THEPOWERGAME
Σχεδόν δύο στους τρεις (62%) νέους Έλληνες παραδέχτηκε ότι έχει αγοράσει παραποιημένα προϊόντα, τις λεγόμενες «μαϊμούδες», σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή έρευνα Intellectual Property and Youth Scoreboard που πραγματοποίησε το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO). Οι Έλληνες μαζί με τους Κύπριους (53%) είναι οι μόνοι νεαροί καταναλωτές στην Ευρώπη που δήλωσαν ότι έχουν αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν «μαϊμού» τους τελευταίους δώδεκα μήνες. Στον αντίποδα βρίσκονται οι Τσεχία (24%), Σλοβακία (26%) και Ιταλία (27%). Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα εμφανίζει και την μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση (+40%) σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν από δύο χρόνια.
Γιατί αγοράζουμε «μαϊμούδες»
Οι πέντε βασικοί λόγοι (σ.σ. δυνατότητα πολλαπλών απαντήσεων) που οι νέοι Έλληνες προχωρούν στην αγορά παραποιημένων προϊόντων είναι «επειδή είναι φθηνότερα» (60,27%), «επειδή δεν με ενδιαφέρει αν είναι γνήσιο ή “μαϊμού”» (34,87%), «επειδή είναι πιο εύκολο να παραγγείλεις ένα παραποιημένο προϊόν» (22,78%), «επειδή υπάρχουν περισσότερες επιλογές» (21,6%) και «επειδή μπορείς να το αποκτήσεις πιο γρήγορα» (20,73%).
Εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι για τους νέους Έλληνες το ρίσκο τιμωρίας είναι από τους λιγότερο σημαντικούς λόγους που θα λειτουργούσε αποτρεπτικά στο να αγοράσουν ένα παραποιημένο προϊόν. Μόλις το 11,64% το βρήκε ως σοβαρό λόγο όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι σχεδόν διπλάσιος (21,22%). Αντίθετα, βασικοί λόγοι που θα λειτουργούσαν αποτρεπτικά είναι η αρνητική εμπειρία από προϊόν κακής ποιότητας (44,67%), η αρνητική εμπειρία από ένα μη ασφαλές ή επικίνδυνο προϊόν (33,34%) και η άσχημη εμπειρία που μπορεί να έχει ένας γνωστός του από προϊόν «μαϊμού» (32,59%).
Μειώθηκε η πειρατεία
Σε ό,τι αφορά στην απόκτηση άυλων πνευματικών αγαθών (ταινίες, μουσική, συνδρομητικές υπηρεσίες κ.α.) μέσω μη νόμιμων οδών, οι νέοι Έλληνες μπορεί να βρίσκονται πάνω από τον μέσο όρο όμως δείχνουν να βρίσκουν τον «σωστό δρόμο» καθώς τα ποσοστά χρήσης «πειρατικών» προϊόντων έχουν μειωθεί σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα. Συγκεκριμένα ένας στους τέσσερις νέους Έλληνες (25%) έχει αποκτήσει πρόσβαση σε κάποιο άυλο πνευματικό προϊόν μέσω παράνομων πηγών τους τελευταίους δώδεκα μήνες, ποσοστό 9% χαμηλότερο σε σχέση με πριν από δύο χρόνια. Τα μεγαλύτερα ποσοστά παρανομίας οι νέοι Έλληνες τα καταγράφουν στο «κατέβασμα» ταινιών (34%), μουσικής (21%) και στην παρακολούθηση αθλητικών γεγονότων σε ζωντανή αναμετάδοση (20%).