THEPOWERGAME
Στην ακύρωση του διαγωνισμού για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρά η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και στο τραπέζι βρίσκονται πλέον άλλες λύσεις για την αξιοποίηση του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου. Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ το υπόλοιπο 35% ανήκει στα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ). Τα ΕΛΠΕ πιέζουν για άμεσο ξεκαθάρισμα της κατάστασης, αφού θέλουν να ξεκαθαρίσουν την παρουσία τους στον χώρο του φυσικού αερίου, αφού δραστηριοποιούνται και μέσω της θυγατρικής Elpedison.
Ένα από τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι η πώληση της θυγατρικής Φυσικό Αέριο Ελλάδος μέσω της οποίας η ΔΕΠΑ Εμπορίας δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά φυσικού αερίου. Η «Φυσικό Αέριο» παρουσίασε το 2020 έσοδα 207 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 14 εκατ. ευρώ, αλλά το 2021 αναμένεται σημαντική βελτίωση λόγω και της έκρηξης στις διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου. Τους τελευταίους μήνες είχαν ακουστεί και άλλα σενάρια, όπως π.χ. η εισαγωγή σε χρηματιστήριο, χωρίς να είναι γνωστό αν έχει προκριθεί κάποιο.
Ο διαγωνισμός για την πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας είχε προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον καθώς, μέσω της «Φυσικό Αέριο» διαθέτει τεράστιο πελατολόγιο στη λιανική, με περισσότερους από 500.000 καταναλωτές, για παροχή φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Όμως ο διαγωνισμός έμπλεξε στη δικαστική διαμάχη μεταξύ ΔΕΠΑ Εμπορίας και της λιπασματοβιομηχανίας ELFE σε σχέση με την τιμολόγηση του φυσικού αερίου που κατανάλωνε η τελευταία. Στη χθεσινή έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρεται πως θα απαιτηθούν τουλάχιστον δύο – τρία χρόνια μέχρι να τελεσιδικίσει η δικαστική διαμάχη και γι’ αυτό αναζητούνται άλλες λύσεις.
Στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας είχαν προκριθεί η C. G. Gas Limited του ομίλου Κοπελούζου, η ελβετική MET Holding AG, η Shell Gas B.V., η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία ΕΛΠΕ – Edison, η κοινοπραξία Motor Oil – ΔΕΗ και η Μυτιληναίος.
Μέσα στο μήνα το ρυθμιστικό πλαίσιο για αποθήκη Νότιας Καβάλας
Μέσα στο μήνα, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναμένεται και η οριστικοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου για την υποθαλάσσια αποθήκη νοτίως της Καβάλας, θέμα που σέρνεται εδώ και πολλούς μήνες εν μέσω διαμάχης μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και του ΔΕΣΦΑ. Στην περίπτωση που οριστικοποιηθεί η ρύθμιση, εκφράζεται η αισιόδοξη πρόβλεψη πως δεσμευτικές προσφορές μπορούν να υποβληθούν στα τέλη Ιουλίου και να επιλεγεί ανάδοχος μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Στο διαγωνισμό μετέχουν μια κοινοπραξία του ΔΕΣΦΑ με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean. Στην αγορά υποστηρίζουν πως κανένας δεν βιάζεται αφού το κόστος για να γεμίσει η υποθαλάσσια αποθήκη, με βάση τις σημερινές τιμές του φυσικού αερίου, είναι τεράστιο.
Οι συστάσεις της Κομισιόν για την πράσινη μετάβαση
Το κείμενο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Ελλάδα περιλαμβάνει και θέματα που συνδέονται με την πράσινη μετάβαση και την απεξάρτηση από τη Ρωσία. Η Κομισιόν επισημαίνει πως η Ελλάδα πρέπει να επιταχύνει τη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) με τη μείωση του πολύ μεγάλου χρονικού διαστήματος που απαιτείται σήμερα για την αδειοδότηση και την εξασφάλιση όρων σύνδεσης των μονάδων ΑΠΕ από τους διαχειριστές ενέργειας. Συστήνεται επίσης η ανάπτυξη πλαισίου ενίσχυσης διμερών συμβολαίων (PPAs) μεταξύ προμηθευτών πράσινης ενέργειας και καταναλωτών.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελλάδα μπορεί να αναπτύξει άμεσα υποδομές υδρογόνου, ειδικά στα λιμάνια ώστε να υποστηρίξουν τη μελλοντική μεταφορά υδρογόνου προς την Ευρώπη. Όπως επισημαίνει, ο πανίσχυρος ελληνικός εμπορικός στόχος μπορεί να συμβάλλει στη μεταφορά υδρογόνου προς την Ελλάδα και στη συνέχεια προς την υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά πρέπει να αναπτυχθούν οι σχετικές υποδομές στα λιμάνια.
Η επιτάχυνση των επενδύσεων που προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις στην προμήθεια φυσικού αερίου σε σχέση με την Ρωσία, αλλά και των ηλεκτρικών διασυνδέσεων με γειτονικές χώρες θεωρούνται, επίσης, προτεραιότητα. Απαραίτητες είναι, κατά την Κομισιόν και οι νέες υποδομές αποθήκευσης και μεταφοράς φυσικού αερίου.
Σοβαρό ζήτημα αποτελούν για τη χώρα τα εμπόδια στις επενδύσεις για την ανακαίνιση του πεπαλαιωμένου στοκ κτιρίων, θέμα που κατά την Κομισιόν μπορεί να αντιμετωπιστεί με θεσμικές αλλαγές και κατάλληλα οικονομικά κίνητρα.