THEPOWERGAME
Έργα οδικών μεταφορών στο Λεκανοπέδιο που βρέθηκαν εκτός του Ταμείου Ανάκαμψης, επειδή απουσίαζαν οι απαραίτητες μελέτες και δεν μπορούν να υλοποιηθούν εντός των σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων, είναι υποψήφια για το νέο θεσμό των Πρότυπων Προτάσεων που ψηφίστηκε προ εβδομάδων από τη Βουλή.
Τόσο στο υπουργείο Υποδομών, όσο και στην αγορά κατασκευών αποφεύγουν τις λεπτομέρειες. Όμως χθες, στο 5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Γιώργος Συριανός επανέλαβε πως οι πρότυπες προτάσεις μπορούν να συμβάλλουν στη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος του Λεκανοπεδίου που δημιουργεί και ζητήματα σε σχέση με την περιβαλλοντική επιβάρυνση, κ.λπ. Ο κ. Συριανός είχε προτείνει προ μηνών να γίνει με Πρότυπη Πρόταση η ευρύτερη υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος ή ένας υπόγειος δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας! Κάποιοι θεωρούν πως υποψήφια για ένταξη τις πρότυπες προτάσεις είναι και η αστική σήραγγα Ηλιούπολης που θα συνδέει τον Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης ή οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο το μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων θα αφορά έργα Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή παραχωρήσεων, αλλά και έργα που υλοποιούνται ως παραδοσιακές εργολαβίες (μελέτη – κατασκευή, κλπ) τα οποία ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει να προτείνει ή / και να ωριμάσει για λογαριασμό του Δημοσίου. Ο προϋπολογισμός τους πρέπει να ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια ακολουθεί διαγωνισμός και στην περίπτωση που οριστικός ανάδοχος της σύμβασης δεν είναι ο ιδιώτης που ωρίμασε τεχνικά το έργο, ο οριστικός ανάδοχος υποχρεούται να καταβάλει στον προτείνοντα τα έξοδα προετοιμασίας της πρότυπης πρότασης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (του ομίλου Ελλάκτωρ) υποστήριξε χθες πως «υπάρχουν περιπτώσεις μέσα στην Αττική όπου έργα καθυστερούν επί επτά και οκτώ χρόνια», αναφερόμενος στην υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος. Με το νόμο για τις πρότυπες προτάσεις, τόνισε ο κ. Συριανός, υπάρχει η δυνατότητα να προχωρήσει ένας διαγωνισμός μέσα σε 1,5 χρόνο ειδικά στην Αττική που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα από το κυκλοφοριακό. Ωστόσο παραδέχθηκε πως το όριο των 200 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό δεν επιτρέπει σε περιφέρειες ή δήμους της χώρας να αξιοποιήσουν το θεσμό των προτύπων προτάσεων για έργα μικρότερου προϋπολογισμού αλλά με σημαντικό τοπικό αντίκτυπο.
Ο πρόεδρος του εργοληπτικού συνδέσμου ΣΑΤΕ, που εκπροσωπεί μεσαίες και μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, Γιώργος Βλάχος θεωρεί πως οι πρότυπες προτάσεις είχαν μπει αρχικά στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας με διαφορετικό χαρακτήρα, «αφορούσαν μικρά και μεγάλα έργα, αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων, κ.α.». Ο ΣΑΤΕ είχε προτείνει να υπάρξει πλαφόν στα έξι εκατ. ευρώ και όχι στα 200 εκατ. ευρώ που τελικά προβλέπει ο νόμος. Ωστόσο ο κ. Βλάχος εμφανίστηκε θετικός για το θεσμό και ευχήθηκε «να ξεκολλήσουν κάποια έργα μέσω πρότυπων προτάσεων και ας μην είναι καινοτόμα»! Αντίθετα, σκληρές εκφράσεις χρησιμοποίησε η πρόεδρος της εργοληπτικής οργάνωσης ΠΕΣΕΔΕ στην οποία συμμετέχουν οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες. Η κα Μαρ. Τσιομπάνου εμφανίστηκε αντίθετη με το νομοσχέδιο για τις πρότυπες προτάσεις. Όπως είπε «δεν πρέπει να δημιουργήσουμε δύο ταχύτητες στις εργοληπτικές επιχειρήσεις», ενώ θεωρεί πως «θα προκύψουν νομικά θέματα γιατί χρησιμοποιούνται κοινοτικοί και εθνικοί πόροι» σε έργα που θα ενταχθούν στο νέο θεσμό.