάννη δεν θα είναι παθητικός μέτοχος στον ισχυρό κατασκευαστικό όμιλο και δεν θα περιοριστεί στην απόκτηση του τομέα ΑΠΕ. Όπως υποστηρίζουν, «τη μελλοντική στάση του ομίλου δείχνει η ισχυρή εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο». Από τις κινήσεις της MotorOil θα εξαρτηθούν πολλά στην Ελλάκτωρ αφού και οι Ολλανδοί έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κινήσεων.
Το δεύτερο κύμα αλλαγών συνδέεται από αρκετούς και με την ηλικία κάποιων διοικήσεων στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου. Γι’ αυτό το λόγο στην ΑΒΑΞ αρχίζουν να αναδεικνύουν τη δεύτερη γενιά στελεχών, αφού οι μέτοχοι και οι επικεφαλής (με την εξαίρεση του προέδρου Χρ. Ιωάννου) ανήκουν στην παλαιά φρουρά των κατασκευών με μέσο όρο ηλικίας άνω των 70. Προς αυτή την ηλικία οδεύουν και κάποιες άλλες διοικήσεις με αποτέλεσμα να προετοιμάζουν ήδη τη διάδοχη κατάσταση.
Πολλά θα κριθούν και από τις πρωτοβουλίες των δύο μικρότερων «παικτών» της πρώτης πεντάδας και συγκεκριμένα των Intrakat και Mytilineos. Και οι δύο διαθέτουν πλέον ισχυρό ανεκτέλεστο υπόλοιπο που κινείται σε επίπεδα άνω του ενός δισ. ευρώ χωρίς να έχει ολοκληρωθεί πλήθος διαγωνισμών (ειδικά με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα – ΣΔΙΤ) που διεκδικούν. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα καταφέρουν να υλοποιήσουν με λογικό κέρδος τα έργα που έχουν αναλάβει ή θα διαπιστώσουν πως χρειάζονται ακόμα μεγαλύτερα σχήματα στις κατασκευές, κατά το πρότυπο άλλων αγορών της Δυτικής Ευρώπης.
Ο επικεφαλής της Intrakat Αλ. Εξάρχου υποστήριξε στην πρόσφατη γενική συνέλευση πως οι νέοι μέτοχοι της εταιρείας έχουν φιλοδοξίες για συμμετοχή σε μεγαλύτερα σχήματα. Και την επόμενη διετία θα διαμορφωθούν συνθήκες για τέτοια σχήματα αφού θα διαπιστωθεί ποιοι μπορούν να εκτελέσουν αποδοτικά τα έργα και τις συμβάσεις παραχώρησης που ανέλαβαν. Ταυτόχρονα θα κριθεί η επέκταση αρκετών ισχυρών ομίλων σε νέες δραστηριότητες από τη διαχείριση μαρινών και λιμανιών, η εκμετάλλευση σημαντικών ακινήτων, η διαχείριση υδάτων, κ.α.