THEPOWERGAME
Η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους (καυσίμων κίνησης και ηλεκτρικού ρεύματος) είναι μόνο ένα από τα σοβαρά προβλήματα του κλάδου μεταφορών και αποθηκών (logistics) καθώς καταγράφονται και στην Ελλάδα τεράστια κενά σε οδηγούς. Οι διοικήσεις των εταιρειών του κλάδου ζητούν άμεσες πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση, με νέα προγράμματα κατάρτισης, αλλά και φορολογικά κίνητρα π.χ. για τους οδηγούς διεθνών μεταφορών, όπως ισχύουν σε άλλα κράτη – μέλη της Ε.Ε.
«Η εταιρεία μου έχει 69 φορτηγά, ήταν δύσκολο να βρούμε τους οδηγούς και αναγκαστήκαμε να κάνουμε εμείς σχολή οδηγών αφού στα καινούργια (EURO 6) αυτοκίνητα απαιτείται πρόσθετη εκπαίδευση» είπε χθες ο κ. Δημήτρης Κιούσης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (Π.Ε.Ε.Δ) και διευθύνων σύμβουλος της Kioussis Transys στο 5Ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Ο πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανιών Ψύξης και Logistics Διονύσης Γρηγορόπουλος (διευθύνων σύμβουλος της Logistics Way) πρόσθεσε πως «δεν έχουμε οδηγούς, δεν εκπαιδεύουμε οδηγούς και δεν είναι μια δουλειά που θεωρείται ωραία, όμορφη». Επικαλέστηκε απάντηση που έδωσαν συμμετέχοντες στο επιτραπέζιο παιχνίδι «Μάντεψε Ποιος» στην ερώτηση «ποιο θεωρείτε το υποδεέστερο επάγγελμα;». «Το 69% είπε οδηγός» εξήγησε ο κ. Γρηγορόπουλος.
Η κα Ηρώ Δουμάνη, αντιπρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εμπορευματικών Μεταφορών & Logistics (IRU) και διευθύντρια της ΟΦΑΕ (Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών) εξήγησε πως στην Ευρώπη υπάρχουν περισσότερες από 100.000 κενές θέσεις οδηγών σε φορτηγά με αποτέλεσμα να παραμένουν παροπλισμένα χιλιάδες οχήματα. Όπως εξήγησε, η ανάπτυξη των αυτόνομων φορτηγών θα συμβάλλει στην επίλυση του προβλήματος αλλά ταυτόχρονα ανεβάζει τον πήχη για την εκπαίδευση ενός οδηγού που πρέπει πλέον να διαθέτει εξελιγμένες ψηφιακές δεξιότητες.
«Οι τιμές της ενέργειας είναι σε ιστορικά υψηλά επίπεδα και δεν μπορεί να γίνει καμία πρόβλεψη για το μέλλον» είπε η κα Δουμάνη και εξήγησε πως «κατά 98% ο κλάδος βασίζεται στο πετρέλαιο». Στην Ελλάδα η κατάσταση είναι πιο δύσκολη λόγω και της παλαιότητας του εθνικού στόλου φορτηγών. Είμαστε πρωταθλητές Ε.Ε. με βάση το μέσο όρο ηλικίας των φορτηγών δημοσίας χρήστης κάτι που αποτελεί μειονέκτημα στην ανταγωνιστικότητα των Ελλήνων μεταφορέων. Η διευθύντρια της ΟΦΑΕ είπε πως απαιτούνται πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση. «Δεν ζητάμε να χαριστούν οχήματα ή χρήματα. Χρειάζονται εργαλεία χρηματοδότησης για να στηρίξουν τις επενδύσεις της αγοράς σε νέο εξοπλισμό, νέα συστήματα, νέο προσωπικό». Ο κ. Κιούσης εξήγησε πως «ζητάμε ένα χρηματοδοτικό εργαλείο» με όποιο μοντέλο θεωρεί η κυβέρνηση πιο εφαρμόσιμο, είτε είναι με χαμηλότερα επιτόκια, είτε με φοροαπαλλαγές για όσους επενδύουν, κ.λπ.
Ο κ. Γρηγορόπουλος είπε πως υπάρχουν «πολλά προβλήματα στη διακίνηση τροφίμων» στην Ελλάδα ενώ καλύπτεται μόλις το 7% των αναγκών σε ψυχόμενη αποθήκευση. Είμαστε μια τουριστική χώρα αλλά «τα νησιά μας έχουν μηδενική κάλυψη ψυγείων εκτός από δύο μεγάλα». Πρόσθεσε πως η εφοδιαστική αλυσίδα «συμμετέχει στο ΑΕΠ με το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό μετά τον τουρισμό ενώ δουλεύει όλο το χρόνο». Ο πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανιών Ψύξης και Logistics θεωρεί πως «αν ο κλάδος στηρίζονταν θα μπορούσε να φτάσει το ποσοστό του τουρισμού στο ΑΕΠ και με διαφορετικά χαρακτηριστικά εσόδων».
Ο κ. Κιούσης υποστήριξε πως οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες προχώρησαν σε μέτρα στήριξης του κλάδου των φορτηγών ενώ στην Ελλάδα δεν υπήρξε αντίστοιχη πρωτοβουλία. «Από 7 Μαρτίου υπάρχει έγγραφο της Κομισιόν σύμφωνα με το οποίο καμία στήριξη προς αυτοκινητιστές δεν θα θεωρηθεί κρατική ενίσχυση» τόνισε. Πρόσθεσε πως «οι μεταφορικές εταιρείες πεθαίνουν γιατί δε μπορούν να μετακυλήσουν την αύξηση του ενεργειακού κόστους. Το πετρέλαιο αυξήθηκε από πέρυσι 80% και είναι το 50% του κόστους. Πως θα το μετακυλήσει στους πελάτες; Το πολύ να κάνω μια αύξηση 10% – 15%».
Από την άλλη πλευρά θεωρεί πως η κρίση είναι μια ευκαιρία «να ξεκαθαρίσει η ήρα από το σιτάρι» και χαρακτήρισε εξαιρετικά θετική πρωτοβουλία το σχέδιο της κυβέρνησης για μετεγκατάσταση των μεταφορέων του Ελαιώνα (ελάχιστοι λειτουργούν σε νόμιμες εγκαταστάσεις!) σε εμπορευματικό συγκρότημα που προωθείται με ΣΔΙΤ στην Φυλή, δίπλα στην Αττική Οδό. «Πάμε να κάνουμε ένα καινούργιο μεταφορικό πάρκο που θα δώσει πνοή στην εθνική και διεθνή μεταφορά» τόνισε.